jans

Alla inlägg den 12 september 2014

Av Jan Sandström - 12 september 2014 20:59

Jag kunde inte låta bli att gå ut och kolla belysningen och visst blev det fint.

 

 

Det ska bli mysigt att senare gå ut och ta ett dopp i tunnan och kanske blir det norrsken.

 

Man skulle ha en vattentät kamera för jag vågar nog inte ha den här på kanten till badtunnan för  då kanske  

Av Jan Sandström - 12 september 2014 14:26

Jag har just skrivit ihop en insändare till våra lokaltidningar och kan lika gärna publicera den här också.
 
 
Du som brukar köra på Vallmovägen på Västerslätt i Umeå kanske uppmärksammat att det sista dagarna kommit upp två slangar över vägen.
Det ska räknas hur mycket trafik som egentligen går här och sedan se om det är något att åtgärda, kanske kommer vägen att stängas för genomfart hörde jag ryktas om.
För det är ju så att väldigt många som bor längre in på Västerslätt brukar köra Vallmovägen mot och från Preem/Granngården fast de lika gärna kunde köra ut den nya anslutningen vid Sandåkern.
Att vi som bor här protesterar mot trafiken är ju att väldigt många inte respekterar att det är 30 km/h inom området och både du och vi vet vilka som syndar mest.
Jag är själv inte inblandad i projektet utan förundras bara när jag sitter ute på altan och ser vilka som syndar över hur du tänker när du sitter ock rusar fram efter den raka villagatan i ditt fordon.
Företagare kanske inte är medvetna om att ni inte är ett gott föredöme och fin reklam för företaget som står skrivet på bilsidan.
Jag noterar sådant och kommer inte att anlita er, däremot en som sköter sig i trafiken kommer jag ihåg då jag behöver anlita någon.
Så vad ska DU då göra åt problemet? Jo först sakta ned och ta det lugnt, du hinner fram till korsningen ändå, rent av kanske fortare utan att ha behövt köra över något av våra barn, katter eller vad vi nu är rädda om här efter Vallmovägen i Umeå.
Jag kan rent utav tänka mig att många andra i många andra bostadsområden skulle skriva under på det här, ja förutom just du som inte tror du ska hinna i tid fram till korsningen 200 meter där borta.
PS, man får faktiskt köra lite saktare än de 30 det är skyltat om, det blir vi bara glada över.
Ta det lugnt i trafiken, bättre 10 minuter sen i det här livet än 10 år för tidig till nästa.
 
 

Av Jan Sandström - 12 september 2014 10:13

Fredag den 12/9


Igår, en dag som de flesta andra, en skön dag där det inte hände så mycket men tyvärr en dag med viss oro i kroppen och då brukar magen ta lite stryk.


Inatt har jag sovit riktigt gott och ganska länge, lade bort boken vid 1 och sov ända till 8.


Idag, har väckt Bosse och skött om han, ätit frukost ute, startat diskmaskinen, plockat undan Ingers bröd hon bakade igår kväll.

Inget märkvärdigt alltså, det enda märkvärdiga som hänt var när jag gick ut med frön till utefåglarna och på automaten satt en liten fågel och sov.

Den sov så tungt att jag fick lyfta på taket och hälla i fröna utan att den vaknade. tänkte att den kanske sitter där död, fast den rörde ändå lite på sig så jag tänkte att kanske den vill komma in och värma sig men då jag skulle ta den så flög han iväg till buskarna.

Men den kan inte ha varit frisk och bättre att jag väckte den än alla andra fåglar som ville ha mat när jag gått iväg.


Maria hämtade bilen igår för i kväll tar vi hojen och åker till stugan så Maria ska sköta om huset, Gunnar och Bosse under tiden vi är borta.

Eljest blir det väl inte så mycket gjort idag, ska backa ut hojen och spola av den för det är otroligt vad saker blir dammiga och fulla av björkfrö när de står still några dagar.

Kanske tar jag mig en sväng ut i det soliga höstvädret.

Det är 15,9° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-09-12 10:15:05

Temperatur: 20,2 °C
Lufttryck: 1012,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 66 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från NNE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 20,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 354,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,2 °C
Klockan:
10:14
Temp - Max:
23,8 °C
Klockan:
14:35
Temp - Min:
11,6 °C
Klockan:
06:57
Temp - Min:
4,0 °C
Klockan:
05:36
Lufttryck - Max:
1012,3 hPa
Klockan:
09:51
Lufttryck - Max:
1008,8 hPa
Klockan:
00:24
Lufttryck - Min:
1007,5 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
1005,9 hPa
Klockan:
16:13


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:04
Sol upp: 05:53
Sol ned: 19:16
Skymning: 20:05
Dagsljus: 15:01 tim:min
Dag längd: 13:23 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:02
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 10:54

Eller så sitter jag bara ute på altan med boken och läser upplösningen på den.

Det är Besökaren av Lee Child jag läser, den jag hämtade på biblioteket häromdagen.


Nu ska jag ögna igenom facebook och sedan kaffe ute på altan.

Måste lugna en orolig mage.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 12 september 2014 09:19

Men andra kan även ta del och ha nytta av informationen.

Jag hoppas att det går att läsa annonsen.

Av Jan Sandström - 12 september 2014 09:12

Kanske ska börja dagen med ett självporträtt.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards