jans

Direktlänk till inlägg 5 oktober 2014

Godmorgon.

Av Jan Sandström - 5 oktober 2014 10:23

Söndag den 5/10


Igår stack jag ut och köpte lite solrosfrön och jordnötter till mina små tomtfåglar.

Och de är så tacksamma säger de.

Linbanan är uppe och nötburen framme.

 

 

Sedan gick dagen som den brukar, datorsurf, datorarbete med att kolla bilder och så en stund i soffan med boken men utan kisse i knät.

Han låg på sängen och sov och det gör han nu också men inatt spv han ute största delen.

Jo så gick ju min klockradio sönder eller den trilskas med att inte fungera fullt ut, den bara sprakar och låter illa och till sådant ljud vill man ju inte vakna så jag beställde en ny på nätet.

Kunde åkt in till stan och köpt men då skulle jag måsta betala parkeringsavgift och nu skickar Kjell & Co fraktfritt.

Beställde även ett laddställ till min mobil.

Jo jag letade efter Willian de Great eller gågubben som ungarna kallade han.

En man som gick runt omkring i världens alla länder och vi träffade på han söder om Skellefteå 2001 när han var på väg genom Sverige på väg norrut.

 

Men hur jag än letade och sökte på nätet hittade jag ingenting om han men jag vet att tidningen skrev om han när vägen gick förbi Umeå i juni 2001.

 

Det är Peter och Maria som är fotade med William.


I natt har jag sovit skapligt gott, riktigt gott med tanke på att jag inte är riktigt uppåt och får vissa grubblerier när det ska sovas.

Men ett par timmar med ljudboken gör en trött men jag har drömmt inatt, massor av konstiga saker som jag egentligen inte kommer ihåg så mycket av, inte mer än att det var rörigt och omständigt. Jag klättrade och hängde i händerna någonstans.

Kanske därför det kliar så förbaskat i vänster hand, runt tummen där jag fick getingsticken så jag har smort med kortison och xylocain (bedövningssalva).


Idag, inget inplanerat, bilen har Erik och Inger jobbar men har ledigt tre timmar i eftermiddag.

Jag ska väl kolla igenom foton och sammanställa ett litet bildspel till min 60-årsdag som är om 24 dagar.

Kanske är det något på TV att se eller snegla på, som nu är det Åsa-Nisse på Mallorca, för hundrasjuttiofjortonde gången på Global.

Men det är mest för ljudet den är på och så är det inga reklamavbrott på Kanal Global.

Det är bättre än att höra på radio för där har det mest blivit skit och dravel nu för tiden.


Vädret är inte mycket att hurra över.

Gråmulet och regnet hänger i luften om det inte rent av duggar lite. Gunnar va ganska blöt när han kom in tidigare i morse.

Temperaturen är bra med 11° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-10-05 10:45:04

Temperatur: 11,0 °C
Lufttryck: 1019,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,5 m/s från S,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 9,4 °C
Inne hos oss. Temp: 19,9 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 1,5 mm
Året: 366,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,3 °C
Klockan:
08:12
Temp - Max:
11,7 °C
Klockan:
12:34
Temp - Min:
10,7 °C
Klockan:
05:47
Temp - Min:
9,4 °C
Klockan:
03:53
Lufttryck - Max:
1019,6 hPa
Klockan:
10:44
Lufttryck - Max:
1016,1 hPa
Klockan:
23:50
Lufttryck - Min:
1016,0 hPa
Klockan:
00:17
Lufttryck - Min:
1010,5 hPa
Klockan:
00:18


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:11
Sol upp: 06:58
Sol ned: 17:55
Skymning: 18:42
Dagsljus: 12:31 tim:min
Dag längd: 10:57 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:01
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 02:02

Så här trist ser det ut i björkarna nu men vad kan man vänta sig i oktober, skönt att vi inte har en massa snö men det komer nog det med.

 

Jag måste försöka få igång min webbkamera igen.

Lättare att få bilder av trädgården då.


Nu det vanliga, förmiddagskaffe men jag har funderat på vad det är för ost som heter "Fruk" och alla äter på mornarna.

Fruk-ost   den va dålig men särskriver man kan det ju bli så där galet.


Kaffe går inte att särskriva, tror jag.


Godmorgon.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 08:02

Söndag den 21/4 6 timmar kvar för nu är klockan åtta.   Till vad räknar jag ned, jo idag får vi smått. Tillökning i familjen kan man säga fast vi är, inte gamla men lite äldre så funkar det också.   För vid 14-tiden kommer Gabriella från D...

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 12:40

...i Tavelsjö på Wärdshuset. Och passande kom solen fram och värmer i kylan. ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards