jans

Alla inlägg den 16 juli 2014

Av Jan Sandström - 16 juli 2014 21:15

Var, jo i Finland förståss, jag tror inte det gått en dag utan att det gått åska där och den har vandrat från öst till vässt och norr till syd.

Alltså över hela landet av och till.

För att inte tala om södra östeuropa där den gått hela tiden och kraftigt enligt http://www.lightningmaps.org/realtime?lang=sv

Av Jan Sandström - 16 juli 2014 18:27

Men som vanligt blev det inte många sidor i boken innan jag somnade.

 

Men visst ser jag tuff ut i de nya solglasögonen   


Jag fick besök i eftermiddags, Eva och Ulf kom förbi och var här en stund men utan att dricka kaffe.


I stugan hittade vi ett par shorts, frågan är vems? Det är i alla fall inte mina, tror jag.

 

Av Jan Sandström - 16 juli 2014 11:30

SVT 1, 15:00--16:30 Alvin and the Chipmunks (2007) eller Alvin och gänget på svenska

Jag såg delar av den för inte så länge sedan men tyckte att den spårade ur på slutet.

 


http://cdon.se/film/alvin_och_g%C3%A4nget-882439

De talande och sjungande ekorrarna, Alvin, Simon och Theodore forslas med när deras gran blir nedhuggen för att skickas till Los Angeles. Väl där träffar de den misslyckade musikern Dave Seville som trots att ekorrarna river sönder hans hus blir imponerad av deras musikaliska talanger. Dave ser sin chans till framgång och tillsammans bestämmer dom att Alvin, Simon och Theodore ska sjunga Daves sånger. Drömmen om framgång slår in och tillsammans erövrar dem topplistorna världen över men framgången visar sig även ha en baksida….

 

Handling:
Dave är en arbetslös och misslyckad musiker som en dag träffar de sjungande ekorrarna Simon, Alvin och Theodore. De flyttar in hos honom och tillsammans gör de musik som erövrar topplistorna. (Statens biografbyrås innehållsbeskrivning)
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

 

Av Jan Sandström - 16 juli 2014 09:56

Onsdag den 16/7


Så nu kanske man börjar komma tillbaks till vardagen igen.

Det känns ändå lite ovant här hemma i köket när man ska göra frukost fast det är samma saker som alltid.

Kaffe, två ostmackor och ett glas C.vitaminbrus, men tillbaks till ordningen och inget svammel.

Men frukosten intog vi ute på söderaltan hos kisse.

Min farmor sa att "det bästa man har sätter man på bordet".

 

 

 

Nog är man ganska söt ändå och platsar mitt på frukostbordet men man blir trött av osten husse bjuder på.

    
  



Igår, städade upp hos husdjuren som fick vara ute en stund på förmiddan.

Rensade en del i ankdammen men vi behöver nog byta vattnet där.

Ungar kom på besök och Maria ville köpa en ny golvfläkt för den vi har fungerar knappt, tar 10 minuter innan motorn orkar igång säger hon och när den får fart låter den som en helikopter inne i sovrummet.

Så hon och Erik åkte iväg och hittade till slut två fläktar på NetOnNet, det var slutsålt överallt av någon anledning, kan det bero på värmen vi haft. Jo jag tog en till oss också.

Måste gira över pengar till ungarna som jag är skyldiga för diverse inköp.

Det regnade på eftermiddan så jag tog en lässtund på ett par timmar i soffan, andra säger att jag sov men det kommer jag inte ihåg.


Inatt sov jag gott när jag väl somnade efter 2-tiden, hade värk i lederna.

Det har varit en ond sommar och det brukar jag inte ha, höst och vinter brukar vara svåra så hur ska det nu bli till hösten.

Men vaknade vid ½8 och vi låg och dvalade till 8 då vi steg upp, jo Inger är hemma, hon jobbar kväll.


Idag, kanske ska jag bistå Anders med något handtag då han ska montera golvsocklar i sovrummet han tapetserat och gjort fint.

Eljest kan det bli film i eftermiddag, Alvin och gänget (Alvin and the Chipmunks) å SVT 1.

Blir det fint väder kanske jag tar en tur på hojen ut till Skeppsvik och fikar hos Maria men då är prognosen bättre i morgon.


Vädret ja, vi har just nu 21,1° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-07-16 10:00:04

Temperatur: 19,5 °C
Lufttryck: 997,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 96 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från SSW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 19,5 °C
Inne hos oss. Temp: 22,9 °C Fukt: 61 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 9,6 mm
Månaden: 26,7 mm
Året: 222,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,7 °C
Klockan:
09:45
Temp - Max:
24,0 °C
Klockan:
09:49
Temp - Min:
16,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
15,1 °C
Klockan:
01:08
Lufttryck - Max:
997,7 hPa
Klockan:
09:50
Lufttryck - Max:
1000,3 hPa
Klockan:
02:32
Lufttryck - Min:
995,9 hPa
Klockan:
03:52
Lufttryck - Min:
995,9 hPa
Klockan:
17:25


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:59
Sol ned: 22:29
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:30 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 31s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:47
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 09:47

Så här ser trädgården ut idag.

 


Godmorgon. Nu blir det mer kaffe ute hos kisse.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards