jans

Alla inlägg under juli 2014

Av Jan Sandström - 26 juli 2014 18:16

...i trevligt sällskap nere vid vattnet på kyrkans lägergård vid Svedjan i Tavelsjö.

Jag har då hunnit med 3 dopp i sjön.

Det är varmt i vattnet, det diskuteras vilt mellan 25 till 30 grader.

Av Jan Sandström - 26 juli 2014 16:49

Fel igen.
Det var bara svågern Harry som kollar in abborrarna.
Även jag tog ett dopp i härligt skönt vatten.

Av Jan Sandström - 26 juli 2014 15:03

...åska att det störde eller var intressant.

Åska ska avnjutas en varm mörk kväll sittande ute på altan med kaffe i en stor mugg.


Nu ska jag straxt packa ihop Ingers saker och hämta henne på jobbet för vidare färd till Tavelsjö och kyrkans lägergård i Svedjan.

Där ska ju syskonbarnet Annelie Vigren framföra sin nya CD

http://www.vigren.se/wp-content/uploads/2014/07/Annelies-konsert-14.jpg

Bilden från hennes webbsida och från den fantastiska kvällen på Thule den 4:e Juli.


Det ska bli en massa mat till anhöriga och berörda personer samt bad nere i sjön.


Alla är förståss välkomna även om det inte blir mat till alla men musiken och badet får alla vara med på.


Bara det inte var så svettigt idag.

Tror det är värsta dagen även om det blev lite svalare när åskan drog förbi, då blev det endast 29° i skuggan.

Nu är det 31 igen men fuktvarmt, det är väl därför det blev lite åska och det kan nog bli mer i eftermiddag kväll.


Då är det bra att Maria är hemma så hon kan stänga datorer och annat fast jag förstår inte hur hon kan sitta nere i sitt rum, min gamla verkstad för där är det säkert närmare 40 grader.


Tror jag tar en kall dusch igen innan det blir dags att åka iväg.

Av Jan Sandström - 26 juli 2014 13:17

Nu har vi åskan i omgivningen.

 

Åt sydväst går den lite halvtamt.

Av Jan Sandström - 26 juli 2014 10:45

Lördag den 26/7


Man blir liksom lite S E G sådana här varma dagar. Men klagar gör jag inte.


Men igår gjorde jag det vanliga, ingenting. Eller jag kommer inte ihåg riktigt vad jag gjorde.

Jo Erik kom ju och vi åkte ut för att klara av några ärenden vilket vi också gjorde.

Fixade fontänpumpen, bytte torkvindan och handlade.

Eljest satt jag mest under parasollet och luktade på blommorna (tittade på fåglarna).

Men djuren hållar sig inte så aktiva de här dagarna förutom när de söker upp mitt "vattenhål".


Inatt sov inger ute och jag sov gott inne med bara ett påslakan på mig, alltså över mig.

Ingen åska igår eller natt och jag tror inte vi får något idag heller.


Idag ska jag plocka ihop det inger lagade till igår (inatt) och lägga i kylväskor men först närmare 3-4-tiden.

Sedan ska jag hämta Inger på jobbet och vi ska till Tavelsjö och Svedjan, alltså kyrkans lägergård där Annelie Vigren med band ska spela, sjunga och underhålla.

Har du möjlighet så kom dit. Eller hit, SVEDJAN 29. GPS: 64.022703,20.075878

Det är kyrkans lägergård som ligger helt fantastiskt till och i kväll blir det skönt med bad nere i sjön.

Från umeå sväng höger vid Kvarnfors och Tavelsjö östra.

Sväng vänster enligt bilden.

 


I övrigt kommer jag att svettas på idag.

Mirabell går omkring här inne och jamar för hon vill ha tonfisk vilket är slut så Maria får åka ut och handla.

Förresten måste även jag ut för jag upptäckte att jag har slut på Voltarenet.


Idag är det svettigt, vi har 30,2° här i skuggan på altan.

Väderstationens Aktuella värden:
2014-07-26 11:00:05

Temperatur: 32,1 °C
Lufttryck: 1006,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 43 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från SSW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 32,1 °C
Inne hos oss. Temp: 25,3 °C Fukt: 57 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 26,7 mm
Året: 222,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
32,5 °C
Klockan:
10:56
Temp - Max:
33,1 °C
Klockan:
17:35
Temp - Min:
15,1 °C
Klockan:
03:44
Temp - Min:
14,2 °C
Klockan:
03:52
Lufttryck - Max:
1007,3 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Max:
1010,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1006,5 hPa
Klockan:
09:12
Lufttryck - Min:
1006,6 hPa
Klockan:
21:08


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:49
Sol upp: 03:29
Sol ned: 21:59
Skymning: 23:43
Dagsljus: 21:54 tim:min
Dag längd: 18:30 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 10s less daylight tomorrow
Måne upp: 03:45
Månfas:
Nymåne
Moon
Måne ned: 20:35

och så här ser det ut i trädgården, som vanligt alltså, varför tar jag egentligen en ny bild varje morgon.

 


Nä nu måste jag svalka av mig.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 25 juli 2014 21:08

Från skuggsidan på altan.

   


Har fått igång fontänen jag köpte från Arken Zoo

Men varför konstla till det, tycker det blev ganska fint.

 


Erik kom förbi och ville till NetonNet.

Då passade jag på att åka förbi Zooaffären och fråga efter en liten detalj som fattades till fontaänen.

Först gick jag och en tjej upp på vinden och letade, men inte hittade vi någon grej.

Pratade med chefen och att den kanske satt fast på slangen de tog bort så hon knatade upp och kom straxt ned men den lilla grejen.

Sedan åkte vi förbi Jula och bytte torkvindan jag köpte häromdagen.

Den här var billigare och passade i markfästet vilket inte den andra gjorde.


På NetonNet köpte Erik minne och jag en skruvdragare så nu Peter kan även du få din maskin.


Eljest har jag suttit ute och läst eller sovit.

Men nu bör Gunnar ha vaknat till och kommit hem igen, man ser aldrig till han de här sommardagarna.

Jag ska gå ut och kolla om jag ser till han så han får i sig lite mat.


Hör jag inte av mig mer i kväll så godnatt.


Av Jan Sandström - 25 juli 2014 20:17

Bara runt 18° inatt.

Meteogrammet: Umeå Kommun

Hur ska man överleva.

Av Jan Sandström - 25 juli 2014 17:51

 

Jo jag har rakat armar och ben så nu slipper jag mygg och flugor som trasslar in sig i hårstråna och det killar inte så fort det blåser så att jag tror att det är just en fluga eller mygga.


Men visst är jag snygg när jag sover i vilstolen   

 

Nu står kaffekoppen ute och jag ska ut en stund till i det sköna vädret.


Det är jobbigt att vara ledig.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards