jans

Alla inlägg under december 2014

Av Jan Sandström - 24 december 2014 09:19

Och GOD JUL till er alla.


Igår en dag hemma men jag åkte till väninnan Maria på eftermiddan och fick kaffe med skinksmörgås och så bytte vi julklappar.

Hämtade Maria som tog över bilen. Anders kom förbi och var här hela kvällen.

Mest för att få första kanten på julskinkan.

Blev lite purken då en halv fil saknas på ljudboken och det är ett halvt kassettband således ungefär en halvtimmes läsning.

Tillräckligt för att det ska bli ett stort hopp i berättelsen.


Inatt sov jag gott fram till ½5 då Gunnar ville ut och sedan somnade jag inte om förrän efter 6 då jag tog min medicin.


Idag, steg upp 8, väckte kaninen, frukost, ska blogga, städa mer hos kaninen, Barn kommer hem och vi ska se Kalle på TV, eller jag blir väl som vanligt ensam som ser det.

Mat i massor och kaffe litervis och så kanske jag får någon julklapp, jo en har jag ju från Maria och så blir det en från någon i familjen.


Det snöade nyss stora lapphandskar och det är kallt.

-7,4° har jag på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-12-24 09:15:04

Temperatur: -7,3 °C
Lufttryck: 990,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -7,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 47,7 mm
Året: 586,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,5 °C
Klockan:
00:08
Temp - Max:
-4,1 °C
Klockan:
06:30
Temp - Min:
-7,9 °C
Klockan:
04:54
Temp - Min:
-4,8 °C
Klockan:
14:29
Lufttryck - Max:
990,2 hPa
Klockan:
09:12
Lufttryck - Max:
984,7 hPa
Klockan:
23:56
Lufttryck - Min:
984,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
978,1 hPa
Klockan:
00:20


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:48
Skymning: 15:04
Dagsljus: 06:51 tim:min
Dag längd: 04:19 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:05
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 18:00


Trädgårdssnöbilden ser ut så här.

 

Försökte fånga talgoxen som kom till fönsterautomaten, han man ser huvudet på till vänster och han finns säkert i luften på de andra bilderna men ids eller hinner inte kolla igenom dem.

 


 


Nä nu måste jag klä på mig och göra jul.

Ska kolla om det är något som kan spelas in från TVn.


God jul på er och Godmorgon.

Av Jan Sandström - 24 december 2014 00:15

24:e December

 

15 cm. Snön har blivit så hårt packad av snöplogen att jag bröt av snöskyffeln. Tror jag fick en hjärtattack. Om jag får tag på den djäkeln som kör snöplogen ska jag dra honom i hans kulor genom snön. Jag vet att han gömmer sig runt hörnet och väntar på att jag har skottat färdigt sedan kommer han längs gatan i 100 km i timmen och plogar igen det jag nyss skottat! Frugan vill att vi ska sjunga julsånger i kväll när vi öppnar julklapparna men jag är för upptagen med att kolla efter snöplogen.


Läs hela på vår webbsida

 

Nästa inlägg imorgon den 25/12

 

Av Jan Sandström - 23 december 2014 17:49

Ja eller, jo det var det men mänsklihetens värsta uppfinning är mobiltelefonen.


Först ringde Peter om hämtningen i morgon, trodde att han ville ut och handla i eftermiddags, sedan ringde Maria och undrade om morgondagen.

Efter hennes andra samtal beslutades att när jag ändå var där så hämtade jag henne och Mona för att åka hem hit och så tog hon över bilen.

Så hon får köra Peter imorgon bitti och sedan komma hem hit för att fira jul vilket det tydligen inte blir vad jag hörde.

Några ska tydligen upp till stugan och fira men det går ju inte för jag har inte adressändrat Tomten så kommer han att stå här och ingen mer än katten är hemma.


Hur som helst var det trevligt hos Maria, den andra Maria min väninna som hade sin dotter hemma och de bjöd på kaffe och julskinka.

 

Man ser inte brödbiten som ligger under skinkskivan   

Fin eller granen duger då att hänga kulor och glitter i samt klappar och katt under.

 

Men kisse ser man inte svansen av ens.


Nu gick Inger ut till vännerna här på Västerslätt med sina lussebullar hon bakar till dem varje år.

Sedan blir det lutfisk till middag, lutfisk det är väldens käk ju, som bommul i kistan.


Simma lugnt, nu har julledigheten börjat.

Av Jan Sandström - 23 december 2014 13:51

Det har varit svårt att se om motorvärmaren varit igång på bilen.

Speciellt om jag använt fjärrstyrningen från Nexa.

MEN nu har jag fixat det och det fungerar var jag än står.

En kontakt, lite sladd och en lamphållere samt en liten LED-lampa.

   

Från Garaget

AV

 

 

Från köket.

AV

 

och PÅ

 

Satte fast lamphållaren mot ett stag till passagerarstolens nackstöd och då det är en liten LED-lampa blir den inte varm eller drar nämnvärt mycket ström, ett par watt tror jag den är på.

Enkelt att ta bort när man tar bort cupevärmarna till våren.

Jo jag kör ju med dubbla värmare inne i bilen, en fram och en bak så då har jag ett tredelat skarvuttag under passagerarstolen.

Av Jan Sandström - 23 december 2014 09:49

Tisdag den 23/12 och imorgon kommer tomten

Till alla som varit snälla då, till mig tror jag knappast någon annan tomte än fågeltomten kommer så mycket frö jag gett den hittills i vinter.


Men.

Igår vaknade tidigt och kunde inte somna om, Erik kom med min mediadator och otroligt vad de kan få in grejor i den lilla lådan.

Varför ska man behöva en stor jäkla låda på skrivbordet förutom att den innehåller åtskillit fler hårddiskar men dessa kan man ju ha i NASen.

Det var en del justerande fast Erik förberett mycket med att installera programvara till ett och annat.

Han hade bråttom till jobbet så jag fick pula på och leka själv med den

Jag satte på några inspelningar för att se hur det blir och om det fungerar med att ta med på minne till stugan.

Sedan kom Anders med de stora familjebilderna som ska hängas upp, var vi nu ska få plats för dem.


Inatt har jag sovit riktigt tungt.


Idag, steg upp 8 och kollade med Peter om det var idag de skulle flyga säderut men det är imorgon.

Har i alla fall stoppat in motorvärmaren men vet inte om jag ska ut idag, funderar på att hälsa på väninnan Maria.

Har matat utefåglarna och de har fått ordentligt med frön för som Musse säger "Det är ju ändå jul".


Eljest kommer jag väl att sitta här och strula på vid datorn och inte åstadkomma någonting alls till eftervärlden.

Jo jag borde uppdatera min CD med instruktoner om det skulle hända mig något, OM jag skulle trilla av pinnen.

Men nu blir det på ett USB-minne.

Jag har ju tidigare skrivit ihop instruktioner till eftervärlden om ett och annat som läsenord jag använder och vad som bör göras med det jag har på webben.

Instruktioner om hur jag sköter ekonomin och sådant som kan förenkla för de som ska ta över efter mig.

Förhoppningsvis är det inget som kommer att behöva användas ännu på många år.


Jag har funderat på vad som kommer att hända med allt jag gör på datorn, statistik över hur mycket vi varit i stugan, elförbrukningen och vad det nu kan vara som finns på hårddiskarna.

Det är nog mycket som bara kommer att slängas i papperskorgen gissar jag men det är ju knappast mitt problem den dagen.


Då är det viktigare med idag och nu har jag +4,2° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-12-23 10:00:05

Temperatur: -4,5 °C
Lufttryck: 979,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -4,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 47,7 mm
Året: 586,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,1 °C
Klockan:
06:30
Temp - Max:
-3,6 °C
Klockan:
19:38
Temp - Min:
-4,5 °C
Klockan:
09:13
Temp - Min:
-13,5 °C
Klockan:
00:43
Lufttryck - Max:
980,1 hPa
Klockan:
09:43
Lufttryck - Max:
984,4 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Min:
978,1 hPa
Klockan:
00:20
Lufttryck - Min:
977,3 hPa
Klockan:
17:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:12
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:47
Skymning: 15:04
Dagsljus: 06:52 tim:min
Dag längd: 04:18 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 14s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:36
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 16:30

Lägg märke till att morgondagens ljus är 14 sekunder längre än idag.

Så snart är det midsommar igen och då vänder det igen   

Det verkar då inte blåsa för snön ligger kvar på grenarna och det är riktigt vackert.

Men det skulle komma lite sol för nu är det bara ett grådask ute och det blir liksom inte riktigt ljust på dagen.


Det fungerar i alla fall att ta kort och så här ser det ut.

 

Jag höll på att få slag så att min efterlevnadsCD skulle komma i bruk för jag hade bara tre bilder i arkivet, men så såg jag att jag klickar på videofiler.

 

Så allt är som det ska vara förutom att jag vill ha en kopp kaffe men egentligen borde jag inte ha något ännu.

Dricker för mycket kaffe på dagarna. Men va 17 en kopp då kan väl inte skada.

Sitter och tittar på ryska kråkorna som vräker i sig jordnötter, tänk om jag kunde få hit ekorrar som vi hade en gång, skulle vara kul att ha. Jag gillar Piff och Puff.


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 23 december 2014 08:49

Hoppas allt det händer något nu.

 

Det kanske är lite oläsligt.

Nu har ni även lösningen på dagens sudoku ;-)


Nu har jag snurrar på bilden av min insändare.

Av Jan Sandström - 23 december 2014 00:15

23:a December

 

Bara 5 cm snö idag. Det är nollgradigt nu. Frugan ville att jag skulle juldekorera huset i morse. Är hon knäpp eller? Varför sa hon inte det för en månad sen? Hon säger att hon gjorde det, men jag tror ta mig fan att hon ljuger.


Läs hela på vår webbsida

 

Nästa inlägg imorgon den 24/12

 

Av Jan Sandström - 22 december 2014 19:14

Nästan lite kul i alla fall   
 

EN LITEN JULHISTORIA

När fyra av Tomtens nissar blev sjuka, och lärlingsnissarna inte kunde bygga leksaker lika fort som standardnissarna, blev Tomten lite stressad av att ligga efter i schemat. Tomtemor sa att hennes mamma skulle komma på besök. Då blev Tomten ännu mera stressad.

När han gick för att sela renarna, märkte han att tre av dem höll på att föda, två av dem hade hoppat över staketet och var - ja, gud vet var. Mera stress.

När han skulle lasta släden sprack en av brädorna, och julklappssäcken slog i backen och spred ut alla leksaker. Vid det här läget var Tomten så frustrerad att han gick in i huset för lite glögg och en snaps så att han skulle kunna slappna av. Väl i köket märkte han att nissarna gömt spriten, och i all ilskan tappade han glöggrytan i marken, och den gick i tusen bitar. Han räknade till tio och gick för att hämta kvasten. Han upptäckte snart att mössen ätit upp borstsidan av kvasten.

Just då ringde det på dörren, och Tomten gick med bestämda steg mot dörren. Han öppnade, och där stod en ängel med en stor, fin julgran. Glatt sa den:

Hej Tomten! God jul på sig, och är det inte en underbar dag? Jag har en vacker julgran här åt dig, vart ska jag göra av den?

...och det är så traditionen med en liten ängel längst upp i julgranen kom till!

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards