jans

Direktlänk till inlägg 29 juli 2014

Godmorgon.

Av Jan Sandström - 29 juli 2014 10:03

Från ett lite svalare väder.


Tisdag den 29/7


Igår fick jag inte sitta still, åkte med Maria och Mona för att köpa säng.

Sedan ringde Erik så då fick jag åka iväg med han och handla samt bistå han med högtalarflytt och kabeldragning.

Åskan gick en stund på kvällen men inget dundrande åskoväder.


Sov gott inatt, Inger försökte sova inne men hon har blivit uteliserad och gick ut och lade sig på bänken på altan.


Idag har fåglarna och kaninen fått komma ut igen, jag har ansett att de haft det skönare inne i något svalare luft men det märks att de gillar att få komma ut, tror jag i alla fall att de tycker.

Jag har ju ett nytt hem på gång åt dem och ett som kommer att passa perfekt till kelsjuka Hugo.

Först ska vi få någon tid för hennes besök hos oss och sedan ska väl vi kika på hur nya boendet kan bli innan det blir "affär" av.

Men det börjar kännas svårt att lämna bort dem, vi har ju haft hugo i snart 10 år, I december 2004 fick vi ju ta hand om honom och mycket har hänt under åren.


Bosse, kaninen borde även han få ett nytt hem fast han går det ju lättare att ta med fram och åter till stugan tillsammans med Gunnar (katten) viken jag är mer orolig för då han är en utpräglad utekatt.

Men nu ligger han som vanligt på altanstolen och sover igen.

Varmdagarna såg vi bara till han nattetid och då gick han in till Maria för att äta och bli ompysslad en stund för att sedan ut och jaga i den svalare natten.

På dagen låg han under någon buske eller förråd för Maria klagade på att han drog in så mycket skräp, björkfrön, löv och ibland hela kvistar satt i pälsen.


Ser att åskan börjar igen, nu i Finland och Ryssland. Den har gått lite i Haparanda och frågan är när den kommer igång här hos oss.

Jag har tänkt mig ut till Maria i Skeppsvik för att montera en bilstereo i hennes gamla husvagn, sedan bada i havet och grilla något gott.

Kanske blir det så att jag även ligger över där, jag får se vad det blir.

Måste plocka ihop lite matnyttigt av verktyg att ha sedan återstår att bestämma sig för bil eller MC.

Tror det får bli bilen för jag ska nog ha med en del verktyg och så är jag mindre väderberoende.


Då är jag inne på vädret igen.

Solen skiner och det var BARA 20° när jag tidigare gick ut med frukosten.

Nu har jag 23,8° i skuggan på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-07-29 10:15:04

Temperatur: 27,7 °C
Lufttryck: 997,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 52 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från NNE,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 27,7 °C
Inne hos oss. Temp: 25,3 °C Fukt: 58 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 5,7 mm
Månaden: 32,7 mm
Året: 228,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
27,7 °C
Klockan:
10:12
Temp - Max:
28,6 °C
Klockan:
13:24
Temp - Min:
15,1 °C
Klockan:
04:25
Temp - Min:
17,0 °C
Klockan:
23:55
Lufttryck - Max:
997,5 hPa
Klockan:
09:18
Lufttryck - Max:
1001,4 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Min:
995,9 hPa
Klockan:
00:11
Lufttryck - Min:
995,8 hPa
Klockan:
16:39


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:03
Sol upp: 03:39
Sol ned: 21:50
Skymning: 23:22
Dagsljus: 21:19 tim:min
Dag längd: 18:11 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 16s less daylight tomorrow
Måne upp: 07:23
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 21:18

Så här ser det ut i trädgården dit jag straxt ska ut med en mugg kaffe och husdjuren.

Fåglarna har både sol och skugga men framförallt mer luft än under altantaket.

 

En lite videosnutt på dem och ljud så man hör dem.


 

Nu har Maria vaknat, jag ska bara skriva om dagens film och sedan kaffe.


Godmorgon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards