jans

Alla inlägg den 15 juli 2014

Av Jan Sandström - 15 juli 2014 16:06

Det låter som när man gör poppkorn av blixtarna nere i östeuropa där åskan går ganska ordentligt.

 

Men jag har sett att i Finland har det gått mycket åska i sommar.

Det är väl bara i Norge och här som vi inte har så tätt med stationer som känner av blixtar men jag funderar på om det skulle vara värt att ordna en sådan när jag ändå har min vaderdator som snurrar på dygnet runt.

Jag har förresten inte anmält mig för uppladdning till någon vädersite.

Jag försökte en gång tidigare men det var då så omständigt att jag sket i alltihopa.


Av Jan Sandström - 15 juli 2014 15:37

Jag tror jag stannar inne.
 

Av Jan Sandström - 15 juli 2014 15:24

Var var jag någonstans i inlägget?


Jo bivråken har jag lagt upp liksom lite ett och annat men vädret, där tipsade jag om en webbsida som visar blixtar i realtid.

Ser förresten att åskan närmar sig ifrån Finland så jag ska skynda mig medan jag ser på matinéfilmen.

Men jag är ganska trött så jag funderar på att antingen lägga mig på soffan eller gå ut på altan med boken och försöka läsa några sidor innan jag somnar.


Jag har suttit ute med fåglar och kanin men de har fått komma in för det började regna riktigt skapligt.


Just nu har vi en temp på 17,7° på altan och det regnar som jag sa.

Väderstationens Aktuella värden:
2014-07-15 15:30:04

Temperatur: 17,9 °C
Lufttryck: 996,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från ENE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 17,9 °C
Inne hos oss. Temp: 23,5 °C Fukt: 58 %


Nederbörd.

Timmen: 1,5 mm
Dygnet: 3,3 mm
Gårdagen: 8,4 mm
Månaden: 19,8 mm
Året: 216,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
24,0 °C
Klockan:
09:49
Temp - Max:
27,5 °C
Klockan:
13:24
Temp - Min:
15,1 °C
Klockan:
01:08
Temp - Min:
16,3 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1000,3 hPa
Klockan:
02:32
Lufttryck - Max:
1000,6 hPa
Klockan:
00:39
Lufttryck - Min:
996,8 hPa
Klockan:
15:13
Lufttryck - Min:
998,4 hPa
Klockan:
10:07


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:56
Sol ned: 22:31
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:35 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:34
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 08:09

och så här såg trädgårdsbilden ut innan jag gick ut med min frukost.

 

Solen sken av och till men nu vräker regnet ned

Det var ganska varmt i morse och jag tror Gunnar häll på att rinna ur pälsen ned på golvet.

 


Ja då får jag väl säga goeftermiddag.


 

Av Jan Sandström - 15 juli 2014 15:21

Riktigt kul och kanske nyttig när nu åskan går av och till

http://www.lightningmaps.org/realtime?lang=sv

Jag filmade av min bildskärm men för att verkligen visa så fick jag rulla ned till centraleuropa för där går åskan.


Man behöver inte ha ljudet igång. 

Av Jan Sandström - 15 juli 2014 14:41

Här är filmen med bivråken som äter en liten hare, jag tror det är en bivråk och jag tror det är en hare.


 

Av Jan Sandström - 15 juli 2014 14:27

SVT 1, 14:55--16:30 Havets son (1949)

 

Handling:
I en liten by i Nordnorge kommer pastor Hagen en oväderskväll med ett tragiskt budskap till fru Sigrid Bakken. Hennes man och äldste son har omkommit under fiske i Lofoten. Hon går in till sin yngste son, Rolf, och sätter sig vid hans säng. Dig får havet aldrig ta, säger hon. Det är tio år senare, upplyser filmens berättare. Rolf går hemma, som hans mor önskar. Att han i mångas ögon är en landkrabba och morsgris och att han får utstå smädelser, kan han värja sig emot. Men han längtar ändå ...Mer
 
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 15 juli 2014 10:57

Tisdag den 15/7


Igår övergav vi paradiset i stugan för att åka hem till stan igen.

Inger har börjat jobba igen för att fylla på kassakistan som man tär på under sommaren.

Vi stannade vid Sundlingska och år en sen lunch och det visade sig att et även blev middan.

Hemma var det som vanligt mycket att göra, pyssla om husdjuren, läsa igenom en veckas tidningar, vattna blommor men det skötte Inger om och kolla datorn med en massa mejl och det skötte jag om.

Kameran ska tömmas på bilder och filmer, GPS ska tömmas på information och en massa annat så jag var helslut när jag väl vid 11-tiden kom isäng med ljudboken.


Jag låg faktist bra länge och lyssnade, fram emot ½1 innan jag lade undan och sänkte ned sängen och för ovanlighets skull vaknade jag inte efter någon timme med värk, vete 17 vad som hände eller inte hände.

För nog hade jag ont när jag gick isäng men jag var väl så trött att jag sov över allt.


Vaknade straxt före 8 och såg att vädret var varmt och fint så jag väckte direkt husdjuren och tog ut dem i friska luften, gjorde frukost och gick ut och här sitter jag än, har bara varit in och gjort mer kaffe, som nu är uppdrucket.

Jag fastnade me alla korsord och sudoku som inte är lösta under förra veckan innan jag kom på att jag måste ta hand om bloggen också.

Idag vet jag inte vad jag ska göra men alltid kommer det något så det är inte lönt att planera så mycket.


Vädret ska bli sämre eller bättre beroende på vem man frågar men det vankas nederbörd, kanske i alla fall enligt yr.no

Meteogrammet: Umeå Kommun

Ja där ser man, nu kom någon in, det är Erik som kom och vill att vi kollar på frambromsen på moppen.


Vädret hr blivit mulet men skapligt varmt så det går att sitta ute på altan.


Jag får avbryta och återkomma för jag ska följa med Maria ut och handla.

Jag ska även lägga ut filmen på bivråken jag filmade i stugan.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards