jans

Alla inlägg under november 2014

LED

Av Jan Sandström - 8 november 2014 17:52

Jag hade en trasig lampa ute i ankdammen så idag köpte jag 4 LED-lampor.

Bytte den som var trasig och måste nog byta alla andra, eller alla tre.

En av de här två är en LED på 4W och den andra en halogen på 35W

Men vem är vad?

 

Jo den högra på LED-lampan.

Tidigare drog tre lampor 105 W och byter jag drar de 12 W så då kan jag kosta på mig att kasta bort två fungerande lampor.

Av Jan Sandström - 8 november 2014 16:02

Det blev en LS82 från Biltema och vi fick hjälp att ta ned den från högsta hyllan.

Tur vi hade släpvagnen för den var både otymplig och tung.
En hjälpsam kund bistod med att få upp den på släpvagnen.
Men i stugan fick vi två själva baxa in den i förrådet.

Av Jan Sandström - 8 november 2014 14:12

...som grävt i landet?

Jo hon som plockar mossa tog upp morötter mitt i vintern

Men det är dimma

Av Jan Sandström - 8 november 2014 09:46

Lördag den 8/11


Igår en dag med ont och jag var trött men pysslade lite här hemma och låg på soffan med Gunnar.

Det blev film med Inger på kvällen, först sista halvan av Polisskolan i Ryssland och sedan den engelska versionen av Wallanders Mördare utan ansikte. Mycket överensstämmde med boken med väldigt mycket gjorde det inte men ser man filmen som en fristående polisfilm så funkar det, men det är svårt att inte jämföra.


Inatt har jag sovit riktigt gott.


Idag funderar jag på att först handla lite och sedan åka förbi stugan och kolla om den står kvar.

Kvällen kanske tillbringas med en film.


Norge står kvar och jag kunde lika väl ta gårdagens bild över berget för det är sig likt.

Men på måndag skulle de meddela vad som händer.


Det är kallt och vitt ute och jag trivs inte med det.

Just nu -0,7° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-11-08 09:45:05

Temperatur: -0,7 °C
Lufttryck: 999,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från NW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -0,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 22,2 mm
Året: 499,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,7 °C
Klockan:
09:28
Temp - Max:
-0,5 °C
Klockan:
12:28
Temp - Min:
-2,3 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-3,3 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1000,0 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Max:
1004,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
998,7 hPa
Klockan:
05:37
Lufttryck - Min:
999,6 hPa
Klockan:
23:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:47
Sol upp: 07:42
Sol ned: 15:03
Skymning: 15:58
Dagsljus: 09:11 tim:min
Dag längd: 07:21 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 16s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:22
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 09:04

Trädgårdsbild.

 


Då säger jag Godmorgon till er.

Av Jan Sandström - 7 november 2014 19:30

Det blev soffan i eftermiddag, först hann jag bara lägga mig så kom Inger hem och vi fikade men jag kände mig så trött att jag gick tillbaks till soffan och fick Gunnar i knät.

Skönt att vila med ljudboken och det hjälper även om man inte sover.


Sedan en stund i garaget där jag hängde upp Anders kajak i taket.


Nu ska jag kolla vad det är att se på TV ikväll, tror det var något som började klockan åtta.


Fick förresten svar från Kanal Global och det är Boxer som slutat sända kanalen gratis i näten.

Synd för det var nästan den enda kanalen som sänder något intressant nu för tiden.

Av Jan Sandström - 7 november 2014 10:12

Nu har även geologerna insett att det kanske inte kommer att rasa i vinter utan först till våren.

 

Det blåser där borta och det hörs i mikrofonen på webbkameran och trafiken flyter på E136 som vanligt.


VG har kommit ut med ett meddelande som lyder:

Hastigheten i det mye omtalte fjellet Mannen fortsetter å minke. Det kan bety lang ventetid for et naturlig skred.

– Det kan ta lang tid til før skredet kommer, men det er væravhengig, sier sjefgeolog Åknes/Tafjord Beredskap, Lars Harald Blikra, til VG.

Langvarig drama

Blikra peker på at det fort kan bli mildvær og nedbør gjennom vinteren, noe som kan fremskynde bevegelser i det ustabile fjellpartiet.

– Men det er en viss risiko for at fjellet ikke raser gjennom vinteren. Hastigheten avtar når det blir kaldere...


På måndag ska de ha ett möte dör de bestämmer om tågtrafiken, som varit stoppad, ska börja gå igen.

De evakuerade kanske inte kan flytta tillbaks och jag skulle då inte göra det om jag bott där.


Så det blir till att avvakta och se vad som händer och sker.



Av Jan Sandström - 7 november 2014 09:43

Fredag den 7/11


Igår gjorde jag inte så mycket, som vanligt alltså men lade mig på soffan och fick Gunnar på magen och benen.

Där blev han och jag liggande i tre timmar, han sov och jag lyssnade på ljudboken.


Inatt, hade svårt att somna och Gunnar skulle ut et par gånger innan han lade sig för natten eller till 5 då han ville ut igen.


Idag, sov ganska gott fram till 8 då jag steg upp, skött om kaninen Bosse som varit sjuk men nu verkar vara på tillfriskning igen men han har tappat mycket vikt på en vecka den lille stackaren.

Inger kommer hem vid 2-tiden och har sagt att hon då vill ha varmt te och sedan ska vi städa garaget.

Till dess kan jag ta det lugnt.


Norge har inte rasat, men mer om det i nästa inlägg.

 

Men solen skiner lite på fjälltoppen.


Det börjar bli vinter (både här och i Norge) och det är kallt, eländigt och brrrr.

Jag vill gå i ide till sommaren eller åtminstone till våren. Men jag kan vakna till på julafton för att se på Kalle och få paket.

Nä jag tycker mindre och mindre om vintern och kylan, kan kanske ha göra med att jag inte mår bra av kallt väder

Min Artros gillar inte kallt för då får jag värk och är det snö på gång är det än ondare, just nu har jag ONT så det kanske är snö på gång. Jag har inte kollat på någon prognos ännu.

Har bara suttit i köket och fikat (efter kaninskötseln) och läst tidningen med korsord men gick bet på både soduku och korsordet.

Tankeverksamheten går på sparlåga just nu då jag har värk.

Jag funderar starkt på att gå till soffan med ljudboken och en stor mugg kaffe.


Kallt är det men allt är ju relativt för just nu är det -1,5° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-11-07 10:00:05

Temperatur: -1,3 °C
Lufttryck: 1001,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från N,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: -3,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 22,2 mm
Året: 499,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,3 °C
Klockan:
09:57
Temp - Max:
0,2 °C
Klockan:
12:28
Temp - Min:
-3,3 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-12,9 °C
Klockan:
06:30
Lufttryck - Max:
1004,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1010,7 hPa
Klockan:
08:07
Lufttryck - Min:
1001,7 hPa
Klockan:
09:49
Lufttryck - Min:
1004,7 hPa
Klockan:
23:40


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:44
Sol upp: 07:39
Sol ned: 15:06
Skymning: 16:01
Dagsljus: 09:17 tim:min
Dag längd: 07:27 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 16s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:49
Månfas:
Fullmåne
Moon
Måne ned: 07:44

Det va som 17, vindmätaren har lossnat och fungerar igen.


Så här eländigt ser det ut i trädgården.

 

Varför kan det inte vara såhär?

 


Klart för den här gången men jag fastnade i ett program på Kunskapskanalen om djur.


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 6 november 2014 22:02

...fler inlägg idag men inte blev det något at det.
Pysslade med lite av varje men mest ingenting.


Glömde bort att äta lunch (då är det illa ställt) och sedan hamnade jag i soffan med ljudboken och fick en katt i knät i tre timmar.
Otroligt nog somnade inte jag, bara katten men boken spännande och bra så nu ser jag fram emot att gå isäng och återuppta boklyssnandet.


Norge har inte rasat ännu och inget nytt har skrivits om det, varken i media eller kommunens webbsida.

Men imorgon kanske det rasar eller så blir det en julklapp.


Godnatt alla där ute.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards