jans

Alla inlägg under augusti 2014

Av Jan Sandström - 30 augusti 2014 11:49

Men jag tror inte att Gunnar skulle bry sig om en liten ärta.

Av Jan Sandström - 30 augusti 2014 11:17

Men ändå inte, snarare stortån.

Satt ute och löste korsord med en mugg kaffe när jag såg en geting krypa in under min stortå som var i skon typ Birkenstock.

Jag fick ut foten och senare var det en död geting.

Vi måste leta reda på var de byggt bo, förmodligen uppe på vinden någonstans.

Jag kan ta bort det till vintern eller använda damsugarmetoden.

Man sätter ett förlängningsrör på dammsugaren och placerar öppningen intill boets öppning så sugs alla getingar som ska in och ut in i dammsugaren, det tar inte lång stund innan det är i stort sett tomt och då är det bara att ta boet i en glasburk, en tunn plåt skär lös boet och täpper för burken. Man kan ha någon form av brännbar  vätska i burken som sugs upp av boet och dödar de getingar som är kvar.

Bäst är en metallburk för då kan man ha T-röd i burken och sedan bara tända på när man är utomhus.

Men jag kom nu att tänka på att använda startgas = eter som då bör söva insekterna. Brännbar är den också men man får väl passa sig så att man inte somnar själv på köpet.

Av Jan Sandström - 30 augusti 2014 09:49

Lördag den 30/8


Just ja, Inger har födelsedag idag.

Grattis älskling.


Igår snickrade jag lite, satt på altan och drack "lite" kaffe. Fick igen den glömda limflaskan, skjutsade Tomas och Sara.

Men inte i den ordningen.


Inatt sov jag riktigt gott men så var jag trött efter förra natten och att jag steg upp efter 4 på morgonen.


Idag är det det rutiga friluftskalaset som Anders har, han firar sin 30-åriga födelsedag idag fast det är 10 dagar senare.

Så eftermiddag och kväll blir upptaget för mig men jag kommer nog att blogga från mobilen.

Såvida det nu fungerar, nu blir jag inte förvånad om saker och ting inte fungerar med den telefonen,

Det är livat i fröautomaten.

     


Det ser ut att bli riktigt skapligt idag.

Meteogrammet: Umeå Kommun

Just nu är har vi 13,7° ute på altan.

Väderstationens Aktuella värden:
2014-08-30 10:00:05

Temperatur: 13,9 °C
Lufttryck: 1008,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 82 %
Vindstyrka: 1,4 m/s från NE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 13,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 120,0 mm
Året: 354,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,6 °C
Klockan:
09:18
Temp - Max:
19,3 °C
Klockan:
14:27
Temp - Min:
5,0 °C
Klockan:
02:27
Temp - Min:
6,4 °C
Klockan:
23:48
Lufttryck - Max:
1008,3 hPa
Klockan:
09:36
Lufttryck - Max:
1006,7 hPa
Klockan:
23:53
Lufttryck - Min:
1006,3 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1002,7 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:22
Sol upp: 05:16
Sol ned: 20:02
Skymning: 20:55
Dagsljus: 16:33 tim:min
Dag längd: 14:46 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 11:35
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 20:26

Trädgårdsbilden blir lite annorlunda då jag bara fotade genom fönstret.

 

Men jag funderar på något sådant här istället.

NetOnNet har denna.

SafeHome Wireless IP Camera MP Outdoor | Art.nr: 187978
SafeHome Wireless IP Camera MP Outdoor
  • Anpassad för utomhusbevakning
  • 1280 x 720 upplösning
  • Rörelsedetektor
  • App till din smartphone
  • 1 699:-

Nä om man skulle göra lite kaffe.
 
Godmorgon.
Av Jan Sandström - 29 augusti 2014 21:45

Det har varit varmt och skönt. Jag fixade ihop två lådor som Anders hämtat tillsammans med en massa andra grejor som ska till morgondagens kalas.

Anders ska ju fira sin 30-årsdag som inföll den 20:e.

Eljest har jag suttit ute på altan och löst korsord tillsammans med Gunnar.

Jag testade att bränna trät på Marias telåda och det blev riktigt läckert, men jag behöver öva lite mer för att få ett perfekt jämt resultat.


Erik kom förbi och pratade ett bra tag och det var kul, sedan kom Anders.

Inger kom hem och vi åt middag ute men det var bara 11° så vi ställde fram en infravärmare.


Nu är det kväll och bara 8,8° utomhus så inatt kanske jag får sällskap i sängen.


Imorgon har Inger sin födelsedag, 57 år blir hon.

Nu skriker kattklockan och Gunnar vill in så godnatt från mig.

Av Jan Sandström - 29 augusti 2014 11:09

Fredag den 29/8


Svågern Harry fyller år idag, Grattis.


Igår sågade jag några läkter till tunna ribbor så att jag kan bygga några äppellådor.

Kollade webbbkameran och kanske var det drivrutinerna som strulade, är inte säker på någonting men ska kolla vidare.

Tomas och Sara kom med flyget straxt före 22 på kvällen.


Inatt, ja jag somnade men vaknade vid 2--½3 och kunde inte somna om då det bara gick runt i huvudet så vid ½5 steg jag upp, gjorde frukost och gick ut på altan.


Idag har jag betalat räkningarna, skjutsat Tomas till universitetet där han skulle bjuda på fika, vi stannade då vid Ullas kondis där han handlade lite, sedan fick Sara åka till kompisar på Carlshem.

Jag körde till BYGGmax där jag frågade efter min limflaska jag misstänkte ha glömt där.

Jodå den fanns inskriven i en pärm och uppgifterna stämmde med kvittot så jag fick hämta en ny flaska, den kostade ändå 95:-


Hemma igen så blev det kaffe på altan där jag fick (måste) klia Gunnar och jag löste några korsord.


Jag ska snart gå och börja spika ihop ett par trälådor nu när jag har en flaska PU-lim.

Maria vill att jag ska komma upp och skruva upp något på väggen men jag tror det får vara idag, det ska plockas i ordning en del till Anders kalas som är i morgon. Gl.a ska han ha trälådorna.


Vädret är fint, solen skiner och temperaturen är 15,8° i skuggan på altan.

Väderstationens Aktuella värden:
2014-08-29 11:15:04

Temperatur: 16,2 °C
Lufttryck: 1005,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 70 %
Vindstyrka: 3,8 m/s från NE,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 15,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 120,0 mm
Året: 354,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,3 °C
Klockan:
11:07
Temp - Max:
16,6 °C
Klockan:
14:16
Temp - Min:
10,5 °C
Klockan:
05:50
Temp - Min:
12,1 °C
Klockan:
01:07
Lufttryck - Max:
1005,4 hPa
Klockan:
09:39
Lufttryck - Max:
1002,9 hPa
Klockan:
23:51
Lufttryck - Min:
1002,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
994,5 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:19
Sol upp: 05:13
Sol ned: 20:05
Skymning: 20:59
Dagsljus: 16:40 tim:min
Dag längd: 14:52 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:16
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 20:12

Och ingen bild idag heller men kanske kommer den tillbaks igen, jag vill då ha den.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 28 augusti 2014 21:02

Nu vill jag ännu mindre flyga någonstans.

Höll han på att köra fel och fick backa tillbaks igen.

 

Han kanske inte vågade flyga ut över vattnet.

Av Jan Sandström - 28 augusti 2014 17:39

Han hade fått punktering på ett bakdäck någonstans i inlandet. 15-20 mil från Umeå.

Reservhjulet som han bytte till är ju ett sådant där billigt snåldäck som man bara får köra max 80 km/h i max 80 km.


Att ringa Ford Vägassistans som han fått i och med att han servade bilen nyss verkar jobbigt.

Då får han säkert vänta ett par timmar och så kanske bärgaren bara byter till reservhjulet ändå.


Nu skulle han undersöka om det går att få hjälp i Lycksele med däcket.

Problem 2 är att det var dåliga däck som skulle bytas när som helst och då vill man inte kosta på en lagning.

Kanske kan han få på 2 däck direkt i Lycksele eller så får pappa rycka in och åka upp en bit med ett dubbfritt vinterdäck.


Men då måste jag vara hemma igen före 22 då jag ska hämta Tomas och Sara på flyget.


Tror jag går och steker lite pytt i panna till middag.

Av Jan Sandström - 28 augusti 2014 13:22

I morse steg jag upp, ställde mig på vågen och den visade 89,1 kg

Aha tänkte jag och gick och kissade, nu kanske man kommer under 89 kg.

Nädå, när jag ställde mig på vågen igen så visade den 89,2 kg       


Jag har slängt ihop en trälåda men är inte riktigt nöjd med den. Provade en ny design men glömde ta med en botten i beräkningen fast jag hittade en gammal bit tunn plywood som jag fick dit.

Men den håller inte för några tunga saker, kanske kan den duga åt Maria och hennes tepåsar.


Nu blir det i alla fall en filtallrik men utan sylt, den är slut och Inger glömde köpa.

Sedan medicin och kaffe.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards