jans

Alla inlägg den 19 januari 2015

Av Jan Sandström - 19 januari 2015 18:09

Nu har jag vaknat igen, tror jag men det blev en tupplur i soffan.

'men att det ska vara så trögt att komma igång igen.

Av Jan Sandström - 19 januari 2015 10:46

Rättelse, jag var morgontrött då jag skrev förra inlägget om matinéfilmen, tänkte och menade naturligtvis Nils Ferlin och inte Dan Andersson.

 

Eljest stämmer det nog, tror jag.

 

Det känns att jag steg upp tidigt för jag är tung i huvudet och småtrött.

Av Jan Sandström - 19 januari 2015 08:35

SVT 1, 14:50--16:25 En drömmares vandring (1957)

Jag tror att den här filmen gick för inte allt för länge sedan men Dan Andersson är inte någon favorit till mig, min pappa däremot läste en del dikter och hade böcker av Dan.
Jag får se om det blir film och i så fall lär jag säkert somna under den men Gunnar får ju en stund i mitt knä. Det kanske blir ljudboken istället för film idag.

 

Rättelse, jag var morgontrött då jag skrev ovanstående, tänkte naturligtvis på Nils Ferlin och inte D.A.

 

 

Handling:
Dan Andersson och hans bror Karl-Anton växer upp i ett fattigt och gudfruktigt skollärarhem i Bergslagen. Dan leker mycket med skomakarns Marja Lisa. Som vuxen har Dan blivit en ofta anlitad talare vid nykterhetsmöten. Men han vantrivs med denna sin roll. Han ser sig som en mänsklig automat med uppgift att uttala daltande budskap till mötespubliken före dansen. Vid ett möte har han fått nog. Härmed håller han sitt sista nykterhetstal, meddelar han. Marja Lisa kommer fram till Dan som ligger ...Mer
Regi och manus: Lars Magnus Lindgren.
I rollerna: Jarl Kulle, Margit Carlqvist, Inga Landgré, Olof Thunberg, Georg Rydeberg, m.fl Textat sid. 199 4:3-format
 

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

Av Jan Sandström - 19 januari 2015 08:09

Måndag den 19/1


Igår en skön dag  hemma, sedan kom barnen hem till middag då vi åt takos, men jag kan inte med kryddstark mat och det var den även om jag inte ens hade på någon sås.

Bara köttfärsen var stark. Men det är mina amaklökar som det är fel på och jag skyller på medicinerna.

Senare körde jag hem Peter och Maria och såg att bränslemätaren var i botten, tack barn    men vad gör man inte för dem.

Men jag iddes inte åka förbi och tanka utan hem, lite data och TV innan det blev sängen.


Ljudboken och slutet på Potters Fenixordern men jag började på sista boken om Halvblodsprinsen innan jag sov gott.

Innan jag somnade körde det och molade i fingrarna.


Upp tidigt för Tomas skulle ha skjuts till flyget efter 6, tankade på väg hem men här iddes jag inte lägga mig igen utan väckte Bosse och fikade.

När jag steg upp såg jag att Inger hade en kille hos sig i sängen som hon låg och höll om, han kurrade ljudligt och verkade må väldigt gott lille Gunnar innan han gick ut och nu har han sprungit ut och in hela morgonen.

Det är rastlöst inne men lite för kallt ute.


Kallt är det och just nu -6,8° men en nordlig vind enligt vimpeln och varför blir det knutar på vimpeln?

Ska man inte kunna uppfinna något som förhindrar det.

 

Det drar kallt från friskluftsventilen jag har i kontorsfönstret och det är åt norr men väderstationen visar en sydvästlig vind.


Väderstationens Aktuella värden:
2015-01-19 08:15:04

Temperatur: -6,7 °C
Lufttryck: 1011,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 97 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från SW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: -11,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 22,5 mm
Året: 22,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-1,7 °C
Klockan:
17:30
Temp - Min:
-6,7 °C
Klockan:
07:49
Temp - Min:
-6,3 °C
Klockan:
04:18
Lufttryck - Max:
1011,4 hPa
Klockan:
08:09
Lufttryck - Max:
1006,3 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
1006,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
980,0 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:51
Sol upp: 08:54
Sol ned: 14:46
Skymning: 15:49
Dagsljus: 07:58 tim:min
Dag längd: 05:52 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:29
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 13:59

Så här ser det ut i gryningsljuset.

 


Fick höra av stuggrannen att det inte lika hård skare där som här i stan och det lät skönt, då kanske det får att skotta med slungan.


Nu ska jag se om Inger ska stiga upp och så lite kaffe, eller så tar jag itu med dagens matinéfilm.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards