jans

Alla inlägg den 28 september 2014

Av Jan Sandström - 28 september 2014 16:59

Peter ringde och ville ha hjälå med att köpa kattmat och kattsand, det passade fint så jag tänkte passa på att kolla om de fått hem någon Cat Doorbell.

Det hade de inte men jag fick tag på kattmat till lille Gunnar, Mjaos Räkfrossa som han gillar.

Jag har köpt flera olika sorters torrfoder som jag blandar och han äter av alla sorter, endel som godis.


Här hemma hade Inger timmar och Erik var här, han tyckte vår lilla kisse såg tjock ut och vid vägning så blev det inte mer än just under 5 kg.

Det är inte mycket tycker jag för min gamla Pelle vägde 7 kg och bara muskler utekatt som han var.

Men Gunnar hade väl lite för bra tillgång på möss och de var väl feta å goa så här inför vintern.

Han sa visst något om det när han beklagade sig att måsta åka hem till stan igen igår.


Däremot har jag nyss gjort en beställning på en Cat Dorbell på Smarta sakers sida.

Den här har vi tänkt ha i stugan nu när Gunnar kommer att få följa med dit och vi kan ju inte sova med öppet fönster hela vintern.

Av Jan Sandström - 28 september 2014 12:16

Jag fick ju en väderkvarn av Inger som vi åkte och köpte för en tid sedan.

Då föll vi även för en vindflöjel med två älgar som   och vi inte kunde låta bli att ta med hem.

I stugan lovade jag att visa en videosnutt på dem och här är videon.

Jag är lite tveksam på konstruktionen av länken mellan propeller och älgen som består av en aluminiumplåt och bockade ståltrådar.

Dessa kommer att nötas och gå sönder om den får snurra på allt för mycket.

Så tanken är att jag ska konstruera om det hela så det håller en tid.


Vi köpte grejerna av

Bertil Broman

Skademark 103
89691 HUSUM

 

070-686 24 57
0663-310 11
Google GPS: 63.480604,19.212142

Av Jan Sandström - 28 september 2014 10:35

http://www.vk.se/plus/1285865/succe-for-umeas-skrap-app


Nu behöver jag inte köra bort mitt skräp till återvinningen.

Jag behöver bara köra dit ingen ser mig dumpa av skiten efter någon sidoväg och sedan skicka in via appen så hämtar kommunen allt.


Av Jan Sandström - 28 september 2014 08:35

Söndag den 28/9


Jag vill ha det till måndag idag men det är väl för att vi åte in till stan igår eftermiddag.

För första gången hade vi med oss husdjuren till stugan, eller det är inte sanningen för tidigare följde våra parakiter Hugo och Nisse med till stugan på sommaren men nu var det katten Gunnar och kaninen Bosse.

Resan dit gick väldigt fint, ett litet jam halvvägs men dedan var det tyst.

Väl i stugan hade vi köpt en sele till Gunnar och ett långt koppel men det första han gjorde var att rymma och sticka under altan.

Men han kom fram till oss och vi kopplade han, sedan gick jag och Gunnar på en liten upptäcktsfärd till jag ledsnade på att följa efter och trassla in kopplet här och där så jag tog lös selen.

Gunnar skötte sig fint och höll sig i närheten eller så nära att han hittade hem igen.

Igår när vi skulle hem låg han och sov inne på sängen och ville inte in i buren för där fanns det ju möss att fånga.

Men det gick till slut och resan hem låg han och halvsov.

Hemma släppte vi ut han inne i bilen så han fick se var han var när han stod och kikade ut genom fönstren.

Nu är han som vanligt och att han aldrig varit borta i drygt en vecka fast han sprang runt inatt och bara in för att äta ibland.

Just nu ligger han och sover på min säng.


Jobbigast var det för mig som hade massor av mejl och annat som skulle gås igenom.

Sov dåligt gjorde jag också inatt för jag frös fast jag hade två filtar på mig ett tag.

Det har liksom blivit kallt ihuset när vi varit borta och inga datorer stått på, jo väderdatorn och nätverket har ju varit igång men dessa alstrar nästan ingen värme.

Och så öppet fönster där det blåser in i sovrummet men det gjorde det ju i stugan också.


Jag hade ont i kroppen igår och det sista badet var skönt men lindrade bara tillfälligt.

Jag hade ont inatt i det vanliga, händer, knän och tår,


Idag har jag ont i främst händerna och det skär något   i fingerlederna så det är med vissa problem jag skriver här.

Samtidigt kan det vara skönt att röra på lederna men skönast är ändå värme.

Det kan även vara väderpåverkan som ger mig värk.


Utefåglarna har fått en glasslåda frö och jag måste snart köpa mer frö och jordnötter.

Det är även hög tid att sätta upp linbanan igen för det är höst, snart vinter.


Vädret då, (hur skrev jag det) jo just nu 7,5° plussgrader på altannivå och väderstationens Aktuella värden:
2014-09-28 09:45:05

Temperatur: 7,3 °C
Lufttryck: 992,3 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från SSE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 7,3 °C
Inne hos oss. Temp: 18,9 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 10,2 mm
Året: 364,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
15,7 °C
Klockan:
15:57
Temp - Min:
4,3 °C
Klockan:
04:17
Temp - Min:
5,1 °C
Klockan:
03:09
Lufttryck - Max:
993,0 hPa
Klockan:
07:53
Lufttryck - Max:
988,7 hPa
Klockan:
23:35
Lufttryck - Min:
988,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
977,4 hPa
Klockan:
04:38


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:51
Sol upp: 06:38
Sol ned: 18:20
Skymning: 19:06
Dagsljus: 13:15 tim:min
Dag längd: 11:42 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:01
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 19:15

En bild tagen genom fönstret

 


Jag måste ta hand om alla bilder som tagit när jag var i stugan, och så ska räkningarna betalas.


Jobb jobb jobb, jag tar kafferast.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards