jans

Alla inlägg under september 2014

Av Jan Sandström - 28 september 2014 10:35

http://www.vk.se/plus/1285865/succe-for-umeas-skrap-app


Nu behöver jag inte köra bort mitt skräp till återvinningen.

Jag behöver bara köra dit ingen ser mig dumpa av skiten efter någon sidoväg och sedan skicka in via appen så hämtar kommunen allt.


Av Jan Sandström - 28 september 2014 08:35

Söndag den 28/9


Jag vill ha det till måndag idag men det är väl för att vi åte in till stan igår eftermiddag.

För första gången hade vi med oss husdjuren till stugan, eller det är inte sanningen för tidigare följde våra parakiter Hugo och Nisse med till stugan på sommaren men nu var det katten Gunnar och kaninen Bosse.

Resan dit gick väldigt fint, ett litet jam halvvägs men dedan var det tyst.

Väl i stugan hade vi köpt en sele till Gunnar och ett långt koppel men det första han gjorde var att rymma och sticka under altan.

Men han kom fram till oss och vi kopplade han, sedan gick jag och Gunnar på en liten upptäcktsfärd till jag ledsnade på att följa efter och trassla in kopplet här och där så jag tog lös selen.

Gunnar skötte sig fint och höll sig i närheten eller så nära att han hittade hem igen.

Igår när vi skulle hem låg han och sov inne på sängen och ville inte in i buren för där fanns det ju möss att fånga.

Men det gick till slut och resan hem låg han och halvsov.

Hemma släppte vi ut han inne i bilen så han fick se var han var när han stod och kikade ut genom fönstren.

Nu är han som vanligt och att han aldrig varit borta i drygt en vecka fast han sprang runt inatt och bara in för att äta ibland.

Just nu ligger han och sover på min säng.


Jobbigast var det för mig som hade massor av mejl och annat som skulle gås igenom.

Sov dåligt gjorde jag också inatt för jag frös fast jag hade två filtar på mig ett tag.

Det har liksom blivit kallt ihuset när vi varit borta och inga datorer stått på, jo väderdatorn och nätverket har ju varit igång men dessa alstrar nästan ingen värme.

Och så öppet fönster där det blåser in i sovrummet men det gjorde det ju i stugan också.


Jag hade ont i kroppen igår och det sista badet var skönt men lindrade bara tillfälligt.

Jag hade ont inatt i det vanliga, händer, knän och tår,


Idag har jag ont i främst händerna och det skär något   i fingerlederna så det är med vissa problem jag skriver här.

Samtidigt kan det vara skönt att röra på lederna men skönast är ändå värme.

Det kan även vara väderpåverkan som ger mig värk.


Utefåglarna har fått en glasslåda frö och jag måste snart köpa mer frö och jordnötter.

Det är även hög tid att sätta upp linbanan igen för det är höst, snart vinter.


Vädret då, (hur skrev jag det) jo just nu 7,5° plussgrader på altannivå och väderstationens Aktuella värden:
2014-09-28 09:45:05

Temperatur: 7,3 °C
Lufttryck: 992,3 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från SSE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 7,3 °C
Inne hos oss. Temp: 18,9 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 10,2 mm
Året: 364,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
15,7 °C
Klockan:
15:57
Temp - Min:
4,3 °C
Klockan:
04:17
Temp - Min:
5,1 °C
Klockan:
03:09
Lufttryck - Max:
993,0 hPa
Klockan:
07:53
Lufttryck - Max:
988,7 hPa
Klockan:
23:35
Lufttryck - Min:
988,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
977,4 hPa
Klockan:
04:38


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:51
Sol upp: 06:38
Sol ned: 18:20
Skymning: 19:06
Dagsljus: 13:15 tim:min
Dag längd: 11:42 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:01
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 19:15

En bild tagen genom fönstret

 


Jag måste ta hand om alla bilder som tagit när jag var i stugan, och så ska räkningarna betalas.


Jobb jobb jobb, jag tar kafferast.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 27 september 2014 22:31

I eftermiddags så blev det ett bad i tunnan innan vi åkte hem till stan igen.


Gunnar protesterade lite då han skulle in i buren men sedan gick det fint.

Varken han eller Bosse sa något under hela resan och hemma släppte vi ut katten inne i bilen så han fick se var han var, stående och tittande ut på huset och omgivningen ville han ut, sedan var allt som vanligt igen.


Det är mycket att göra när man varit borta i över en vecka men nu ska jag gå isäng efter att ha sett Morden i Midsomer.


Uppdaterar i morgon.

Av Jan Sandström - 27 september 2014 09:06

Lördag den 27/9

Sista morgonen härifrån på ett tag.


Gårdagen har jag redan skrivit om men kan lägga till att jag tog ett kort bad senare på kvällen innan jag gick in.

Det var stjärnklart men tyvärr tänkte jag inte på att ha glasögonen med mig ut.

Gunnar spran omkring tunnan under tiden.


I natt har jag sovit ganska gott, tror jag.


Klockan 6 gick jag upp och tog min medicindos och Gunnar stack ut genom fönstret, han kom in ganska fort med en vilt skrikande mus i gapet.

Att han inte kan förstå att jag inte vill ha dessa under sängen när jag ska sova.

Nu sover han i alla fall gott på sängen mätt i magen som han är och i eftermiddag ska han få komma hem till stan igen.

Det kanske behövs så musstammen får återhåmta sig här fast Harry är ju också här och jagar.


Så idag blir det till att plocka ihop och städa undan en del, kanske tömma tunnan men kanske skulle jag värma upp den för ett sista bad för i år.

Gör jag inte det kommer jag att ångra mig under hela vintern.


Det har varit varmgrader hela natten och nu är det 5-6 grader någonting men en västlig vind, dock inte så hård ännu för det ska tydligen blåsa idag och det är gråmulet.

 

.

Nä dags att stoppa in en pinne i brasan, den sista i vedkorgen för sedan ska den få slockna så att jag kan ta ut askan och göra snyggt till vi kommer hit nästa gång.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 26 september 2014 20:06

Jo det är den andra katten som vi sett här.

Tyckte det var ett passande namn.

 

Av Jan Sandström - 26 september 2014 20:00

Efter att ha varit till Vindeln och kastat skräp samt ätit på Hotell Forsen så tillbaks till stugan där jag eldade på i tunnan.

När vi skulle bada var det 40.9 grader i vattnet men det blåste hårt och regnade så like kymigt att springa naket ut till värmen.


Sedan såg vi en inspelad Häsmnannens sista strid och man blir förskräkt hur myndigheter kan bete sig mot en enskild människa.


Gunnar kom in och åt lite mat och när han skulle ut satt Harry på uppfarten, men det blev inget direkt bråk utan Gunnar smög mor Harry som sakta gick bortåt mot vägen.

Hur det slutade vet jag inte men ska straxt kolla ut och se innan det nu blir middag.


Sedan kanske det blir ett kvällsbad, det sista för i år.

I morgon ska vi hem men kanske ska något av barne upp så vi kanske inte kan tömma tunnan på vatten och göra vinter som vi tänkt göra i morgon.

Av Jan Sandström - 26 september 2014 12:02

Skräpet är kastat och maten är uppäten.
Men det är lite vatten i älven.

Nu blir det te och kaffe på allt innan vi åker hem och badar i tunnan.

Av Jan Sandström - 26 september 2014 08:30

Fredag den 26/9


Och idag blåser det, igen.

Det blåste igår men då var det riktigt kallt på morgonen. idag blåser det men är nästan tio grader varmt.

Trastarna äter rönnbär och jag fick en skapligt fin bild av alla jag tog genom toafönstret.

 

Det är bara synd att det är en västlig vind för den ligger rakt på oss över ängen så det verkar inte skönt idag heller.

Men nu måste vi lasta släpen och köra bort skräpet till Vindeln.


Men, igår var jag ensam så jag gjorg´de inte så mycket mer än satt inne och läste. Eldade igång badtunnan och tog ett någolunda skönt eftermiddagsbad men det blåste kallt om huvudet fast jag hade mössa på.

Sedan kom Inger från stan och vi tog ett kvällsbad med en härlig stjärnhimmel där vi såg många satelliter och flera stjärnfall, det var ett par grader kallt så tyvärr ångar det lite för mycket från vattnet så man får passa på och sitta på en sida där vinden kommer ifrån så det blir klar sikt och attinte glasögonen immar igen.

Gunnar var med oss och sprang i buskarna runt badtunnan innan han drog iväg bort någonstans.

Senare kom även han in och lade sig i soffan där jag satt och klockan 5 väckte han mig för att få gå ut och jag ställde upp fönstret.

Då hade det svängt och var ett antal grader varmt men blåste.

Gunnar var ute till halv åtta då han kom in och åt lite, jag steg upp och han gick ut igen en liten stund, kanske för att göra sina behov.


Som jag sa så blåser det och är gråkallt även om det nästan är +10 grader men en västvind rakt in på stugan.

 


Nu borde jag klä på mig och gå ut för att lasta släpvagnen för det ska ju rekgna senare idag istället för att sitta hör och knappa på datorn.


Godmorgon..

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards