jans

Alla inlägg den 25 juli 2014

Av Jan Sandström - 25 juli 2014 21:08

Från skuggsidan på altan.

   


Har fått igång fontänen jag köpte från Arken Zoo

Men varför konstla till det, tycker det blev ganska fint.

 


Erik kom förbi och ville till NetonNet.

Då passade jag på att åka förbi Zooaffären och fråga efter en liten detalj som fattades till fontaänen.

Först gick jag och en tjej upp på vinden och letade, men inte hittade vi någon grej.

Pratade med chefen och att den kanske satt fast på slangen de tog bort så hon knatade upp och kom straxt ned men den lilla grejen.

Sedan åkte vi förbi Jula och bytte torkvindan jag köpte häromdagen.

Den här var billigare och passade i markfästet vilket inte den andra gjorde.


På NetonNet köpte Erik minne och jag en skruvdragare så nu Peter kan även du få din maskin.


Eljest har jag suttit ute och läst eller sovit.

Men nu bör Gunnar ha vaknat till och kommit hem igen, man ser aldrig till han de här sommardagarna.

Jag ska gå ut och kolla om jag ser till han så han får i sig lite mat.


Hör jag inte av mig mer i kväll så godnatt.


Av Jan Sandström - 25 juli 2014 20:17

Bara runt 18° inatt.

Meteogrammet: Umeå Kommun

Hur ska man överleva.

Av Jan Sandström - 25 juli 2014 17:51

 

Jo jag har rakat armar och ben så nu slipper jag mygg och flugor som trasslar in sig i hårstråna och det killar inte så fort det blåser så att jag tror att det är just en fluga eller mygga.


Men visst är jag snygg när jag sover i vilstolen   

 

Nu står kaffekoppen ute och jag ska ut en stund till i det sköna vädret.


Det är jobbigt att vara ledig.

Av Jan Sandström - 25 juli 2014 16:13

...är det ganska sköna dagar vi har med över 30 grader.
Och nu blåser det både varmt och svalkande vindar.

Men någon åska eller nederbörd har jag inte sett till.

Nötkråkan kommer och dricker emellanåt men är så skygg att jag inte lyckats fota den.
Men han blir modigare för varje gång.

Av Jan Sandström - 25 juli 2014 09:58

Fredag den 25/7


Det blir lite si och så med inlägg när det är så här varmt och semestertider, då inga rutiner existerar.


Men igår gjorde jag ingenting, jo jagkörde ju hem barnen som kom från stugan och på väg hem köpte jag trädgårdsdammen som jag fått billigt från Arken Zoo.

Hann bara hem, byta om och få mig en kopp kaffe när Maria kom och sa att vi skulle iväg med släpvagnen till Ålidhem (tvärs över stan) för att hämta ett köksbord och 6 stolar hon köpt för 350:-.

Bara att byta om och sätta sig i en nu igen het bil, trilska sig in mellan husen där borta och se att allt egentligen skulle ha gått in i bilen då stolarna var hopfällbara.

Väl hemma blev det en lugn och skön kväll i trädgården.


Inatt tänkte jag sova ute, lade mig på madrassen men upptäckte att tjejerna kom och gjorde mig sällskap.

Jag hatar mygg, det enda de är bra till är som fågelmat.

Så jag tog täcket och gick in till sängen och sov gott.


Idag, frukost intagen ute vid förrådet, husdjuren väckta, fågelbadet och vattenskålar diskade både de ute och inne. Men inget fågelbad inne.

Det ska inte vara någon brist på vatten till djuren.

Dammen fylld igen för någon eller något flyttar på stenarna i bäckfåran så att det svämmar över.

Det är stora stenar som inte gråsparvar orkar flytta men däremot de större fåglarna och jag gissar att även de gillar vattnet när det är så här varmt.


När ag nu är inne på vädret så har vi just nu +29,1° i skuggan på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-07-25 10:00:04

Temperatur: 31,1 °C
Lufttryck: 1009,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 48 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från S,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 31,1 °C
Inne hos oss. Temp: 25,3 °C Fukt: 58 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 26,7 mm
Året: 222,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
31,1 °C
Klockan:
09:57
Temp - Max:
34,3 °C
Klockan:
11:32
Temp - Min:
14,2 °C
Klockan:
03:52
Temp - Min:
16,8 °C
Klockan:
03:44
Lufttryck - Max:
1010,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1011,4 hPa
Klockan:
04:32
Lufttryck - Min:
1009,1 hPa
Klockan:
08:32
Lufttryck - Min:
1009,7 hPa
Klockan:
20:31


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:41
Sol upp: 03:26
Sol ned: 22:02
Skymning: 23:51
Dagsljus: 22:10 tim:min
Dag längd: 18:36 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 8s less daylight tomorrow
Måne upp: 02:45
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 20:11

Det är alltså ännu en väldigt varm dag idag.

Ingen nederbörd har vi fått här på tomten men tursamt har vi lerjord då det är gammal havsbotten och än har inte gräsmattan torkat ut men blommorna Inger har får vatten två gånger om dagen.


Så här ser det ut i trädgården, dit jag ska ut och ta en kopp kaffe.

Men man kan ju undra hur det är med förståndet då man går ut dit i värmen för att svettas då det är relativt svalt och skönt inne.

 

Fast det är som värst där borta just nu när solen ligger på.

Men kan det där med att lida.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards