jans

Alla inlägg den 8 september 2014

Av Jan Sandström - 8 september 2014 21:17

Nu har vi lämnat Hugo hos Åsa och det gick då fint så länge vi var kvar.
Men det kommer att gå fint.

Av Jan Sandström - 8 september 2014 14:33

Fick just ett mejl om att jag sagt upp Netflix och att de nu stängt det för mig.
Vad är Netflix för någonting?

Inget jag vet att jag i alla fall haft. Eller har jag det?

Av Jan Sandström - 8 september 2014 14:22

Och de satt FAST som tistlar i mitt hår.

Plantan växer i kaninhagen under en fröautomat så jag gissar att den kommer från fågelfröna.

Småfåglarna tycker i alla fall om att sitta i den.

Av Jan Sandström - 8 september 2014 11:05

SVT 1, 14:45--16:35 Domaren (1960)

 


Handling:
Den unge skalden Krister Langton finner, när han kommer hem från en längre vistelse i Italien, att han ställts på bar backe av sin förmyndare, domare Cunning. Kristers fästmö, Brita Randel, hjälper honom i hans försök att få rättvisa. Domaren har svindlat bort Kristers stora förmögenhet på ett juridiskt oantastligt sätt och ingen lyssnar på Kristers alltmer desperata utläggningar. Advokaten Arnold tar sig an deras sak - kanske mest för Britas skull. Men när Krister mot sin vilja sätts på sinness...Mer
Av Jan Sandström - 8 september 2014 10:34

Måndag den 8/9


Grattis Erik på din födelsedag.


Och tack för en trevlig stund med hotellfrukosten.

Vi kommer upp till dig senare idag/kväll.


Men först.

Igår var vi och många grannar bjudna över till Maria, Fanny och hunden Rosa på fika för att de skulle få lära känna oss bättre.

Många kom och det var roligt att träffa fåra gamla bekanta grannar lite mer än bara hej eller godmorgon över staketet.

Men det blir problem när det samlas så många samtidigt att man hinner liksom inte prata ordentligt med alla och det blir rörigt i mitt huvud när alla pratar, mina öron hänger liksom inte med riktigt utan allt blandas i en enda kakafoni av ljud.


På kvällen hade jag Hugo på min axel ett bra tag och när han pratar ordentligt vill man nästan ha hörselskydd på öronen   


Inatt har jag sovit gott och vaknade 6 för medicin, somnade om 45 minuter då telefonen skrällde, väckning och efter en dusch så åkte vi ned till Stora Hotellet där vi skulle äta frukost med barnen.

Tre av dem var där men 1½ timme går så fort. Efter 9 måste jag hem igen för eljest kostade bilparkeringen fast den egentliga orsaken var att jag skulle väcka Hugo och Bosse.

Men jag gillade inte miljön i frukostsalen, så väldigt opersonligt och "kallt" det verkade.

Passade bättre som ett typ utomhuscafé än frukostmatsal.

 

 

 

Det ligger ju mitt mellan det gamla Stora Hotellet och den nya "Finlandsfärjan" som de byggt och kallas kulturhuset.

 

Det var mysigara förr i den gamla matsalen hotellet hade före ombyggnaden.


För Hugo blev det den sista morgonen här hos oss för efter 6 i kväll ska han flytta hem till Åsa och barnen på Umedalen.

Det känns sorgligt att tänka på och han fick sitta här på min axel en stund men sedan fläg han iväg, förmodligen hem till sin bur igen.

När jag programmerade in Åsas telefonnummer så piper det vid varje tryck och hugo pep till samtidigt någonstans där borta i huset.

Något jag till vardags inte ens tänker på är att han kan kvittra och tjattra där han är och jag pratar med han ibland.

Visst kan han vara skrikig men det är ljud som jag inte tänker på utan det finns bara där, något jag uppmärksammats på då jag haft besök.

Men i kväll, i morgon och i framtiden blir det tyst här i huset för varken katten eller kaninen ger några ljud ifrån sig.


Det är höst ute och i morse hägde regnet i luften, lite hade ramlat ned för på bilrutan fanns det regnstänk.

Nu är det 16,7° på altannivå och väderstationens Aktuella värden:
2014-09-08 11:00:05

Temperatur: 16,4 °C
Lufttryck: 1005,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 87 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från SSW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 16,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 354,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,5 °C
Klockan:
10:58
Temp - Max:
20,0 °C
Klockan:
15:50
Temp - Min:
9,7 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
9,3 °C
Klockan:
22:52
Lufttryck - Max:
1006,2 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Max:
1007,4 hPa
Klockan:
01:04
Lufttryck - Min:
1004,9 hPa
Klockan:
06:16
Lufttryck - Min:
1005,7 hPa
Klockan:
17:51


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:52
Sol upp: 05:42
Sol ned: 19:30
Skymning: 20:20
Dagsljus: 15:28 tim:min
Dag längd: 13:48 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:58
Månfas:
Fullmåne
Moon
Måne ned: 04:28

Med detta säger jag

Godmorgon.

Av Jan Sandström - 8 september 2014 07:49

Gott men dyrt.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards