jans

Alla inlägg under december 2014

Av Jan Sandström - 27 december 2014 10:51

Lördag den 27/12 och Johan har namnsdag så grattis Erik som även har mannsdag idag.


Igår vaknade jag förkyld och eländig.

Satt med räkenskaper, räkningar och sifftor så det gick runt i huvudet.

Det tog lång tid att få ordning men till slut tror jag att jag fick det att gå ihop, vi överlevde den här månaden och året.

Satt eller låg en stund på soffan med Gunnar och vi såg en del av Smurfarna. Gunnar var otroligt intresserad av filmen eller så satt han och sov med öppna ögon.

Det fattades ju en bit av ljudboken jag lyssnat på så då tog jag ned pappersboken, letade reda på glappet och läste vad som hände.

Eljest gjorde jag inte så mycket igår.


Inatt sov jag dåligt, vaknade flera gånger med värk i händer och knän så jag känner mig inte utvilad idag så det lär väl bli en stund med Gunnar på soffan lite senare.


Idag har jag klarat av vissa göromål, matat kaninen, katten och utefåglarna men känner att jag inte riktigt har krafter till stordåd.

Har skapligt ont i kroppen främst händerna och höger knä och stortå som värker.

Det är väl viruset jag har i kroppen antar jag.


Vädret är kallt men fint, igår skrev jag att det inte blåste så mycket men hann bara posta inlägget så kom en västlig vind som verkligen kylde.

Nu har jag -12,4° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-12-27 11:00:05

Temperatur: -11,3 °C
Lufttryck: 999,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -11,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 47,7 mm
Året: 586,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,3 °C
Klockan:
03:38
Temp - Max:
-5,8 °C
Klockan:
10:58
Temp - Min:
-13,8 °C
Klockan:
09:22
Temp - Min:
-9,9 °C
Klockan:
04:37
Lufttryck - Max:
999,8 hPa
Klockan:
10:43
Lufttryck - Max:
996,0 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
994,5 hPa
Klockan:
00:14
Lufttryck - Min:
993,4 hPa
Klockan:
18:34


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:51
Skymning: 15:07
Dagsljus: 06:54 tim:min
Dag längd: 04:22 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 21s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:56
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 22:37

Så här fint är det ute och skönt inne.

 


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 26 december 2014 19:25

Jag tillhör nog den fega personen och ingen av de ovanstående, dricker mig inte ens berusad.

Av Jan Sandström - 26 december 2014 17:33

Men bara jag och Gunnar hemma så vi har det skönt i soffan.

Jag är så där lagom dålig att det är skönt.
Men är trött, har ont i huvudet, inte helt tät i näsan och bara lite irriterad i halsen.

Av Jan Sandström - 26 december 2014 17:25

Gunnar ligger hos mig men kan inte slita ögon från filmen.

Smurfarna är tydligen roliga för nu har han tittat länge.

Av Jan Sandström - 26 december 2014 11:21

Kollade igenom några videosnuttar som togs under julaftons eftermiddag.

Jag har ibland webbkameran på automatisk inspelning vid rörelse ute på altan och då kan det ibland fastna fåglar eller katter.

Nu blev det en filmsnutt på en hovrande fågel som åt frön från fönsterautomaten.


Inte så lång men ganska fin ändå.


Och jag tror nog jag ska ta mig en kopp kaffe ändå.      

Av Jan Sandström - 26 december 2014 10:48

Fredag den 26/12


Nu har julhelgen passerats, eller nästan men de stora dagarna julafton och juldagen har vi överlevt, har du inte det så läser du inte heller min blogg.


Igår började dagen tidigt med julotta för Inger och jag sovmorgon för att sedan tidigt upp då vi väntade fikagäster.

I år blev vi inte så många men tidigare år har det varit fullt hus.

Sedan fick jag rycka ut med bilen och köra Erik, det var så att han hade jobbets inköpskort på sig och skulle lämna det vidare.

Hem och fika för att senare åka till föyget och hämta Peter o Anna, de skulle hem och kolla till katterna men på vägen hämtade vi upp Maria.

Här hemma åt vi en god julmiddag med en massa gott, familjen spelade ett spel som vi fått i julklapp men som nyss i ett samtal med Tomas fick reda på att det var Anna som skulle ha det.

Jag och Inger så film sedan hon kört hem några av barnen, jag var "berusad" av en flaska mumma. Mumma är bara så gott men det duger lika bra med den från ICA som systemets.

Inger somnade och gick sedan isäng innan filmen var slut men jag satt kvar sista kvarten innan det blev ljudboken.


Inatt vaknade jag på småtimmarna med värk i lederna, kanske beroende på all maten som är lite salt men även begynnande influensa. Erik har ju varit ganska förkyld.

Hade svårt att somna om men det gick, vaknade lite senare svettig, rent utan blöt och hela natten med Gunnar hos mig.

Somnade om och sov ganska länge men vaknade och kände mig förkyld, t.o.m så mycket att Inger tyckte jag lät så.


Duschade och gick isäng hos Inger men under förspelet kom en kelsjuk liten Gunnar som ville vara med i keleriet.

Så allt rann liksom ut i sanden. Det är svårt att göra något med en kurrande katt som vill ligga mellan oss.

Vi steg alltså upp och fikade efter att ha gosat med Gunnar ett tag och jag började med min korsordstidning jag fick i julklapp av Inger.


Tanken är att jag ska till Varmvattnet för att äta lutfisk och julmat men som jag känner mig nu vet jag inte om jag vill.

Nu har ju de varit här igår och är säkert smittade redan men min ork är kanske inte den bästa senare idag.


Vi har fint väder ute, även inne men här har vi varmt.

Ute är det -7,7°, solsken med svag vind, vimpeln rör lite på sig.

Väderstationens Aktuella värden:
2014-12-26 11:00:04

Temperatur: -5,8 °C
Lufttryck: 994,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 86 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -5,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 47,7 mm
Året: 586,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,8 °C
Klockan:
10:58
Temp - Max:
-6,8 °C
Klockan:
23:46
Temp - Min:
-9,9 °C
Klockan:
04:37
Temp - Min:
-19,3 °C
Klockan:
07:26
Lufttryck - Max:
996,0 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Max:
998,0 hPa
Klockan:
04:11
Lufttryck - Min:
993,5 hPa
Klockan:
09:24
Lufttryck - Min:
995,7 hPa
Klockan:
23:38


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:30
Sol ned: 13:50
Skymning: 15:06
Dagsljus: 06:53 tim:min
Dag längd: 04:20 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 3s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:43
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 21:06

Och så här ser det ut.

 


Nä, jag känner inte något kaffesug så jag är nog sjuk.


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 26 december 2014 00:15

26:e December

 

Fortfarande insnöad. Vad fan flyttade jag hit för? Alltihop var HENNES ide. Hon går mig på nerverna.


Läs hela på vår webbsida

 

Nästa inlägg den 28/12

 

Av Jan Sandström - 25 december 2014 20:29

Vi funderar på att se en film efter det att Inger kört hem några av barnen.
Jag är heltrött efter en mastigt julmiddag med familjen men drack en hel flaska mumma, bara det att den var på 5,2%

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards