jans

Alla inlägg under oktober 2014

Av Jan Sandström - 28 oktober 2014 10:14

Från vg.no som är tidningen Verdens Gang

Fjellet har beveget seg syv-åtte centimeter: - Kan rase om få timer

Nu lättar molntäcket så man kan se någonting.

 

 

Jag kan ju inte säga att det är action likt en Amerikansk film men ack så spännande ändå att följa det hela.
Det är första gången som man i Norge har sådan bevakning av ett bergsras men de har lärt sig av Schweiz där de har ett antal bergssluttningar under ständig bevakning.

Där har de betydligt fler riskområden samt att det är betydligt mer tätbefolkat i dessa områden.

Jag kommer att återkomma med information från bergsraset som jag hoppas kommer igång snart.

Men med sådan bevakning som det är där nu så kommer det säkert ut en massa filmklipp efter att det rasat.

 

Nu ska jag bara inleda förhandligar här hemma om en MC-resa dit till sommaren.

Men det lär bli hårt och jag får säkert jämka och muta med städning av garaget.   

Av Jan Sandström - 28 oktober 2014 09:27

SVT 1, 15:10--16:30 Kungsgatan (1943)

Handling:
Bondsonen Adrian är förälskad i den vacka statarflickan Marta. De möts i en het omfamning. Adrian vill att de ska planera en framtid tillsammans. Marta längtar bort från hembyn och vill lämna det trånga statarhemmet för storstadens alla lockelser. I Stockholm tänker hon tjäna så mycket att hon kan skicka hem pengar till sina föräldrar och syskon. Kungsgatan ur olika perspektiv med Ströms kläder, 41:ans buss, biografen Rigoletto. Marta får anställning som servitris på ett café, och trivs med ...Mer
 
Svensk långfilm från 1943. Landsortsflickan Marta kommer till Stockholm och hamnar bland de prostituerade på Kungsgatan. Hon blir smittad av en könssjukdom som hon sedan för vidare till sin ungdomskärlek Adrian. Filmen följer deras levnadsöden; Marta går under medan Adrian blir en av de unga landsortsbor som ska bygga upp Stockholm. Efter en roman av Ivar Lo-Johansson. Regi: Gösta Cederlund. I rollerna: Barbro Kollberg, Sture Lagerwall, Erik Forslund, Linnéa Hillberg, Axel Högel, m.fl Textat sid. 199 4:3-format

 

 

Av Jan Sandström - 28 oktober 2014 09:00

Tisdag den 28/10 och dan före öppnaredan eller i morgon blir jag 60 år.


Berget Mannen har inte rasat ännu.

Det blev bara 10 mm regn och berget rör sig fortfarande och nu med 4 mm/timme, det har varit några småras inatt.

Tyvärr är det tät molnighet så man ser inte så mycket.

   

Och media sänder titt som tätt, just nu är det presskonferens från Åndalsnes.

 

Det smårasar av och till men den stora "kakan" stort som en fotbollsplan kan komma när som helst.

Är du intresserad så logga in på vg.no som har all information eller kameran direkt..

Jag hoppar upp och lägger in en grafisk bild som de nyss visade.

 

En ny presskonferens kommer klockan 12 idag.


Igår satt jag och följde ovanstående drama. Räkningarna betalades och vi gick plus även denna månad.

Filmen var väl sisådär men jag fick besök av svågern så jag såg inte slutet. Förresten höll jag på att somna på stolen där jag satt så det var skönt med ett avbrott.

Jag hade ont igår, som vanligt, och det med lite annat tär på humöret så det är väl inte på topp just nu.


Inatt har jag sovit skapligt gott med öppet fönster men när Gunnar kommer in helblöt och vill bli kliad så vaknar man.


Idag ska jag plocka undan lite här och där, måste leta reda på min batteriladdare och ladda upp mitt MC-batteri.

Eljest kommer jag att pyssla med lite ditt och datt samt följa raset i Norge.


Det blev lite regn där men vi fick även regn men bara 0,3mm.

Varmt är det och mulet eller dimma, svårt att veta var gränsen går, (i Noge håller det tydligen på att klarna upp) men vi har varmt.

Just nu +6,6° på altannivå och väderstationens Aktuella värden:
2014-10-28 09:15:05

Temperatur: 6,4 °C
Lufttryck: 986,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,4 m/s från S,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 5,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 112,5 mm
Året: 477,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,6 °C
Klockan:
09:02
Temp - Max:
12,4 °C
Klockan:
14:07
Temp - Min:
3,7 °C
Klockan:
01:52
Temp - Min:
3,6 °C
Klockan:
20:41
Lufttryck - Max:
990,6 hPa
Klockan:
00:15
Lufttryck - Max:
991,9 hPa
Klockan:
21:39
Lufttryck - Min:
985,8 hPa
Klockan:
09:10
Lufttryck - Min:
978,4 hPa
Klockan:
04:52


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:16
Sol upp: 07:07
Sol ned: 15:37
Skymning: 16:28
Dagsljus: 10:12 tim:min
Dag längd: 08:30 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:14
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 18:31

Så här såg det ut för en stund sedan hos oss.

 

och det är inte bättre nu utan ganska tätt men inte som i Norge  


Nu måste jag dela med mig av det här och säger Godmorgon.


PS, jag är inte där borta utan sitter här hemma om nu någon trodde på rubriken.

Av Jan Sandström - 27 oktober 2014 21:35

Men kameran är på och det regnar skapligt så det bör sätta igång inatt.
Fast jag hoppas det dröjer tills det ljusnar imorgon.

Siste nytt fra rasområdet:

- Fjellet blir

svakere og svakere

Av Jan Sandström - 27 oktober 2014 17:57

Och nu ser man bara belysningen i de två husen som mycket troligt kommer att bli skräp av och så trafiken förbi på E135 till/från Åndalsnes.

 

Det har börjat regna och de tror att raset kommer i kväll eller natt och det är synd för då ser man inget av det.

Igår avbröt de sändningen då det blev mörkt men än är då kameran igång och man hör hur det regnar, ganska skapligt ibland.

Av Jan Sandström - 27 oktober 2014 13:58

Tidigare lät det som en helikopter landade och så såg man det här

 

Straxt efteråt så lättade helokoptern.

Av Jan Sandström - 27 oktober 2014 13:07

SVT 1, 14:20--16:00 I rök och dans (1954)

 

 

Av Jan Sandström - 27 oktober 2014 12:55

Fast några små nötter fick han tag på, de som småfåglarna tappat utanför gallret men han når inte in till glasslådan.

 

Det är han som sitter nere på bordet.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards