jans

Alla inlägg under november 2014

Av Jan Sandström - 26 november 2014 16:32

Efter matinefilmen fastnade jag på Discovery och storfiske i Ryssland.

Av Jan Sandström - 26 november 2014 11:51

SVT 1, 14:20--15:50 Supernollan / The Jerk (1979)

 

www.discshop.se

Handling:
Navin R Johnson är begåvad med den onekligen konstiga kombinationen att vara vit - men färgad. Han är dessutom begåvad med något annat: förmågan att göra allt fel. Trots detta drabbas han av både rikedom och kärlek, men rikedomen förbyts i fylleri och misär och kärleken i ett sprucket äktenskap när han får sig en stämning på tio miljoner på halsen. Men under tiden har hans kära familj där nere i Södern blivit rika, och de plockar upp sin Navin R Johnson från rännstenen och därmed kan denne vite ...Mer

Regi: Carl Reiner. I rollerna: Steve Martin, Bernadette Peters, Catlin Adams, Jackie Mason, Bill Macy, m.fl HD

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 26 november 2014 11:07

Onsdag den 26/11


Ja då måste jag väl ta och skriva här igen då.


Igår körde jag Inger och en massa grejer till jobbet för att sedan köra till Mariedal och köpa kaninvitaminer till Bosse.

Väl där ringde Erik som undrade var jag var. Han och Maria skulle ha bilen för att åka ut och handla så det enklaste var att jag som var där hämtade Maria och åkte hem.

Hemma såg jag filmen på TV och sov en stund.

Fick kontakt med en tjej söderut som ville ta hand om Hugo och den kontakten får jag jobba vidare med.

Det ser ut som att vi får göra en resa till Gävle här i decembar.

Anders kom och hämtade hem Mirabell så nu kanske hon är glad och nöjd.


Inatt somnade jag sent av vissa orsaker och följder.


Idag, steg upp och tog hand om fåglarna ute som ville ha mat, väckte Bosse och skötte om han, åt frukost och fördjupade mig i dagens tidning.

Så nu sitter jag här igen och kan inte annat, eller.


Jag har letat efter reservdelat till snöslungan, vertikalskäraren och gräsklipparna på nätet för att hitta något ställe eller ställen att enkelt och billigt köpa det som kommer att behövas.

Idag ska jag fortsätta leta och skicka ut några mejl till utvalda företag. Det är i alla fall tanken.

Sedan blir det ju film även idag men den skriver jag om i nästa inlägg.


Vi har haft några blöta dagar men nu skiner solen en aning men det är ganska mörka moln på himlen.

Just nu +2,7° efter att ha varit aningen kallt igår och natt så det är halkigt på altanernas trägolv.

Väderstationens Aktuella värden:
2014-11-26 11:15:05

Temperatur: 4,1 °C
Lufttryck: 1009,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från N,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 1,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,6 mm
Månaden: 60,3 mm
Året: 537,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,1 °C
Klockan:
11:03
Temp - Max:
6,5 °C
Klockan:
11:02
Temp - Min:
-1,9 °C
Klockan:
01:04
Temp - Min:
-0,9 °C
Klockan:
22:35
Lufttryck - Max:
1009,8 hPa
Klockan:
10:05
Lufttryck - Max:
1007,1 hPa
Klockan:
23:58
Lufttryck - Min:
1006,7 hPa
Klockan:
00:27
Lufttryck - Min:
1000,7 hPa
Klockan:
05:14


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:33
Sol upp: 08:38
Sol ned: 14:14
Skymning: 15:19
Dagsljus: 07:46 tim:min
Dag längd: 05:36 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 18s less daylight tomorrow
Måne upp: 11:34
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 18:54

Halta Lotta är här och äter frön, hon är alltså den halta men fina duvan som håller till i omgivningen tillsammans med många andra.

   

Hon har verkligen svårt att stödja på vänster ben stackars lilla.


Så här ser det i alla fall ut i vår trädgård.

 

Igor var här och åt jordnötter.


Nu vill jag ha kaffe.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 25 november 2014 18:08

Fastnade efter filmen på soffan med ljudboken i lurarna.

Men borde ta mig upp och laga middag.

Av Jan Sandström - 25 november 2014 13:46

Fick ett meddelande på facebook från en person vars mor ville ta hand om Hugo.

Det är ett pendionärspar som är hemma hela dagarna och som misstat sin hund för en tid sedan och vill ha en parakit.


Nu är det bara att sy ihop allt med transport ned till Gävle där de bor men de kunde komma upp och hämta Hugo vilket skulle fungera fint.

Jag håller mina onda tummar för att det ska ordna sig.


Jag tror vi har för mycket att ordna inför jul för att Inger skulle kunna avvara ett par dagar till en resa söderut eljest skulle det kunna fungera det också få vi kunde hälsa på Saras (Tomas sambo) föräldrar.

Av Jan Sandström - 25 november 2014 10:37

SVT 1, 14:40--16:00 Narkos (1944)

 

Handling:
Professor Hans Brede ligger på ett operationsbord. Han får narkos. Insomnandet övergår i en återblick: Hans är framgångsrik i sin forskning om sprängämnen. Han utnämns till professor, och i samband med det gifter han sig med Kristina. Hans ska demonstrera ett nytt sprängämne i sitt laboratorium. Demonstrationen misslyckas dock och måste avbrytas. Det behövs ytterligare experiment, säger han till den församlade skaran intresserade, välklädda herrar. Herrarna äter sen middag i Hans' och Kristin...Mer
Regi: Börje Larsson. I rollerna: Georg Rydeberg, Karin Ekelund, Åke Ohberg, Börje Mellvig, Anders Frithiof, m.fl Textat sid. 199 4:3-format
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 25 november 2014 10:16

Tisdag den 25/11


Nu är det för sent.


Igår en dag hemma med ont i lederna men det blev film i vilken jag sov en del och det regnade hela dagen så Gunnar var ganska blöt varje gång han kom in.

Men att han ska springa ut så mycket när vädret är så dåligt, fast vad vet jag, det kanske är musjagarväder.

Eljest fördrev jag ett antal timmar på nätet med att söka efter reservdelar till snöslungan, att hitta billigare än på verkstan här i stan.

Visst hittade jag men inte direkt bästa stället för det var i USA men såg en svensk sida då det blev dags att se Dicte på TV så jag får fortsätta leta idag, om jag ids.


Inatt har jag faktiskt sovit och haft en hel del erotiska drömmar av bra format, alltid något positivt. Konstigt att jag kommer ihåg fortfarande vad som hände, eller kunde hänt eller någonting hjärnan plockade ihop för egentligen hände ju ingenting så då var jag väl inte otrogen heller.

Fast det finns säkert "män" som skulle tolka sådant som otro om kvinnan drömt om andra.

Det ska ju vara "Internationella kvinnodagen idag" men handen på hjärtat, behöver vi sådana dagar egentligen.

Det finns ju dagar för allt t.o.m kanelbullens och det är väl egentligen bara påhitt för att vi ska köpa mer.

Kvinno och mansdagar borde vara mänskliga dagar och alla dagar skulle vara för människans bästa.


Idag ska jag köra Inger till jobbet för hon har för mycket att frakta med sig och då ska jag passa på att åka till djuraffären på Ersboda och få tag på kaninvitaminerna som Bosse tycker så mycket om.

Den gamlingen liver snart bara på dem, om han fick välja själv för det får han inte, han får vackert tugga i sig pellets och gräs samt gnaga på äppelgrenarna jag gett han.

Jag försökte sätta trädgrenarna i vatten för att de skulle knoppas men det gick dåligt, skulle nog behövt mer belysning och kanske värme.


Det är mörkt och grått och snart december så det är väl som det ska vara förutom att normalt skulle vi ha haft en massa snö.

Lite får det komma för ljusets skull men då blir det kallgrader med halka och isiga bilrutor och det vill jag inte ha.

Jo jag kanske skulle åka och köpa lite plattjärn för nu tror jag att jag kommit på ett bra sätt att montera upp den där stora postlådan jag fick.


Nä nu tar jag vädret.

Just nu har jag +5,3° och väderstationens Aktuella värden:
2014-11-25 10:30:05

Temperatur: 5,6 °C
Lufttryck: 1002,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från SW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 4,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 3,6 mm
Gårdagen: 20,1 mm
Månaden: 60,3 mm
Året: 537,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,6 °C
Klockan:
09:53
Temp - Max:
5,4 °C
Klockan:
05:59
Temp - Min:
2,6 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
2,4 °C
Klockan:
18:26
Lufttryck - Max:
1002,8 hPa
Klockan:
10:27
Lufttryck - Max:
1013,0 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1000,7 hPa
Klockan:
05:14
Lufttryck - Min:
1001,1 hPa
Klockan:
20:10


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:31
Sol upp: 08:35
Sol ned: 14:16
Skymning: 15:21
Dagsljus: 07:50 tim:min
Dag längd: 05:41 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:59
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 17:31

Det kom 20 mm regn igår.


Så här "skönt" ser det ut i trädgården.

 

Och ingen här i närheten av Umeå verkar intresserad av att ta hand om Hugo.

Glömde även säga att jag har ONT i lederna även idag men det är mer normalt nu så jag tänker inte på det.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 24 november 2014 12:55

Måste börja om att igen söka nytt hem till Hugo.

Alternativet blir eljest att vi får ta bort han men det blir en sista utväg om vi inte hittar någon som vill ta hand om Hugo.


Har lagt upp det här på Husdjursmarknaden på FB.


Nymfparakit i Umeå.
Vi behöver nytt boende till parakiten Hugo som är heltam och väldigt beroende av att ha människor omkring sig.
Uppskattad ålder är mellan 15-20 år.
Hugo har haft en brokig uppväxt med boende i ett garage i Norge, i en källare i södra Sverige och instängd i en garderob någonstans och sist i en liten bur ensam i en lägenhet med tillsyn en timme om dagen.
Det var hans liv innan han kom hem till oss för tio år sedan (18 december) men nu har vi svårt att ha kvar han till min stora sorg.
De sista två månader har han bott hos en kvinna med två barn men då hon jobbar heltid får han för lite mänsklig kontakt.
Så hon tycker han verkar deprimerad och nere.

Finns det någon som är hemma och kan tänka sig ta hand om en kelsjuk fågel som älskar att sitta på din axel i stort sett jämt, sitta på ditt bröst och sova då du vilar middag på soffan. Hänga med när du dammsuger inne.

En stor bur med två bottnar medföljer samt en massa tillbehör.
Pris för allt blir några hundra eller vad du kan tänkas ge och som går direkt till djurskyddet för villkoret när jag tog hand om Hugo var att han inte får säljas vidare för en egen vinning.

Just nu finns Hugo uppe på Umedalen i Umeå men jag bor på Västerslätt.

 

Fick en länk på facebook jag delar med mig av här. http://www.papegojsajten.se/fakta-om-nymfparakiter


Men ni som hängt med min blogg vet vad det handlar om och just nu känner jag enorm frustration angående Hugos framtid.

Ett liter urval av bilder med Hugo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards