jans

Alla inlägg den 30 september 2014

Av Jan Sandström - 30 september 2014 11:18

Jag fick telefon från Erik som stod med moppen uppe på Ersboda och bensinfiltret hade ramlat bort från moppen.

Vi satte ju dit ett nytt inköpt på Biltema men tydligen är de inte mycket att ha.

Vi får förstärka det med att kanske linda vulktejp runt anslutningarna så att de inte går av så lätt.


Tur att de har pappa hemma som kan åka iväg med kort varsel och bistå med transport.


Innan jag åkte iväg kom posten och jag fick en Cat Dorbell direkt i brevlådan och en räkning från Umeva på vatten och avfall.

Bara goda nyheter.


Nu tillbaks till inlägget om dagens matinéfilm.

Av Jan Sandström - 30 september 2014 10:07

SVT 1, 14:10--15:40 Ombyte av tåg (1943)

Igår hade jag så mycket annat för mig att jag missade att skriva om filmen, det ber jag om ursäkt för.

 

Handling:
Regissör Leo Waller repeterar på en stor Stockholmsteater och vill inte bli störd. Den vackra, melankoliska aktrisen Inga söker Waller i teaterns reception och blir varmt mottagen av teaterns faderlige och fryntlige vaktmästare. Inga är i desperat behov av arbete, Waller kommer med polerade undanflykter. På gatan utanför teatern sjunker Inga ihop och tas om hand av tillskyndande. På en läkarmottagning får hon veta att hon har dåligt hjärta och troligen inte många år att leva. Sjuksystern befinne...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 30 september 2014 09:57

VK är alltså vår länstidning Västerbottens Kuriren med webbplats vk.se


Det hanslar om scouterna som blivit utslängda från deras lokal efter 30 år.

 

Det är sonen Anders som bär till höger.


Men finns det ingen regel att man ska finna en likvärdig lokal om man blir utslängd.


Till Kommunen säger jag bara skämmes tamefan.

Av Jan Sandström - 30 september 2014 09:10

Tisdag den 30/9


Septembers sista dag och dags att läsa av mätarna, igen.

Jag för ju statistik över el och vattenförbrukningen samt hur mycket värmepumpen snurrar.

Efter ett antal år är det intressant att se diagramstaplarna.

 


 

Intressant att gå tillbaks i tiden och det va andra tider i sommras   


 

Det var en dag i stugan vi hade lite varmt och det är inte vattentemperaturen i badtunnan utan uppe i luften.


Nu är det tid att mata våra små vänner.

 

Jag måste iväg och köpa mer frön och jordnötter behövs.

Frågan är om jag ska måsta ta släpvagnen med mig.


Tillbaks till ordningen.

Igår blåste det men ändå tog jag hojen ut och lämnade låneböcker men även förbi Vännäsby där jag tankade och såg om svågern var hemma, det va han inte.

Så hem och ut med Maria som skulle köpa kattmat och sand till "barnbarnen".


Inatt har jag sovit skapligt men har ont i höfterna men det kanske beror på att jag sovit med en katt mellan mina ben.


Idag bör jag ta mig ut och köpa till fåglarna, men jag vet inte om jag orkar eller ids.

Det finns frö så det räcker några dagar till.


Nu lyser även solen men värmen, den är lite lägre.

Jag har 8,1° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-09-30 09:45:05

Temperatur: 10,8 °C
Lufttryck: 1011,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 61 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från N,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 9,9 °C
Inne hos oss. Temp: 19,2 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 10,5 mm
Året: 364,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,8 °C
Klockan:
09:43
Temp - Max:
14,7 °C
Klockan:
15:22
Temp - Min:
5,1 °C
Klockan:
06:58
Temp - Min:
3,4 °C
Klockan:
02:54
Lufttryck - Max:
1011,7 hPa
Klockan:
09:34
Lufttryck - Max:
1002,6 hPa
Klockan:
23:49
Lufttryck - Min:
1002,4 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
992,4 hPa
Klockan:
10:18


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:57
Sol upp: 06:44
Sol ned: 18:13
Skymning: 18:59
Dagsljus: 13:02 tim:min
Dag längd: 11:29 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:22
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 20:35

Björkarna tappar sina löv och snart blir det snö, i tidningen uppmanar de till en vit månad i Oktober.

Nä snön får vackert vänta ett bra tag till men så här ser det ut i trädgården.

 


Nu till det vanliga, förmiddagskaffe.


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards