jans

Alla inlägg den 13 januari 2015

Av Jan Sandström - 13 januari 2015 17:47

Gick ut på nätet och sökte en timer till motorfärmaruttaget.

Inte så lätt att hitta men Mekonomen hade den jag vill ha.

Så en beställning är gjord, passade även på att bli medlem för varför inte då man får 10% rabatt och över 500:- är det fraktfritt.

Visst kunde jag lagt till några hundralappar och fått en sådan där smart grej som kollar hur kallt det är ute och så men, nä det räcker med en enkel klocka där värmaren går tre timmar och sedan slår ifrån.

Sätter jag dessutom den på insidan av garageväggen kanske den håller mer än de år den gamla gjorde.

Hur som helst slipper jag stiga upp och slå på den mitt i natten nästa gång jag måste ut på morgonen.

Din beställning

Startklocka Modernum Artikelnummer: 27-MS1016

st×599 kr=599 kr
539 kr med Mekonomenkort
Totalt värde av kampanjer: Fri frakt över 500 kr
Rabatt med Mekonomenkort- 60 kr
Totalt inkl. moms539 kr
(Varav moms 108 kr)
Av Jan Sandström - 13 januari 2015 13:55

Suttit och tittat på småfåglarna som äter ut fönsterautomaten.


 

MEn jag får fylla på ibland.
 
 
 

Inte så märkvärdiga men lite ändå, problemet är att fåglarna är snabba och rörelseavkänningen långsam.
 

Av Jan Sandström - 13 januari 2015 09:02

SVT 1, 14:50--16:10 Lilla Märta kommer tillbaka eller Grevinnans snedsteg eller Den vilda jakten efter det hemliga dokumentet (1948)

 

Handling:
Tidpunkten är andra världskriget. Av en slump råkar godsägaren Bruzell från Knättarp få ett hemligt dokument stoppat i sin innerficka på tåget. Den som placerat dokumentet på honom är en hemlig tysk agent, som strax därefter arresteras av svensk säkerhetspolis. Bruzell kommer hem till sin gård i vars flygel ett antal militärer är förlagda under befäl av fänrik Svensson. Fänriken är emellertid mer intresserad av godsägarens dotter Inga och av amatörteater än av Sveriges beredskap. Några barn rå...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

tvprogram.nu

Matiné: Lilla Märta kommer tillbaka - SVT1
Svensk långfilm från 1946. Under andra världskriget försvinner ett hemligt dokument med godsägaren Bruzell utan hans vetskap. En liten nazistisk grupp i Knättarp får i uppdrag att återta dokumentet. Men fänrik Svensson befinner sig på orten tillsammans med Sture Lagerström som får dra på sig kvinnokläder för att förhindra att dokumentet hamnar i fel händer. Regi: Hasse Ekman. I rollerna: Stig Järrel, Hasse Ekman, Hugo Jacobsson, Brita Borg, Douglas Håge. Textat sid. 199 4:3-format

 

Av Jan Sandström - 13 januari 2015 08:35

Tisdag den 13/1


Idag är det en månad efter Lucia och då vi körde Hugo ned till Gävle.

Det är alltså något ont med den trettonde för även idag fick jag stiga upp tidigt.

Jag har hämtat Tomas sambo Sara som kom med nattåget från södern, de bor ju i Jönköping nu men hon hade kvar något skolarbete hon måste hit för.

Just när jag skulle backa ut bilen så kom väghyveln och drog av vägen men det gick att backa över kanten.

Däremot har han breddat och rivit upp stora isstycken från blötsnön vi fick tidigare men jag klarade mig från sådana på infarten.


Igår en vanlig dag men med middagsgäster från Vännäsby.

Sedan såg jag film på TV och Trollkarlens lärling i en ny inspelning.


Sov skapligt, vaknade 03:30 då jag startade motorvärmaren för jag skulle enligt ovan ut tidigt.

Måste skaffa en timer till den men det är inte så ofta jag behöver ut tidigt på morgonen.

Satte ju i alla fall dit frärrkontroll så jag slipper gå ut.


Idag, Sara sover, Inger hemma ett tag till och sedan får jag se vad det blir mer än dagens matinéfilm. Mer om den i nästa inlägg.


Det har ju snöat men inte så mycket, mest drevat. Kanske har vi fått 5 cm kallsnö.

Kallt är det, just nu -13,2° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2015-01-13 08:45:05

Temperatur: -13,3 °C
Lufttryck: 972,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 93 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från N,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -18,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,0 °C Fukt: 27 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 15,9 mm
Året: 15,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-11,4 °C
Klockan:
01:09
Temp - Max:
-12,0 °C
Klockan:
23:59
Temp - Min:
-13,4 °C
Klockan:
05:15
Temp - Min:
-15,8 °C
Klockan:
05:43
Lufttryck - Max:
972,5 hPa
Klockan:
08:39
Lufttryck - Max:
985,8 hPa
Klockan:
02:39
Lufttryck - Min:
969,1 hPa
Klockan:
01:38
Lufttryck - Min:
970,5 hPa
Klockan:
23:46


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:00
Sol upp: 09:08
Sol ned: 14:28
Skymning: 15:35
Dagsljus: 07:35 tim:min
Dag längd: 05:20 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 50s more daylight tomorrow
Måne upp: 00:16
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 10:20

Vitt är det men ännu inte dagsljus.

 

Nu för tiden håller jag upp ett spår bak till uteplatsen vid förrådet så kan man gå dit när vårsolen skiner.


Inger har stigit upp och jag ska gå in i köket för en till kopp kaffe.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards