jans

Alla inlägg den 3 september 2014

Av Jan Sandström - 3 september 2014 21:19

Tog ett nattfoto av ett torrt träd uppe vid Hamptjärnsstugan.

 

Ganska mysigt MEN vad är det som lyser uppe i trädet.


Nedan har jag en gul pil som visar ifall du inte hittade det.

 

Zoomar man in så ser det ut så här.

 

Kan det vara ett djuröga som blixten reflekterar?

Eller är det ett spöke som sitter i träder och spanar in mig.

Av Jan Sandström - 3 september 2014 20:41

06:10 ska jag hämta Peter och köra han till flyget.

Erik kommer förbi med moppeproblem, bensinläkage sa han.

Inger vill ut med hojen.

Sedan ska väl Peter ha hämtning senare på kvällen.


Jag fick då ha det lugnt och skönt idag och nu är det en ljummen kväll.

Vi har 14,1° på altan men jag är trött.

Har satt på HTPCn (TV-datorn) att spela in på TV 11, Harry Potter men jag tror aldrig det kommer att bli något.

Det är första gången jag testar detta med inspelning på den så det är säkert något som trilskas.

Av Jan Sandström - 3 september 2014 15:42

En orolig man kommer till polisstationen:

- Min fru är försvunnen

- Sedan när?
- i morse

- Hur gammal är hon?
- 43-44 år

- Hur lång är hon?
- 160-170 cm

- Kroppsform?
- Någonting mitt i mellan

- Ögonfärg?
- Brun, grön?! Något sådant!

- Hårfärg?
- Vet inte, hon ändrar det jämt

- Långhårig?
- Kommer inte ihåg, tror att hon klippte sig förra veckan

- Vad har hon på sig?
- Jeans eller kjol och linne tror jag

- Skor?
- högklackat…nja… gympadojjor…näää kommer inte ihåg

- Gick hon hemifrån?
- Nej körde bil

- Vad var det för bil?
- BMW 650i xDrive Gran Coupé, 449 hk, BMW Individual Helläder 'Merino' Champagne/svart, Sportstolar, Instegslister med BMW Individual skrift, LM Fälg V-eker 356 20", Ej modellbeteckning, Individualfärg, M Aerodynamikpaket, BMW Individual - Aluminium Line Exteriör, Individual Högglans Shadowlinn, ett litet stenskott på framrutan sedan i förrgår ….. då börjar mannen gråta.

Polismannen tröstar honom: Var inte orolig, vi hittar din bil!

...Och det finns folk som tycker att män är känslokalla!

Av Jan Sandström - 3 september 2014 11:01

Det blir ingen film idag heller för som vanligt går sport före allt annat.   


Kan de inte sända all sport i en egen kanal, för sådana kanaler finns det ju i överflöd.

Av Jan Sandström - 3 september 2014 10:46

Jag klickade fel för jag skulle ju bara ha dit en till smiley och inte spara inlägget,   


Skulle ha dit den ovanför för smisk på rumpan är inget för mig, jag har nog med min ledvärk för att önska mig mer ont på kroppen.


Tar väl vädret då.


Det är skapligt varmt med 17,6° i skuggan och tidvis är det skugga och tidvis mulet.

Väderstationens Aktuella värden:
2014-09-03 10:45:05

Temperatur: 17,4 °C
Lufttryck: 1011,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 72 %
Vindstyrka: 4,5 m/s från W,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: 17,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 354,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,4 °C
Klockan:
10:43
Temp - Max:
22,3 °C
Klockan:
13:16
Temp - Min:
9,5 °C
Klockan:
01:38
Temp - Min:
3,2 °C
Klockan:
05:10
Lufttryck - Max:
1011,7 hPa
Klockan:
10:23
Lufttryck - Max:
1009,5 hPa
Klockan:
23:45
Lufttryck - Min:
1009,2 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1007,2 hPa
Klockan:
05:14


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:36
Sol upp: 05:28
Sol ned: 19:47
Skymning: 20:39
Dagsljus: 16:03 tim:min
Dag längd: 14:19 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:30
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 22:40

Så här ser det ut från min plats i kontoret.

 


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 3 september 2014 10:19

Onsdag den 3/9

47 år sedan vi gick över till högertrafik.


Igår kom Erik på besök och vi åkte till NetOnNet men där fanns inget att köpa som jag inte har.

Men på Sun Off fick jag tag på band till markisen i stugan, det är en billig från Jysk eller Rusta och det band som följde med den är tjockt och inte har markisen speciellt bra fjädrar som håller ned armarna.

Nu ska jag sätta dit ett bättre tunnare som lätt går igenom länkrullarna, för manövrering inifrån, tidigare orkade inte markisen dra ned bandet genom rullarna då det är lite för tjockt.

Det är stor skillnad på kvalliteten på en Rustamarkis och en från Sun Off så man får det man betalar för.

Fast det visste vi ju och räknade med att stugans inte kommer att fällas ut allt för många dagar under ett år.

Men nästa gång köper jag nog ändå en "riktig" fönstermarkis.

På Cyberphoto köpte Erik nya färgpatroner till fotoskrivaren och jag fick tillfälle att känna på en mobiltelefon.

Jag vill skaffa en ny som fungerar och med Eriks hjälå har vi kommit fram till att en Sony Xperia Z1 skulle passa mig.

Inger ska köpa en Sony Xperia E som är så populär och relativt billig med abonnemanget där hon ringer och SMSar "gratis" och 05 surf.

Hon ringer ju mycket mer än jag som i stort sett bara har telefonen till Nätkontakt.

Den stora frågan är hur jag ska få tillstånd att köpa ny telefon, fast det är egentligen ingen panik för jag kan klara mig med den jag har ett tag till med vissa inskränkningar då många appar inte fungerar idag till den urgamla telefonen, den är ju ändå 3½ år.

Men nog är det väl förunderligt att apparater blir så föråldrade så fort och kunde man bara uppdatera programvaran, alltså Android så skulle den fungera eller om programmerarna som typ Handelsbanken inte bara skrev appar till nya telefoner skulle man kunna använda en bra telefon några år till.

Jag har försökt få Handelsbanken att sponsra mig med en ny telefon men det är inget att räkna med.

Jo jag tror inte heller det där Swish fungerar fast det har jag aldrig använt mig av.


Hemma satt jag ute på altan i den varma solen med Gunnar tidvis i knät och lyssnade på ljudboken då jag inte löste korsord.


Inatt har jag sovit riktigt gott för ovanlighets skull.


Steg upp vid 8-tiden, frukost ute och sedan väcka Hugo och Bosse samt städa nere hos dem.

Men jag har någon form av allergi för jag får huvudvärk när jag pysslar om dem och främst kaninburen.


Det började klia i getingsticket jag fick för en tid sedan och det var en svart prick just där så jag har suttit med en nål och pincett och "opererat" mig själv, men jag hittade ingenting i foten så jag slängde den till katten.

nä inte så allvarligt men hittadeingen gadd eller något men ibland är det ju bara så skönt som att när man gräver efter en sticka så kan man stå ut med lite smärta, jag är nog masochist   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards