jans

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2014

Från Rauma, Romsdal, Norge

Av Jan Sandström - 28 oktober 2014 10:51

Just nu drar det in låga moln som döljer i stort sett hela berget.


Det finns fyra högriskfjäll i Norge.


Informationen är från vg.no

VG.no

Disse fire er høyrisiko-fjell og overvåkes hele tiden

** Går alarm ved bevegelse
** Har flere ulike måleinstrumenter
** Bor folk ved alle risikostedene

<p>HØYRISIKO: Disse fire fjellene er under konstant overvåking, fordi de utgjør en høy risiko ved et eventuelt ras. Fra venstre «Åknes», «Hegguraksla», «Mannen» og «Nordnesfjellet». De tre første ligger i Møre og Romsdal, mens «Nordnesfjellet» ligger i Troms.<br/></p>

HØYRISIKO: Disse fire fjellene er under konstant overvåking, fordi de utgjør en høy risiko ved et eventuelt ras.

Fra venstre «Åknes», «Hegguraksla», «Mannen» og «Nordnesfjellet».

De tre første ligger i Møre og Romsdal, mens «Nordnesfjellet» ligger i Troms.

Foto: Åknes/Tafjord Beredskap

De fire høyrisiko-fjellene

** «Åknes»: Ligger i Stranda kommune. Et skred inntil 54 millioner kubikkmeter vil utvikle flodbølger som kan ramme inntil ti kommuner. Antall mennesker i faresonen varierer med årstiden, fra et par hundre til 5-6000.

** «Hegguraksla»: Ligger i Norddal kommune. Et skred inntil 3 millioner kubikkmeter vil utløse flodbølger omtrent som ved Tafjordskredet i 1934, det vil si i hovedsak innenfor Norddal kommune. Antall mennesker i faresonen varierer fra noen titalls til noen hundre.

** «Mannen»: Ligger i Rauma kommune. Et skred inntil 20 millioner kubikkmeter vil krysse Romsdalen og kan føre til oppdemming og flom som vil ramme E-136, Raumabanen og en del bebyggelse. Antall mennesker i faresonen varierer med årstiden, fra rundt ti til et par hundre.

** «Nordnesfjellet»: Ligger i Kåfjord kommune. Et skred vil utvikle flodbølger innenfor tre kommuner. Inntil et par tusen mennesker kan befinne seg i faresonen. 

** De overvåkede fjellpartiene er i sakte bevegelse, fra under en millimeter til flere centimeter i året.  Erfaringer fra overvåkede fjell i Alpene viser at i forkant av et fjellskred akselererer bevegelsen over flere uker eller måneder.

(Kilde: Åknes/Tafjord Beredskap, Årsmelding 2013)

 

Kan vara bra att veta om det blir en MC-tur någon gång   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards