jans

Alla inlägg under oktober 2014

Av Jan Sandström - 3 oktober 2014 09:20

Fredag den 3/10


Idag är jag inte på allt för bra humör men det får gå det med.


Igår jobbades det här hemma men även lite tid ute på altan med boken.


Inatt har jag sovig skapligt gott även med katt i sängen.

Jobbigast när han inte låg hos mig för då skulle jag upp och serva han, var det inte mat så skulle han ut genom dörren fast fönstret var öppet.

Han iddes väl inte hoppa upp till det, kanske ska bygga en hiss till stackarn.


Idag, jobb här hemma.


Vädret ser ut att vara fint för solen skiner och himlen är blå men bara +3° i skuggan på altan.

Väderstationens Aktuella värden:
2014-10-03 09:15:05

Temperatur: 8,8 °C
Lufttryck: 1015,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 83 %
Vindstyrka: 0,4 m/s från N,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: 8,8 °C
Inne hos oss. Temp: 19,6 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 364,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,8 °C
Klockan:
09:13
Temp - Max:
18,5 °C
Klockan:
13:28
Temp - Min:
-2,0 °C
Klockan:
05:15
Temp - Min:
1,7 °C
Klockan:
23:53
Lufttryck - Max:
1016,6 hPa
Klockan:
01:52
Lufttryck - Max:
1016,1 hPa
Klockan:
23:52
Lufttryck - Min:
1015,7 hPa
Klockan:
07:14
Lufttryck - Min:
1009,2 hPa
Klockan:
04:04


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:06
Sol upp: 06:53
Sol ned: 18:02
Skymning: 18:49
Dagsljus: 12:43 tim:min
Dag längd: 11:09 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:23
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: -----

och en bild av de allt mer kala björkarna.

 


Jag har kanske drabbats av en höst/vinterdeppression.

I så fall går den över någon gång i april.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 2 oktober 2014 20:49

Bläddrar ju bland foton och tänker dela några från stugan med er.


Liten skog när stugan var nyköpt våren 1980

Soluret ingick inte i köpet så det hämtade de när det tinat loss.

 

Ingers syskonbarn Vigren och vår bil "Berta" till höger.

 

Grishuset håller Tomas på att fixa till, det är ett litet skjul som vi fick från Tavelsjö och det har varit grisar i det en gång i tiden.

 

Jag och Tomas packar löv, det är björken till vänster jag tog upp stubben efter.

 

Tomas och Anders tittar på när de slåttrar.

Tomas, Anders och Erik leker i den nybyggda sandlådan, den rev jag i sommras och stockarna brinner bara fint i badtunnans kamin.

 


Det var allt för den här gången, mer lite senare.

Av Jan Sandström - 2 oktober 2014 17:55

Man kan inte, eller jag kan då inte först tanka upp bilder till bloggen och sedan komma åt dem från mobilappen.

Det enda man kan göra är att spara bilden i mobilen och sedan infoga den i inlägget man skriver eller ta en aktuell bild under tiden man skriver ett inlägg.


Så varför kan man inte komma åt sina bilder man har på bloggplatsen sedan tidigare?


Jag mejlade admin för länge sedan men ingetde gjort något åt.


Likaså ville jag ha en möjlighet att spara sin egen blogg månadsvis, årsvis eller mellan vissa datum.

Jag skulle uppskatta det för att ha som en sparad "dagbok" för när bloggplatsen försvinner från nätet försvinner allt man skrivit och alla bilder.

Hade jag tänkt på det i början kunde man ha sparat varje inlägg men nu med flera tusen inlägg och bilder blir det jobbigt.

Av Jan Sandström - 2 oktober 2014 15:43

Jo nu tror jag att jag fått till det.
Att först ladda upp bilder och sedan infoga i ett inlägg.

Av Jan Sandström - 2 oktober 2014 15:37

Bosse sov tungt på golvet

Han vaknade inte ens när jag lade in en ny äppelkvist så jag trodde nästan att han var död, fast det syntes att han andades och så öppnade han ett öga och kikade på mig.

Av Jan Sandström - 2 oktober 2014 09:22

Torsdag den 2/10


Grattis Petra, min brorsdotter fyller år idag, men nu är hon så gammal att hon slutat räkna åren, eller kanske vill sluta räkna.   


Igår eftermiddag såg vi ett UFO nära månen.

 

Men inte då, det var bara lampan på "skyskrapan" som lyste och månen just var på väg upp bakom Sandåkern.

 

Sedan ville Inger se på foton från förr för att hitta på något inför min 60-årsdag, den 29:e.

Och där vart vi sittande några timmar som det blir när man börjar bläddra bland foton.

Det finns inget som fänglar folk så som när man tar fram ett fotoalbum (idag digitalt) eller en kartbok/kartblad.


Men före allt så plockade vi på tomten, jag satte upp automatlinbanan till småfåglarna, blåste ur vattenledningen under altan och annat.

Och så kapade vi ned två syrener som lastades på släpen och kördes iväg till återvinningen.

Det blev ljust i vardagsrummet men å andra sidan ser vi grannens garage och de kan titta in i vårt rum, om de sträcker på sig när de står på en stol i garaget.

Och det gör de ju ofta   


Jag var trött när vi gick isäng men tog ändå ljudboken en stund.

Gunnar kom och lade sig mellan mina ben och började snarka som, som, ja som Inger kan ibland. Samtidigt som han kurrade hur han nu bar sig åt.

Men eljest sov jag ganska gott tror jag.


Idag är det tänkt att det ska städas undan mer, trädgårdsdynor och annat ska upp på vindan.

Det regnar så smått ute, förhoppningsvis för inne vill man inte ha regn.

Eljest är det göras höst och allt vad det innebär.


Det var varmt inatt, såg vid ett tillfälle att det var +10° och nu är det fortfarande +10° med grå himmel och stilla regn.

Väderstationens Aktuella värden:
2014-10-02 09:45:04

Temperatur: 10,0 °C
Lufttryck: 1010,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 90 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från S,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 10,0 °C
Inne hos oss. Temp: 19,7 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 364,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,3 °C
Klockan:
04:42
Temp - Max:
12,9 °C
Klockan:
11:18
Temp - Min:
8,1 °C
Klockan:
00:07
Temp - Min:
-3,6 °C
Klockan:
06:22
Lufttryck - Max:
1011,3 hPa
Klockan:
00:10
Lufttryck - Max:
1018,9 hPa
Klockan:
04:17
Lufttryck - Min:
1009,2 hPa
Klockan:
04:04
Lufttryck - Min:
1011,1 hPa
Klockan:
23:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:03
Sol upp: 06:50
Sol ned: 18:06
Skymning: 18:52
Dagsljus: 12:49 tim:min
Dag längd: 11:16 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:55
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 22:59

Jag har inte tagit någon trädgårdsbild men det kan komma mer senare idag.


Nu ska jag, efter att ha druckit kaffe och bistått Inger, söka efter fågelfrön och annat på nätet.

Det kanske går att beställa billigare än att köpa på Granngården.


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 1 oktober 2014 12:07

Tänk att det fanns en tid när jag inte visste vad det här var för fågel   

 

Men det är kul när jag sitter vid förrådet och har automaten alldeles i närheten och fåglarna ignorerar mig.

Antingen lockar maten mer än rädslan för mig eller så känner de igen mig, jag som fyller på frön varje dag.


Nu har jag i alla fall hängt upp linbanan så då måste jag iväg och köpa några säckar.

Det är hög tid för det är bara botten kvar på den från i våras.

20 kg. räcker inte så länge när vännerna är hungriga inför vintern.

Av Jan Sandström - 1 oktober 2014 10:59

Jag gillar småfåglarna i trädgården.
Även nötväckan.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards