jans

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2014

- Dette er den egentlige Mannen

Av Jan Sandström - 30 oktober 2014 15:54

Dette er den egentlige Mannen

<p>Mannen: Det norske medier kaller Mannen er ikke egentlig Mannen. Mannen er ifølge lokale denne steinblokken. Foto: Dag Terje Alnes<br/></p>

Mannen: Det norske medier kaller Mannen er ikke egentlig Mannen. Mannen er ifølge lokale denne steinblokken. Foto: Dag Terje Alnes


Många här i Sverige kanske reagerat på namnet men fick du inte förklaringen ovanför så klicka på länken överst i inlägget.

Men då får du läsa Norska, som här hoss oss har två betydelser, vad förstår du nog.

Fjällväggen rör sig flera centimeter varje dygn och nu tror geologerna att det kommer att gå ett enormt ras i området.


Det sitter nu två kameror riktade mot berget, ja det kanske finns fler men jag har två jag ser på.

Verldens Gang

 

och Aftenposten

 

VG står en bit till höger om AP:s kamera men jag tycker bättre om den övre som har en ljusare bild, men det kanske beror på min monitor också.

Men nu skulle det sitta fint med ett ras då fjället är snöklätt för då kommer vi att tydligt se vilket område som rasat ned.

Men som jag förstått det så är det området mellan de två mindre ravinerna i mitten på bilderna och rakt ovanför vita huset med ladugården.


OM du missat så lägger jag in faktarutan från AP här igen.

Fjellet Mannen

  • Et 1294 meter høyt fjell i Rauma kommune i Romsdal.
  • Er svært rasfarlig og er blitt kontinuerlig overvåket av Åknes/Tafjord Beredskap IKS siden 2009.
  • I begynnelsen av oktober ble det meldt at 40.000 kubikkmeter stein kunne rase ut i 1000 meters høyde.
  • Anslaget er senere økt til 120.000 kubikk. Det tilsvarer 12.000 lastebillass med stein.
  • I fremtiden frykter man et fjellras på opp mot 3 millioner kubikkmeter et annet sted i fjellet. Men geologene har opplyst at dette området ikke er farlig nå.
  • Som følge av rasfaren i oktober har flere hus og fritidsboliger under Mannen blitt evakuert. I tillegg er toglinjen Raumabanen stengt.
  • Fra søndag kveld har det vært økt bevegelse i det rasutsatte området etter større nedbørsmengder. 

Nu är det i alla fall för sent att gå upp till stenblocket, det är ju vinter och förresten skulle inte mina knän klara av en sådan klättring även om jag tror man kan nå dit från baksidan och överst på Trollstigen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards