jans

Alla inlägg den 13 juli 2014

Av Jan Sandström - 13 juli 2014 23:10

Vi har jobbat i stugan och jagat en skogsbrand, men det var faktiskt en, vad sa Inger, en naturföryngring tror jag det hette.

Förr var det hyggesbränning.

Men innan dess jobbade Inger med stugans "ankdamm" som ska få vatten från stupröret eller fyllas på då det inte regnat.

 

Tanken är att det ska vara en pump som skickar upp vatten så det kommer ut ur röret som kommer från stupröret (från altan och hustaket) bakom gräsklipparen.

Som Inger har burit och lagt ned stenar så behöver då hon inte gå på gym.

Räcker inte stenjobbet har man ju veden att ta hand om

 

Iförd bara shorts och röd (sexig) BH har hon gnott på som en värsta skogsarbetare.

De här stora klabbarna ska klyvas till stora vedträn som passar i badtunnans kamin, hugger inte ungarna den tar Inger yxan som hon svingar som ett proffs.

Nu sitter hon ute på altan och läser samt lyssnar visst på fotboll.


Skogsbranden då.

Så här insvept i rök låg berget hos oss.

 

Så efter grillad middag tog vi bilen och åkte iväg för att se var någonstans det kunde vara som de eldar.

Och vi hittade igen det, vid Eriksbo satt varningsskyltar om eldning samt att där stod faktiskt en helikopter från Kallax, tror det var där.

 

Nu var tydligen elden släckt för folk höll på att packa ihop men röken låg kvar över omgivningarna som en dimma.

   

Det blev en rundtur på nästan 3,3 mil på små grus och skogsvägar.


Väl tillbaks tog vi ett skönt dopp i tunnan som vi eldat i och tempen låg på 35-36 grader, helt perfekt när det var drygt 20 i luften.


Som jag sa sitter Inger välförtjänt ute och tar det lugnt för i morgon är hennes sista semesterdag.

Jag får inte semester utan en ny arbetsgivare sa hon, Anders har flaggat om min hjälp så då är det bara att lyda om jag ska få någon mat.


I kväll är det mulet så någon fullmåne kan man inte se men den har vi sett de sista nätterna men inte kan jag säga att det är någon "supermåne" som tidningen kallar det.


Nä nu tar jag och packar ihop för idag, kaffet är uppdrucket och ljudboken lockar.


Godnatt så hörs jag av i morgon med sista Godmorgon från paradiset för den här gången.

Av Jan Sandström - 13 juli 2014 18:11

...som visar himlen åt andra hållet.

 

Det där ska alltså vara flera kilometer om inte mil från själva branden.

Av Jan Sandström - 13 juli 2014 17:57

Där borta säger folk att det brinner i skogen men att det ska vara en kontrollerad brand.

Men gör man verkligen det när det är så här torrt i markerna?
Tydligen är det en helikopter där som vattenbombar och vad kostar det en söndag.

Genom solglasögonen såg jag hur himlen norr om oss var brunröd från öst till väst.

Av Jan Sandström - 13 juli 2014 15:29

Jag tror vi här 130 grader (C) i skuggan.
Men skönt under markisen.

Av Jan Sandström - 13 juli 2014 10:13

Söndag den 13/7 och dagen efter.

Visst, alla dagar är ju dagen efter den föregående :-)


Igår städade vi ur badtunnan, bytte sanden i sandfiltret och fyllde nytt vatten och det är så klart och fint nu men kallt, 15,9 grader säger Inger nu när jag frågade.

Liiiite för kallt för mig, skulle nog få hemskt on i lederna.

Det påminner mig i början av min sjukdom, alltså min Artros jag har och när et började i tunnleden, läkaren eller var det sjukgymnasten sade (innan diagnosen var satt) att jag skulle kyla så jag hade någon gelegrej som lades i frysen och sedan invirad i en handduk lades runt handen.

Gissa om det gjorde ont tills jag kom på att lägga den i varmvatten och vira runt, det kändes med ens mycket skönare.

Nu har jag ont i hela kroppen så då får jag väl sänka ned hela mig i vatten och då är badtunnan bara så skön.


Tillbaks till gårdagen då jag även sågade några vedträn, jag tar lite i sänder. Det tar tid men fungerar bäst för mig att växla mellan olika jobb.

Vi brukar, eller i Ingers familj ibland spela något som kallar "klottra" eller som det nu för tiden kallas "kubb".

Då ställde man upp avkapade ändar från härsestörar alltså koner av okika storlek på en rad och så stod två lag på varsin sida om raden och rullade träklot för att få ikull konerna.

Kubb är något liknande och nu har vi gjort ett eget spel här i stugan.

 


 

Vi har inga problem med muskelstyrkan här hoss oss.


Igår kväll åkte vi ned till Tavelsjö och Värdshuset Prästgården, jag kan inte adressen men sök eller prova med bygdeportalen.se eller sök på "Tavelsjö byanät" och där bjöds det på Sommarfest fast det var egentligen svågern Per-Gunnar som vi firade, han fyllde 60 i våras.

Sådan här tårta vill även jag ha på min kommande 60-årsfest fast det lär nog räcka med en jordgubbstårta.

 

Från fönstren i slalen är det en härlig vy ut över Tavelsjön och solen var på väg ned vid ½9-tiden då den lyste på talltopparna och andra sidan sjön.

 

När vi sent om sider kom oss hemmåt åkte vi några småvägar och efter västra Varmvattnet mot Heleneborg såg vi denna vy och då var klockan ½12.

 

Men vi fick ändå inte se någn björn efter vägarna.

 

Väl i stugan blev det sängen direkt och som vanligt kom en hemsk värk efter någon timme i sängen.

Det hjälper inte ens att jag går isäng senare eller tidigare.


Idag ska vi (föraöka) avsluta några projekt innan vi i morgon måste åka tillbaks till civilisationen då Inger börjar jobba på tisdag.

Då funderar jag om jag ska ta ett par dager ledigt och åka ned till kompisen i Ö-vik.

Jag har inte träffat han på ett år tror jag.


Jag blir aldrig klar med det här inlägget.

Nu fick jag äntligen den där fågeln på bild.

Enligt fågelboken (som Inger hämtade när hämtade te och kaffe) gissar vi på en Bivråk. Vad tror du?

Men ska man ta reda på hur stor en bivråk är så hänvisar boken att den är som en ormvråk, och den är lika stor som en duvhök, och den är lika stor som en bivråk. MEN HUR STOR ÄR DEN?

 

 

 

 

Vi tar en annan fågelbok som säger att bivråken är 50-60 centimeter, men den ser större ut är uppe.


Den är magnifik där den seglar i vida cirklar över ängarna, tidigare hade vi två som samsades om luftrummet.


Nä nu klickar jag på sänd, men först.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards