jans

Alla inlägg under november 2014

Av Jan Sandström - 22 november 2014 17:19

Då har det gått allt för lång tid sedan förra gången jag var ut och svirade.

Men nu sitter jag bara och väntar på att klockan ska gå innan jag tar bilen net på stan för att träffa Maria på Vasaplan och sedan ska vi någonstans dit bara hon vet var.

Men det ska bli kul och jag börjar bli småhungrig.


Men tidigare idag gick vi ut i garaget och plockade, något jag själv har svårt att göra, får liksom ingen överblick i var jag ska börja.

Men det har Inger kläm på.

 

Efter det arbetspasset gick jag och lade mig på soffan UTAN ljudbok men fick Gunnar på benen och så sov vi en timme ungefär och det var skönt.

Mirabell kom upp vid mina fötter men vågade inte gå längre så det blev golvet och förbi oss för att sedan hoppa upp och lägga sig på Gunnars favoritplats i fönstret.

Av Jan Sandström - 22 november 2014 09:57

Vet inte vad som hände men datorn låste sig men jag lyckades få iväg förra inlägget innan allt försvann   


Vet inte vad som hände men jag skulle gå upp och lägga till att det inte blåser men är helmulet och jag kanske kan få något foto som Erik tog i stugan inatt.


Det kanske är för mycket för datorn att ha en massa fönster öppna och två webkameror från Norge, men dessa kan jag nog börja stänga ned för där borta händer inget och inget får man veta heller.

Det verkar ha stannat av men de bevakar ännu bergssidan ser det ut som på bilderna.

 

Det enda man ser är någon lastbil som passerar den vänstra kameran (AP) eller rök från en eld på den högra (VG).

Av Jan Sandström - 22 november 2014 09:42

Lördag den 22/11


Igår en lugn skön dag hemma och på kvällen tog jag mig tid att se på TV, på dagen satt jag ganska länge i soffan med både Gunnar och tidvis Mirabell som kom och ville ha sällskap.

Erik kom förbi och hämtade bilen för han och Maria skulle till stugan och stjärnskåda och kanske se Leoniderna, = stjärnfall.


Inatt syndade jag, kunde inte avsluta boken då det bara var någon timme kvar på den så jag låg ganska länge och lyssnade.

Nu måste jag ladda min MP3 med fler böcker.


Idag, hemma och småpyssla för sedan ska jag göra mig i ordning för att åka ned på stan och kvittera ut en 60-årspresent.

Är bjuden ut på mat av väninnan Maria och det ska bli kul.

Men jag får nog klä mig, nä det behöver jag faktiskt inte, ja jag kan inte gå naken men jag trodde det skulle vara kallt även i kväll men det ska bli varmare.

Vi ska få nederbörd här under morgondagen och framöver. Nu kommer väl den där snön men det blir i alla fall ljusare med vitt på marken.


Katterna eller Gunnar vill inte heller ha snö tror jag, det blir så svårt att jaga mössen.

Sommartid ser vi nästan aldrig till han men nu är han mycket inomhus och nu har han sällskap av Mirabell.

Från början trodde vi det kanske skulle bli problem och visst fräste de lite mot varandra, men nu nosar de bara och hälsar på katters vis på varandra.

 


 


 

Det blev mörkt ute när jag fotade med blixt.

 


Just nu är det -4,2° ute på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-11-22 09:45:05

Temperatur: -4,4 °C
Lufttryck: 1013,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från W,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -4,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 35,4 mm
Året: 513,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,4 °C
Klockan:
09:35
Temp - Max:
0,6 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-8,0 °C
Klockan:
03:39
Temp - Min:
-7,1 °C
Klockan:
22:57
Lufttryck - Max:
1013,4 hPa
Klockan:
09:29
Lufttryck - Max:
1019,5 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1011,6 hPa
Klockan:
06:29
Lufttryck - Min:
1012,5 hPa
Klockan:
23:37


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:23
Sol upp: 08:26
Sol ned: 14:23
Skymning: 15:26
Dagsljus: 08:03 tim:min
Dag längd: 05:57 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 39s less daylight tomorrow
Måne upp: 07:51
Månfas:
Nymåne
Moon
Måne ned: 14:49

 

Datorhaveri på G så Godmorgon


Av Jan Sandström - 21 november 2014 21:36

Har suttit och sett film.

The perfect man

19.25-21.30
 · (The Perfect Man) Amerikansk romantisk komedi från 2005. Tonårstjejen Holly Hamilton har tröttnat på att flytta varje gång hennes ensamstående mamma Jean gör slut med någon av sina nollor till pojkvänner. För att distrahera modern från hennes senaste dåliga val, hittar Holly på en hemlig beundrare som ska uppvakta Jean och stärka hennes sviktande självförtroende. När den virtuella romansen tar fart måste Holly fixa fram en kavaljer, och lånar därför en väninnas lika charmige som stilige farbror – Ben, för att ha ett ansikte bakom alla mail, meddelanden och presenter. Men för att hålla fasaden uppe och upprätthålla moderns nyvunna lycka tvingas hon ta till alltmer desperata åtgärder, och missar nästan den perfekte mannen när han väl dyker upp. I rollerna: Hilary Duff, Heather Locklear, Chris Noth, Aria Wallace, m.fl
 
En lagom kul film eller ska jag säga en lagom underhålande film
Nu en liten paus innan nästa film och då blir det
 
Wallander på Sjuan
22:00--00:00
Brittisk kriminaldramaserie från 2010. Om polisen Kurt Wallander och hans kollegor i Ystad.Del 3 av 3. Wallander undersöker tre äldre mäns dödsfall. Det enda de tre har gemensamt är att de var elaka och våldsamma mot sina nära som alla verkar lättade över att de dött. Wallander upptäcker att alla tre haft ihop det med samma kvinna och misstänker att hon ligger bakom morden för att hämnas. I rollerna: Kenneth Branagh, Sarah Smart, Tom Hiddleston, Sadie Shimmin, m.fl Från: 2011-08-03. Originaltitel: Wallander II UK
 
Om jag nu håller mig vaken men det gör jag säkert.
 
Egentligen borde man klä på sig och gå ut för att se på Leoniderna
En illustration föreställande leonidskuren från år 1833, sedd över Niagarafallen.
Av Jan Sandström - 21 november 2014 10:47

Fredag den 21/11


Igår, mekade med Eriks moppe, eller Erik mekade med sin moppe, jag var bara närvarande ibland.

Hade värk igår.


Inatt somnade jag och sov djupt hela natten förutom några gånger när katten ville ut eller in.


Idag, vaknade tidigt, skötte om husdjuren, Gunnar, Mirabell och Bosse, sedan lång frukost och in i duschen.

Letade reda på huset som Gunnar ska ha ute på avsatsen, det stod längst in i förrådet ute på tomten.

Surfat lite på nätet och nu bloggen.


Imorgon är jag bjuden ut på mat av väninnan Maria, det är min present från henne på min 60-årsdag.


Nu sitter ryssen här och vill ha nätter, får gå ut och ge han en näve.

     

Nu är en nöjd, jag passade även på att göra mig en mugg kaffe och hämta in posten, räkningar och Reumatikertidningen med räkning.

Inget farligt, bara bilreparationen som kostar 8799:- som fått.


Nu har kråkan ätit upp alla nötter han fick, det tog väl 10 minuter att sätta i sig 2 dl jordnötter.


Det är uppehållsväder men ändå inte helklart, bar mulet högt upp.

Temperaturen är -0,4° å altan just nu och väderstationens Aktuella värden:
2014-11-21 11:15:04

Temperatur: -0,3 °C
Lufttryck: 1016,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 94 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från W,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: -3,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 35,4 mm
Året: 513,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,6 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
2,0 °C
Klockan:
10:19
Temp - Min:
-0,7 °C
Klockan:
08:12
Temp - Min:
-0,5 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1019,5 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1023,0 hPa
Klockan:
00:42
Lufttryck - Min:
1016,2 hPa
Klockan:
11:05
Lufttryck - Min:
1019,3 hPa
Klockan:
23:21


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:21
Sol upp: 08:23
Sol ned: 14:26
Skymning: 15:28
Dagsljus: 08:07 tim:min
Dag längd: 06:03 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 43s less daylight tomorrow
Måne upp: 06:31
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 14:23

Ännu en bild av trädgården med den hungriga ryssen.

   


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 20 november 2014 20:14

Gunnar somnade mitt i tvättandet av pälsen.

Av Jan Sandström - 20 november 2014 19:09

Gunnar är en liten fegis så man kan ju undra hur han vågar fånga en mus.


Han vågar inte gå upp på nya entrén jag byggt.

Men tids nog lär han sig det också.


Jag är trött, åt riwgrynsgröt till middag för Inger är ute och jobbar.

Kattvakt till Mirabell blev jag också och nu tror jag hon gått och lagt sig någonstans nere hos kaninen.

Jag tror jag tar ljudboken och sätter mig i soffan och bara har det skönt, en mugg kaffe och några kakor som är kvar efter min 60-årsdag.

Av Jan Sandström - 20 november 2014 15:48

Nu har jag gjort klart Gunnars nya enté till sovrumsfönstret.

En skiva gjutplywood, 5 cm styroform och bagagerumsmatta av räfflad gummi övers.

Allt upphängt i gamla hyllkonsoller.

   

Storleken är 40 x 120 cm och jag ska ställa ett gammalt hus längst bort, ett sådant jag gjort till kaninen (och katten) en gång.

Men kanske snickrar jag ihop ett snyggare hus att ställa dit.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards