jans

Alla inlägg den 9 januari 2015

Av Jan Sandström - 9 januari 2015 19:15

Först lade Mirabell sig ovanpå min varma sköna dator

men efter att hon fått sin tonfisk och Gunnar varit ute en sväng så har båda lagt sig här hos mig inne i TV-rummet.

19:30 blir det film och jag hinner göra kaffe innan den börjar.

Av Jan Sandström - 9 januari 2015 08:38

Fredag den 9/1


Igår, en dag med både gott och ont.

Vi åkte iväg med returmaterial, kartonger och påsar fulla bilen. Det är otroligt vad det blir mycket sådant på så kort tid.

Sedan kikade vi in på en ny loppisaffär vid Griba möbler, rörigt där inne men hittade en taklampa med 4 spothalogenlampor för 50 kr.

Sedan ICA där vi handlade en massa, bl.a en julskinka som Inger gjorde i ordning senare.

Vi skulle sätta upp några tavlor av barnen men kom på att fururamarna inte var passande, så iväg till nya affären MM där ÖoB låg tidigare där vi köpte 6 ramar.

Det var regn och lite över noll så vägen var slaskig och hemsk, senare kom väghyveln och skrapade så jag gick ut med snöslungan.

Skottade först åt jag och Malte (grannen) men hann in en stund innan de tog andra sidan av vägen så då gick jag ut och tog bort åt hon mitt emot. I pausen inne hann jag byta ut ramarna på fotona.

Jag tror att snön innehöll minst 50% vatten så det var tungt även med slungan.

Sedan skulle jag sätta upp korten men mina fingrar hängde inte med så jag slarvade ned en på golvet så den ramen gick i bitar.

Problemet är att MM inte hade fler av den sorten och storleken. Jag ska se om det går att limma ihop ramen för plastglaset är helt.

Värken kom i händer och knän, förmodligen efter snöslungekörningen och traskandet ute på affärer.

Så det blev en stund på soffan innan middagen bestående av blöta med färsk julskinka.

Tyvärr ganska salt blöta så det blev inte värken och humöret bättre av.

Kvällen blev framför TVn men jag såg inget särskilt utan pysslade på men min HTPC och slösåg ett och annat innan sängen med ljudboken.


Inatt, somnade till slut när katten slutat springa ut och in.


Idag, vaknade tidigt och faktiskt utsövd men med värk och kunde inte somna om så jag steg upp, duschade, tog hand om katter och kanin innan jag själv fick frukost.


Idag är det kallare ute så Gunnar kunde springa på skaren i morse, fast vi har ju ändå inte mer än max 5 cm snö, tror inte det är mer än 2-3 cm och mest is.


Kallt är det men det kändes inte kallt när jag hämtade tidningen fast termometern står på -5,9° på altan och vindstilla.

Väderstationens Aktuella värden:
2015-01-09 08:45:05

Temperatur: -5,0 °C
Lufttryck: 974,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,2 m/s från N,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -5,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,9 mm
Månaden: 15,9 mm
Året: 15,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,1 °C
Klockan:
00:43
Temp - Max:
1,8 °C
Klockan:
11:28
Temp - Min:
-5,0 °C
Klockan:
08:23
Temp - Min:
-2,8 °C
Klockan:
00:41
Lufttryck - Max:
977,1 hPa
Klockan:
00:10
Lufttryck - Max:
992,1 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
974,0 hPa
Klockan:
08:37
Lufttryck - Min:
976,9 hPa
Klockan:
23:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:06
Sol upp: 09:16
Sol ned: 14:17
Skymning: 15:27
Dagsljus: 07:21 tim:min
Dag längd: 05:01 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 16s more daylight tomorrow
Måne upp: 20:30
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 09:36

och en gryningsbild

 


Nu har Inger stigit upp så jag gör henne sällskap i köket med mer kaffe.

Fåglarna har vaknat och sitter nu här ute och letar frön.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards