jans

Alla inlägg under november 2014

Av Jan Sandström - 4 november 2014 20:42

Nu har de fått till en skapligt bra nattbild för man ser ju i alla fall någonting och inte bara svart.   

Men något bergsras, nä inte ännu, det kanske slutar med att det glider sakta hela vägen ned det där stycket som är på glid.

 

Däremot kan passerande fordon störa med reflekterande ljus. Vissa mer andra mindre men jag antar att tradare med 50 ljus i fronten är de värsta.

Av Jan Sandström - 4 november 2014 16:17

4.11, kl. 13:00: Statusrapport for ustabilt fjellparti over Lyngheim ved Mannen

Berget rör fortfarande på sig med 1-1,5 cm i övre delarna och 2,5 mm i den nedre delen det sista dygnet.

4.11.png


Och en webkamerabild.

 


Av Jan Sandström - 4 november 2014 11:17

Den som söker, han letar.

https://www.rauma.kommune.no/

Statusrapport for ustabilt fjellparti over Lyngheim ved Mannen 3.11, kl. 13:00

Några bilder från Rauma kommun.

 

Lägger till en större bild över rasområdet.

 
  


 


 

Det är väl den mittersta bilden som man förstår mest av.

3.11.2.png


Nu snöar det här i Umeå och det ser det ut att föra uppe på fjällen i norge för bopparna döljs mer och mer i något vitt.

Av Jan Sandström - 4 november 2014 10:47

Jo det gör det bokstavligt talat, sicket elände.

Ska det bli vinter i år också.


I Norge har det kommit lite snö på fjälltoppen men att det inte kan rasa snart och inte får man reda på någonting av tidningarna.

 

Av Jan Sandström - 4 november 2014 10:12

SVT 1, 14:20--16:00 Bröderna Östermans huskors (1945)

Det har förresten gjorts tre inspelingar av Bröderna Östman

3.Bröderna Östermans huskors (1945, Sverige) Dagens film.
 
Det ska bli en skön stund att sitta och se en rolig film.
 

 

Handling:
Bröderna Kalle, Lasse och Nisse Österman har kommit underfund med att de behöver en hushållerska på sin gård i skärgården. Äldste brodern Kalle får uppdraget att resa in till stan för att försöka finna en lämplig kvinna. Han återvänder med Anna, en modern ung dam som genast sätter bröderna i arbete med att bära hennes bagage till gården. Ingen av dem protesterar, fast detta att göra nytta är något de normalt undviker. De följande dagarna blir än värre för bröderna Österman. Anna tvingar dem at...Mer

Regi: Ivar Johansson. I rollerna: Emy Hagman, Adolf Jahr, Artur Rolén, John Elfström, Julia Cæsar m.fl Textat sid. 199 4:3-format

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 4 november 2014 09:48

Tirsdag den 4/11 och grattis Sverker.


Sverker kallar vi vår gamla cykelkärra eller mjölkkärra för den har inget fäste för cykeln. Vi köpte den på auktion i Varmvattnet i början på 80-talet för att ha i stugan och den har tjänat oss väl under alla år men blivit renoverad i omgångar, senast var två helt nya hjul från Biltema.

Att den heter Sverker beror på att gummidäcken som en gång satt på den hette just Sverker och det hänger kvar fst den haft många andra däck av olika fabrikat.


Igår åkte ungdomarna hem till södern och jag som tänkt köpa en vedklyv ångrade mig, jag iddes inte ut en gång till och så är den så tung att lasta själv, den väger 88 kg enligt Biltema så jag behöver nog hjälp med att lassta och lossa.

Så det blev en lugn eftermiddag hemma med film och katt.

Det blev film senare på kvällen med Inger och en hjortronlikör för mig.


Inatt har jag sovit riktigt gott efter en stund med ljudboken och lagomt ont i lederna, men det har jag ju nästan jämt och ständigt.


Idag inget planerat mer än kolla till ugnen där Inger håller på att torka äppelskivor och frammåt kvällen ska jag visst ut och köra svägerskan från någonstans till någonstans, men det får jag nog reda på mer om senare när Inger kommer hem.


Något bergsras har inte inträffat och det är tyst från Norge, nu avvaktar man nog bara raset som kommer tids nog.

Så här ser det ut där, nulet och kanske nederbörd, molnen driver fram över fjälltopparna och det blir droppar på objektivet så antingen regn eller bara disigt.

 


Här hemma har det regnat och just nu verkar det vara uppehållsväder om än mulet och grått fast nästintill vindstilla.

En temperatut på +1,7° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-11-04 10:00:04

Temperatur: 1,5 °C
Lufttryck: 981,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från NNE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 1,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 7,2 mm
Månaden: 20,4 mm
Året: 498,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,4 °C
Klockan:
00:31
Temp - Max:
10,1 °C
Klockan:
11:05
Temp - Min:
-0,9 °C
Klockan:
05:30
Temp - Min:
5,2 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
981,2 hPa
Klockan:
09:12
Lufttryck - Max:
981,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
976,1 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
972,8 hPa
Klockan:
15:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:36
Sol upp: 07:29
Sol ned: 15:15
Skymning: 16:09
Dagsljus: 09:33 tim:min
Dag längd: 07:46 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 19s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:50
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 03:14

Månen går ned likt vårt telefonnummer = Pi

Så här "skönt" ser det ut i trädgården, visst lockar det att gå ut med en kopp kaffe till uteplatsen.



Fåglarna tycker då om att äta mina frön jag bjuder på.


Nu såg jag en nästan helvit duva där ute och det är inte vanligt, berättade jag att igår kom ett domherrpar fram till automaten.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 3 november 2014 22:17

...också rymmas.

Av Jan Sandström - 3 november 2014 18:46

Idag började dagen tidigt med att köra Tomas och Sara, redan klockan 6 steg jag upp och åkte direkt.

Sedan hem och åt frukost men Gunnar ville inte komma in trots att det regnade ordentligt.

Så då hoppade jag in i duschen och när jag var klar där ville en blöt katt komma in.

Förmiddan gick och mitt på dagen blev det nästa tur ut och då skulle Sara till flyget, tomas åkte redan i morse medan Sara hade skolarbete.

Eftermiddan lugn med film och kelsjuk katt i knät, kaffe och vaniljdrömmar.

Inger kom hem och middan är integen liksom sista biten av en tårta.


Berget i Norge har inte rasat ännu, det drog verkligen ut på tiden.

De försöker få fram en bild och visst ser man bergskonturen samt billysen som speglar sig i någonting.

 


Senare i kväll klockan 21 blir det Dicte på TV4 och efter det sängen om jag inte somnat innan dess.

Men innan dess lite datorsurfande.



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards