jans

Alla inlägg under augusti 2014

Av Jan Sandström - 25 augusti 2014 14:00

Filmen börjar NU


14.00 Matiné: Saltstänk och krutgubbar (precis börjat)
14.00-15.30

 · Svensk långfilm från 1946. Ute på en av öarna i Roslagen bor den snåle och skenhelige fiskaren Ericsson med sin hustru Johanna och sin svärfar Isak. Ericsson hoppas att Isak inte ska börja bråka om sitt "undantag" utan nöja sig med att bo kvar i bryggstugan och enbart komma in i familjens kök vid måltiderna. Men Ericsson får nya bekymmer när han får veta att Johannas bror August har tröttnat på att flacka omkring ute i världen och nu är på väg hem. Makarna oroar sig för att August tänker tvinga till sig sin hälft i familjens fiskebåt. Regi: Schamyl Bauman. I rollerna: Sigurd Wallén, Gull Natorp, Gideon Wahlberg, Ingrid Östergren, Carl Hagman m.fl Textat sid. 199 4:3-format

Av Jan Sandström - 25 augusti 2014 08:47

Måndag den 25/8


Regn, regn regn, bara bara regn regn regn eller regnet det bara öser ned.

Men än har det inte gått 40 dagar och 40 nätter så någon båt tror jag inte att vi kommer att behöva.


Igår blev det en lugn skön dag här hemma, precis som det ska vara ibland.

Inger hade timmar på eftermiddan och Maria o Mona kom förbi och lånade bilen, de skulle köpa kattträd m.m

Sedan kom hon hem med den och tog bussen hem till kattungarna.


Inatt gick åskan men den höll sig lite söder om Umeå men det blinkade i fönstret och mullrade en aning.

Gunnar kom in och låg stora delar av natten hos mig. Jäkligt obekvämt men skönt och tryggt för först mig och det andra gällde Gunnar.


Idag ska jag hämta Peter på flyget eller om 20 minuter eller så. Ser på http://www.flightradar24.com att det är försenat och landar 9:30

Tänk vad det är smidigt med Internet, jag bara älskar nätets möjligheter.

Vi hade tänkt göra en utflykt men tror att den blir inställd, det känns inte roligt att åka ut när det regnar som det gör nu.

Frukosten har vi intagit ute på altan som vanligt.


Och vädret, att det regnar tror jag att jag nämnt men har du missat det så REGNAR DET.

Temperaturen på altannivå är +12,5° och i skuggan, det är skugga överallt idag.


Väderstationens Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2014-08-25 09:00:05

Temperatur: 12,7 °C
Lufttryck: 997,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från W,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 12,7 °C
Inne hos oss. Temp: 19,9 °C Fukt: 58 %


Nederbörd.

Timmen: 2,7 mm
Dygnet: 11,1 mm
Gårdagen: 4,8 mm
Månaden: 115,5 mm
Året: 349,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,9 °C
Klockan:
07:10
Temp - Max:
18,7 °C
Klockan:
12:31
Temp - Min:
9,4 °C
Klockan:
01:26
Temp - Min:
9,8 °C
Klockan:
23:48
Lufttryck - Max:
997,5 hPa
Klockan:
08:36
Lufttryck - Max:
997,2 hPa
Klockan:
23:16
Lufttryck - Min:
996,2 hPa
Klockan:
04:03
Lufttryck - Min:
993,7 hPa
Klockan:
06:51


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:05
Sol upp: 05:01
Sol ned: 20:19
Skymning: 21:15
Dagsljus: 17:10 tim:min
Dag längd: 15:18 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s less daylight tomorrow
Måne upp: 05:12
Månfas:
Nymåne
Moon
Måne ned: 19:29

Trädgårdsbilden och där ser man ett suddigt streck längst upp ovanför förrådet och det är en stor droppe som kom från hängrännan som tydligen inte tar undan tidvis, konstigt för den som är så ny och väl tilltagen.

Den kan komma från någon annanstans också.

 


Nu kanske jag skulle passa på att väcka Hugo och Bosse innan jag åker iväg till Peter.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 24 augusti 2014 21:29

Peter ringde och ville ha hämtning på flyget i morgon förmiddag.

Det är klart man ställer upp och hjälper barnen. Jag är ändå uppe den tiden.


Kom på att jag skrev något om att i morse dushade jag och sedan gick jag naken när jag väckte Bosse och Hugo.

Det kan vara skönt att vara ensam hemma ibland.

Men Hugos klor är inte riktigt sköna mot en naken axel och han har svårt att hålla sig kvar när man bockar sig ned.


Snart är det kväll och det regnar och regnar och regnar.

Men skönt att det inte är snö säger jag. För jag har inte plockat fram snöslungan ännu, den står längt in i förrådet under en massa bråte.

Hoppas det blir en snöfri vinter.


Nä nu tror jag att jag gör mig i ordning för sängen, vill höra fortsättningen på ljudboken jag håller på med.


I morgon hoppas jag på bättre lycka med inlägget.


Godnatt från mig.

Av Jan Sandström - 24 augusti 2014 14:05

Bilder och film på kattungarna som jag lovat lägga ut.

Som jag sa har jag tagit bort ljudet på filmen men tjejernas pladder var ändå bara störande, det man går misste om är den stora smällen i början när de brakar in i spegeln på garderobsdörren och rasslet av klor mot golvet.

 

Under sängen är man säker och kan kosta på sig lite pälsvård.

 

 

 

Redo för en rivstart mot brorsan med alla klorna ute.


  Kameran hängde inte riktigt med i focusen, skulle ha filmat i manuellt läge eller sportläget.

 

Mitt i allt ett depåbesök för att fylla på bränsle.

 

 

Trassel tog god td på sig att äta,

 

Brottningsmatch på sängen.

 

 

Nästan demonisk bild på Trassel.

 

Nä nu tror jag vi sover en stund, till nästa omgång.

 


Det var många bilder som kastats då de var allt för suddiga.

Av Jan Sandström - 24 augusti 2014 12:22

Söndag den 24/8


Man blir nästan lite förbannad på datorer.

Satt ute hela förmiddan och skrev ett långt inlägg hit men det gick TRÖGT.

När jag sedan klickade på sänd hittade den inte servern och sedan var allt jag påtat ihop ute i det blå.   

Det var skönt ute och det blev det jag förutspådde att det var för skönt för att vara sant och att någonting skulle komma att rasera allt.


Igår åkte jag till stugan fram och åter.

Vi hälsade på Maria och kattungarna.


Sov gott inatt och hade Gunnar mellan benen en stund.


Satt ute i morse med ett korsord och glömde tiden.

Skrev ett långt inlägg som det inte blev något av, allt försvann.

Brorsan ringde med skrivarproblem.

Allt var lungt och skönt med ett stilla regn på plasttaket, två muggar kaffe har jag druckit.

Fick inte in trädgårdsbilden då NAS-en gick trökt då jag rensade gamla backupper.

Tog en bild av mig själv istället.

Sedan djävlades allt.


Det var runt 15° när jag gick ut.

Nu skiner solen och väderstationens Aktuella värden:
2014-08-24 12:15:06

Temperatur: 17,3 °C
Lufttryck: 994,3 hPa och Steady
Luftfuktighet: 83 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från ESE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 17,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 59 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,5 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 101,1 mm
Året: 335,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,1 °C
Klockan:
12:07
Temp - Max:
21,5 °C
Klockan:
12:57
Temp - Min:
10,8 °C
Klockan:
04:50
Temp - Min:
10,5 °C
Klockan:
05:32
Lufttryck - Max:
995,1 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Max:
995,5 hPa
Klockan:
23:15
Lufttryck - Min:
993,7 hPa
Klockan:
06:51
Lufttryck - Min:
992,7 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:01
Sol upp: 04:58
Sol ned: 20:22
Skymning: 21:19
Dagsljus: 17:18 tim:min
Dag längd: 15:24 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 03:59
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 19:16

och en trädgårdsbild.

 

Men se allt var inte borta, mitt självporträtt kom in.

 

Godmorgon


Av Jan Sandström - 23 augusti 2014 22:52

Tristan och Trassel, Trassel är den svarta saken som är lite smårädd men det kommer att gå över.


Fotade en del men jäkligt svårt att få till skarpa bilder när ljuset inte är det bästa och motivet rör sig med blixtens hastighet.

Filmade en snutt men ska ta bort ljudet från filmen då det bara innehåller ett samtal mellan Inger och Maria, totalt ointressant för andra.

Men i morgon ska jag ha gjort i ordning det som kan ha blivit sevärt.

 

Under sängen är ett säkert ställe att gömma sig på.

Tack för kaffet Maria.



Nu är det kväll och godnatt från mig.

Av Jan Sandström - 23 augusti 2014 20:56

Man kanske skulle skaffa en sådan här sak.

Men att den lilla röda pricken kan vara så rolig att jaga.

Av Jan Sandström - 23 augusti 2014 17:35

Tror jag i alla fall.

Har suttit ute på altan och löst korsord när jag inte sovit.

Det känns som om all ork försvunnit men snart kommer Inger hem och då ska vi till Maria och fika.

Och givetvis se på kattungarna som de skaffat.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards