jans

Alla inlägg den 15 september 2014

Av Jan Sandström - 15 september 2014 21:43

...sedan Hugo flyttade till Åsa och familjen.

Ett efterbesök gjorde jag ju, förra tisdagen och nu frågade jag via SMS hr han hade det.

Jo han skriker mycket säger de men pratar även en hel del, på sitt språk då och är "go och gla".

Han har fått din kontakt med barnen och det har jag ju vetat tidigare att Hugo gillade barn.

Det känns skönt att han har det gott men jag har djupt rotade vanor när det gäller fåglarna för så fort jag ska stänga en dörr so tittar jag upp för att se att det inte sitter någon pippi på dörren.

Likaså känns det konstigt att lämna dörrar öppna och bara ha en halv gallerdörr enbart för kaninen.


Jag är trött i kväll och nu vill jag bara gå isäng och det ska jag straxt göra.

Av Jan Sandström - 15 september 2014 20:22

Bosse hade just läst boken: "Hur du blir mannen i huset".
Han sade till hustrun:
- Nu ska du veta, att mitt ord är lag. Du ska göra goda middagar till mig, och när jag har ätit färdigt, ska du ge mig en massa bra sex.
Därefter tappar du upp ett härligt bad åt mig, du tvättar mig och torkar mig och gissa vem som sedan kammar mitt hår och tar fram kläder åt mig?
Hustrun svarade:
- Jag antar att det är begravningsentreprenören ..!  

Av Jan Sandström - 15 september 2014 14:27

Jag har varit ute och handlat lite men fick inte tag på allt och att jag glömde en del.

Skulle ju köpa mjölk och fil men Erik ringde och undrade var jag höll hus så jag körde direkt hem, och glömde mjölken.

Tänkte även köpa en sådan där kattringklocka   men den finns inte att få tag på för tillfället.

Helt slut överallt i Umeå och många andra ställen som leverantörerna.

Väl hemma strulade vi på med moppens frambroms men det slutade med att Erik ska köpa ett nytt bromsok.

Det kärvar för mycket för att få till.


Nu blir det snart Poppe och Soldat Bom

Eller så sitter jag ute på altan i solen, eller skuggan under taket och sover en stund.


Av Jan Sandström - 15 september 2014 10:48

SVT 1, 15:05--16:30 Soldat Bom (1948)

Handling:
Den plikttrogne stinsen på Trämåla station, Fabian Bom, lyckas få tillstånd att göra sin militärtjänst trots att han tidigare blivit frikallad på grund av hjärtfel. Anledningen till att han nu vill rycka in är att Gabriella, Boms bästa vän major Killmans brorsdotter, skall tjänstgöra som frivillig sjuksköterska på traktens förläggning. Bom är upp över öronen förälskad i henne men Gabriella är förälskad i löjtnant Forsberg som uppvaktar henne. Strax innan Bom skall lämna sin station för militär...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 15 september 2014 09:52

Måndag den 15/9


Ja så var valet över och det kan bli något annat i TV och tidningar, det är som när det är sport.

Egentligen ganska bra för då händer det inget annat i samhället   


Men jag tycker det var bra att "de blå" fick gå åt sidan, synd bara att "de bruna" kom in så starkt.

Att verkligen 13% kunde lägga sin röst på dem men vi får väl se hur det nu blir.

Vi kanske får en sådan där regeringscirkus som funnits i andra länder med många småpartier.

Egentligen borde det finnas ett tak på hur många partier det får finnas och kanske höja gränsen på 4% till säg 8

-10% fast å andra sidan skulle det ha gynnat SD ännu mer som valet nu blev.

Det va bättre förr och då behöver man inte gå så långt som till 50-talet utan till igår.


För igår var vi i stugan och hade det skönt, eller. Så skönt var det inte efter att jag gjorde in händerna med stubbrytningen.

Men i förrgår då fick jag bada två gånger i tunnan   


Inatt sov jag riktigt gott och stora delar av natten hade jag sällskap av en varm go kissekatt.

Vi sov till ½9 i morse innan vi gick ut och åt frukost tillsammans, nu sittar han och äter lunch eller vad han kallar det.

Jag har ytterdörren på glänt så han kan komma och gå som han vill.


Idag ska jag ut och handla lite som behövs i stugan och sedan blir det väl lite småpyssel här och där här hemma.


Vädret är fint och solen skiner från en blå himmel men nu är det höst, björkarna gulnar och det är kallt på nätterna.

 

Just nu har jag 13,1° i skuggan på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-09-15 10:00:05

Temperatur: 17,7 °C
Lufttryck: 1020,7 hPa och Steady
Luftfuktighet: 60 %
Vindstyrka: 0,9 m/s från NE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 17,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 354,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,7 °C
Klockan:
09:53
Temp - Max:
24,1 °C
Klockan:
16:52
Temp - Min:
2,6 °C
Klockan:
06:19
Temp - Min:
4,2 °C
Klockan:
23:45
Lufttryck - Max:
1021,1 hPa
Klockan:
08:25
Lufttryck - Max:
1019,5 hPa
Klockan:
23:45
Lufttryck - Min:
1019,3 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1015,9 hPa
Klockan:
00:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:13
Sol upp: 06:02
Sol ned: 19:05
Skymning: 19:53
Dagsljus: 14:40 tim:min
Dag längd: 13:03 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:39
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 14:42

Nu blir det påtår ute på altan och sedan ut och handla.


Godmorgon

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards