jans

Alla inlägg den 21 juli 2014

Av Jan Sandström - 21 juli 2014 20:10

...i Skeppsvik och jag tog ett dopp i havet i bara trosorna. 25 grader i vattnet.

Av Jan Sandström - 21 juli 2014 17:52

...dagens matinéfilm Barnen från Frostmofjället (1945)

Har för mig att det är en ordentlig snöstorm där och det kanske skulle ha svalkat i denna värme.

Men värre ska det tydligen bli.

Meteogrammet: Umeå Kommun

34° på torsdag.

Jag undrar försynt hur många som har bokade semesterresor "till solen" den här veckan   

Snacka om bortkastade pengar.   

Av Jan Sandström - 21 juli 2014 17:40

Inger sov ute igår men nu pumpar jag.upp stora campingmadrassen

Men jobbigt i värmen.

Av Jan Sandström - 21 juli 2014 17:25

Vilken värme så jag bjuder snabbt på en historia.


En läkare hade uppfunnit en maskin som kunde överföra smärtorna vid en förlossning till barnets far. Ett äkta par tog chansen att prova maskinen. Då födseln satte igång, blev maskinen inställd på att föra över 25% av smärtorna till fadern, men mannen märkte ingenting över huvud taget. Läkaren tyckte att det verkade märkligt och höjde inställningen till 50%. Mannen märkte fortfarande ingenting, men kvinnan mådde märkbart bättre. Eftersom det gick så bra, överförde man 100% av smärtorna till mannen. Förlossningen fortgick utan att kvinnan hade några som helst smärtor, och ett välskapt barn föddes. Då mannen kom hem från BB fann han brevbäraren liggande död vid dörren...

Av Jan Sandström - 21 juli 2014 10:22

SVT 1, 15:45--16:30 Barnen från Frostmofjället (1945)

Se på TV idag, glöm det men kanske finns det någon där ute som vill se den gammla klassikern igen.

 

Handling:
I den lilla stugan vid fjällets fot ligger mor Brita för döden. Hon har samlat sina sju barn omkring sig och förmanar dem att alltid hålla ihop, nu när de blir föräldralösa. De skall akta sig för de giriga storbönderna i kommunen, som vill placera dem på fattigstugan, och sedan ackordera ut dem på olika håll. Ante, som är äldst, lovar att ta ansvaret för syskonskaran, han ska leda dem ner från fjället till bygden. Geten Gullspira ska de ta med sig. Modern blir lugn och somnar stilla in medan ba...Mer
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

 

Av Jan Sandström - 21 juli 2014 10:21

Väderstationens Aktuella värden:
2014-07-21 10:15:04

Temperatur: 28,6 °C
Lufttryck: 1010,1 hPa och Steady
Luftfuktighet: 54 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från NNE,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 28,6 °C
Inne hos oss. Temp: 23,7 °C Fukt: 61 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 26,7 mm
Året: 222,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
30,3 °C
Klockan:
09:52
Temp - Max:
29,9 °C
Klockan:
14:19
Temp - Min:
14,6 °C
Klockan:
03:34
Temp - Min:
14,8 °C
Klockan:
04:14
Lufttryck - Max:
1010,4 hPa
Klockan:
10:13
Lufttryck - Max:
1010,4 hPa
Klockan:
03:42
Lufttryck - Min:
1009,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1007,9 hPa
Klockan:
16:48


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:14
Sol ned: 22:14
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:00 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 56s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 16:55
Av Jan Sandström - 21 juli 2014 10:00

Måndag den 21/7


Idag är det VARMT, men varför klaga.

Det är säkert många som har sin första dag efter semestern idag.   


Igår var vi i stugan och hade det skönt, pysslade på med lite av varje innan vi packade ihop åck åkte in till stan igen.

Här hemma blev det att ta tag i allt som halkat efter, men bara två dygn den här gången.

Vi fick åska häromdagen och då regnade det.


Inatt sov jag riktigt gott även om jag blev väckt av både Mirabell som var inne och Gunnar som ville in.

Fick ju lov att ha kattklockan på då vi inte kan ha så mycket öppet fönster för då smiter lilla fröken ut.

Men jag har skapligt ont i fingrarna och vänster stortå värker.


Vaknade lite före 8 i morse, gjorde frukost och satt på norrsidan i skuggan.

Gunnar ligger utfläkt på en trädgårdsstol på södersidan av alla ställen. Jag ska sätta samman ett inlägg om olika stilar man kan ha när man är katt och sover.


Idag ska jag ut och handla lite till stugan, men jag vet inte om jag skjuter på det för varför ge sig ut i denna värme.

Tomas och Sara tar ju bilen och åker till stugan i eftermiddag så då är vi bara hänvisade till MC men stuginköpen kan vänta, nu är det nästan två veckor innan det blir nästa resa dit.

I kväll ville Inger att vi ska göra en MC-tur ut någonstans och det ska väl inte vara något som nindrar det, förutom ett Italienskt åskväder (se förra inlägget).


Jag har nämnt att det är varmt idag, vi har 26,3° i skuggan på altan på norrsidan.

Väderstationens


och så här ser det ut i trädgården. Faktiskt gick solen i moln för en kort stund när jag tog bilden.

 


Så här såg det ut i går kväll.

 


Mitt huvud blir alldeles tomt av denna värme, allt står still (normaltillstånd alltså).


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 21 juli 2014 08:22

Startade datorn och kollade http://www.lightningmaps.org/realtime?lang=sv


Man skulle ha varit i norra Italien nu.

 
 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards