jans

Alla inlägg under september 2014

Av Jan Sandström - 12 september 2014 10:13

Fredag den 12/9


Igår, en dag som de flesta andra, en skön dag där det inte hände så mycket men tyvärr en dag med viss oro i kroppen och då brukar magen ta lite stryk.


Inatt har jag sovit riktigt gott och ganska länge, lade bort boken vid 1 och sov ända till 8.


Idag, har väckt Bosse och skött om han, ätit frukost ute, startat diskmaskinen, plockat undan Ingers bröd hon bakade igår kväll.

Inget märkvärdigt alltså, det enda märkvärdiga som hänt var när jag gick ut med frön till utefåglarna och på automaten satt en liten fågel och sov.

Den sov så tungt att jag fick lyfta på taket och hälla i fröna utan att den vaknade. tänkte att den kanske sitter där död, fast den rörde ändå lite på sig så jag tänkte att kanske den vill komma in och värma sig men då jag skulle ta den så flög han iväg till buskarna.

Men den kan inte ha varit frisk och bättre att jag väckte den än alla andra fåglar som ville ha mat när jag gått iväg.


Maria hämtade bilen igår för i kväll tar vi hojen och åker till stugan så Maria ska sköta om huset, Gunnar och Bosse under tiden vi är borta.

Eljest blir det väl inte så mycket gjort idag, ska backa ut hojen och spola av den för det är otroligt vad saker blir dammiga och fulla av björkfrö när de står still några dagar.

Kanske tar jag mig en sväng ut i det soliga höstvädret.

Det är 15,9° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-09-12 10:15:05

Temperatur: 20,2 °C
Lufttryck: 1012,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 66 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från NNE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 20,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 354,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,2 °C
Klockan:
10:14
Temp - Max:
23,8 °C
Klockan:
14:35
Temp - Min:
11,6 °C
Klockan:
06:57
Temp - Min:
4,0 °C
Klockan:
05:36
Lufttryck - Max:
1012,3 hPa
Klockan:
09:51
Lufttryck - Max:
1008,8 hPa
Klockan:
00:24
Lufttryck - Min:
1007,5 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
1005,9 hPa
Klockan:
16:13


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:04
Sol upp: 05:53
Sol ned: 19:16
Skymning: 20:05
Dagsljus: 15:01 tim:min
Dag längd: 13:23 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:02
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 10:54

Eller så sitter jag bara ute på altan med boken och läser upplösningen på den.

Det är Besökaren av Lee Child jag läser, den jag hämtade på biblioteket häromdagen.


Nu ska jag ögna igenom facebook och sedan kaffe ute på altan.

Måste lugna en orolig mage.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 12 september 2014 09:19

Men andra kan även ta del och ha nytta av informationen.

Jag hoppas att det går att läsa annonsen.

Av Jan Sandström - 12 september 2014 09:12

Kanske ska börja dagen med ett självporträtt.

Av Jan Sandström - 11 september 2014 22:22

Har du inte hittat på en present åt mig så kanske en sådan här.

http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefoner/SONYXPZ1PUR/sony-xperia-z1-smartphone-lila#

Sony Xperia Z1 Smartphone (lila)

Endast 1990:-

Av Jan Sandström - 11 september 2014 21:38

En i stort sett lugn och skön dag.


Vi åkte iväg med ett släpvagnslass till återvinningen i kväll och sedan middag ute på altan.

Då det är en skapligt varm kväll har vi suttit ute och läst till nu, det är 15,5° på norrsidan.

Riktigt mysigt med mörker och tända ljus, det fattas bara flammande blixtar från ett åskväder men man kan inte få allt.


Nu har de satt upp trafikräkningsslangar över Vallmovägen då det verkar som att allt för många kör här då de ska ut från området och på tok för fort efter en lång raksträcka.

Det är boende längre in på området som inte kan lätta på gasen av någon outgrundlig anledning.   

Konsekensen kanske rent utav blir att Vallmovägen här på Västerslätt i Umeå kommer att stängas av längre in i bostadsområdet.

Frågan är då hur, för att det ska hjälpa måste de ju rent fysiskt gräva av vägen för inte kommer folk att bry sig varken om skyltar eller någon enstaka bock ivägen. De kommer bara att köra på trottoaren förbi.


Nej det som hjälper är ordentliga farthinder som inte går att köra fort över utan att slå sönder bilen.

Men sådant kommer det inte att bli för det är ju skyltat med 30 km/h och det ska räcka säger de som bestämmer.   


Det är i alla fall bra om så många som möjligt kör Vallmovägen nu så att mätaren snurrar på som en centrifug.


Av Jan Sandström - 11 september 2014 11:15

Torsdag den 11/9


Igår, ja vad gjorde jag, körde tjejerna och lånade en bok, pysslade med småsaker här hemma, fixade lite med Ingers nya mobil.

Satt ute stor del av dagen.


Inatt, somnade tidigt men vaknade på småtimmarna av en gnagande oro i kroppen.

En oro över både ett och annat och mycket däremellan så jag kunde inte somna om förrän efter 6 då jag tagit medicinen.

Gunnar kom in till mig vid 5 och då var det kallt ute.

Men visst är det förunderligt med den mänskliga hjärnan att oro kan gnaga inom en men samtidigt vet man att det egentligen inte är något att oroa sig för.

Men det går ändå inte att övertala den där orostanken som far runt likt en skållad råtta innanför skallbenet.

Tankar kommer och far och det går inte att göra något åt det hela.


Skönt att jag har sovmorgon och vi låg och drog oss en stund jag och Gunnar innan vi steg upp och jag väckte kaninen innan jag gick ut med frukosten till Gunar som satt där ute och väntade på mig.


Idag tror jag att jag ska försöka ta det lugnt, kanske kika lite på Ingers mobil och lära mig hur den fungerar.

Kanske får jag ork och lust att spika ihop några lådor men just nu har jag liksom inte lust till någonting, saker nänger kvar sedan inatt.


Det är fint väder, solen skiner och himlen är blå, bara tanken är grå (poetisk är jag också ibland   )

Men det håller på att bli mer och mer höst, björkarna gulnar ganska fort.

 

Temperaturen är 18,6° och väderatationens data Aktuella värden:
2014-09-11 11:30:05

Temperatur: 20,2 °C
Lufttryck: 1007,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 59 %
Vindstyrka: 3,5 m/s från SW,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 20,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 354,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,2 °C
Klockan:
11:27
Temp - Max:
25,1 °C
Klockan:
14:31
Temp - Min:
4,0 °C
Klockan:
05:36
Temp - Min:
8,1 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1008,8 hPa
Klockan:
00:24
Lufttryck - Max:
1008,4 hPa
Klockan:
22:52
Lufttryck - Min:
1007,3 hPa
Klockan:
11:08
Lufttryck - Min:
1000,9 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:01
Sol upp: 05:50
Sol ned: 19:19
Skymning: 20:08
Dagsljus: 15:07 tim:min
Dag längd: 13:29 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:43
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 09:22

Ska ta min kaffekopp och gå ut på altan och korsordet så kanske huvudet stannar av en aning, stannar på rätt sätt för egentligen står det ganska still.

Äch jag rör till det,


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 11 september 2014 09:39

Nu stiger även priset på vår stuga.;)
Hyrpriset alltså.

Av Jan Sandström - 10 september 2014 20:08

Johan tog en öl på en restaurang tillsammans med sin kamrat Jens, då han plötsligt fick se en vacker kvinna som satt vid bardisken.
Efter att ha suttit och samlat mod i drygt en timme gick han tillslut fram till henne och frågade:
- Har du kanske lust att komma över till mitt bord och prata en stund?
Hon svarade med att resa sig upp och ropa med sina lungors fulla kraft:
- Nej, jag vill absolut inte följa med dig upp på rummet i kväll!

Alla gäster och servitörer i den fullsatta restaurangen stirrade med avsmak på Johan då han slokörat smög sig tillbaks till sitt eget bord, både förolämpad och överraskad.

Ett par minuter senare kom kvinnan över till dem och bad om ursäkt.
- Jag beklagar om jag gjorde dig förlägen, sa hon, - men det är så att jag studerar psykologi och nu håller jag på med en undersökning av hur olika människor reagerar när de utan förvarning försätts i generande situationer.

- Det var det fräckaste jag har hört! ropade Johan så högt att det skrällde i hela restaurangen. - Två tusen kronor för en halvtimme?!!   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards