jans

Alla inlägg under januari 2015

Av Jan Sandström - 29 januari 2015 22:58

Är det här något att spara?

Av Jan Sandström - 29 januari 2015 15:07

Regnet har övergått till något annat.

 

Snart ser man inte ut genom fönstren.


Jag steg bara upp från soffan för att ta en kopp kaffe och två sportbrödsmackor.

Av Jan Sandström - 29 januari 2015 09:38

Torsdag den 29/1 och Diana har namnsdag.


En liten unfulatunge kröp ut ur sitt äg den här dagen för länge sedan och fick namnet Diana.

Tyvärr överlevde hon inte så länge utan dog ett par dagar senare.

Det finns omskrivet på en av mina fågelsidor http://sandstrom.vasterslatt.se/husdjur/faglar/undulater/sidor/lars%20o%20albina.html


Igår var en hemsk dag för mig då vi tog bort min älskling kaninen Bosse som jag haft i nästan 9 år från det han var en liten skutt.

Jag gick ned till buren i morse men kunde inte stoppa tårarna så den fortsatta städningen där får vänta ett tag till.

Men det känns konstigt att inte få gå till hallen och säga gormorgon pippi och Bosse när man haft det som en rutin i många år men livet går vidare antingen jag vill det eller inte.

Att jag ska vara så    känslosam och lättrörd av mig, det är bara jobbigt.


Inatt har jag sovit gott när jag väl somnade, det har blivit blia och alltså kunde vi ha fönstret öppet.

Gunnar var ute en hel del igår och när han kom in var det en blöt katt då det regnade (och regnar) och han kom till mig för att värma tassarna mellan mina ben.

Kanske därför jag har sådan värk i höger knä för jag ligger med knät lite krokigt eller så är det vädret.


Idag måste jag ut och grusa uppfarten

 

för det är bara is där ute.

Maria ska komma och hämta bilen för hon har tid hos veterinären i morgon till deras katter Tristan och Trassel, mina barnbarn alltså.

Nu för verkar vi ha Stockholmsvintrer med omväxlande snö och regn. Man slipper i alla fall vara ute och slita med snön.


Vädret ja, något alla pratar om men ingen gör något åt det, fast det stämmer inte för många skitar ned luften så att vi fått dessa omväxlande vintrar. Bara vi inte får sådana sommrar.

Huvudsaken är att vi inte får sådant här

 

En diamantskallerorm, den här på TV10 i Pytonjägarna.

Då kanske jag ändå föredrar lite snö   


Men vädret ja, just nu +1,0° och mulet med någon sydostlig vind enligt vimpeln.

Väderstationens Aktuella värden:
2015-01-29 10:00:05

Temperatur: 1,2 °C
Lufttryck: 964,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 7,3 m/s från SE,
i byarna 11,6 m/s
Kyleffekt: -4,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,1 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 1,2 mm
Dygnet: 8,1 mm
Gårdagen: 1,8 mm
Månaden: 32,4 mm
Året: 32,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,2 °C
Klockan:
08:27
Temp - Max:
1,5 °C
Klockan:
23:18
Temp - Min:
1,0 °C
Klockan:
09:36
Temp - Min:
-4,2 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
965,3 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Max:
981,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
963,6 hPa
Klockan:
06:14
Lufttryck - Min:
964,9 hPa
Klockan:
23:20


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:29
Sol upp: 08:27
Sol ned: 15:18
Skymning: 16:16
Dagsljus: 08:47 tim:min
Dag längd: 06:51 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 8s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:57
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 03:29

Och så här ser det ut i trädgården.

 

 

Duvorna verkar hitta framtinade frön eller så tror de att de ska hitta det.

Hedvig finns med och även halta Lotta, två utmärkande duvor, Hedvig är en nästan helvit och fick namnet efter Potters uggla.

Halta Lotta har skadat ena benet och haltar alltså ordentligt, lade upp en filmsnutt på henne för ett bra tag sedan, i höstas någon gång.


Nä nu funderar jag på att göra kaffe och antingen lägga in några DVD på hårddisk eller ta ljudboken och sätta mig i soffan.

Men först lite grus på uppfarten och mer frö i automaterna. Sedan får jag se vad dagen ger.

Kan ju knappast bli värre än gårdagen såvida jag inte trillar omkull och slår ihjäl mig.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 28 januari 2015 19:27

Alltså min son Peters sambo.

 


Gissa en gång vad hon jobbar med   

Av Jan Sandström - 28 januari 2015 15:44

Nu har Bosse fått somna in och skuttar på de evigt gröna ängarna.

18/6 2006 till 28/1 2015


Men han var inte frisk. Han blev bara sämre och sämre men vad som felas vet jag inte.

Enligt veterinären ansågs han gammal då han i sommar skulle ha fyllt 9 år.

Kanske hade han fått diabetes (det tror jag) för han drack upp emot en halv liter vatten per dygn och kissade därefter men det luktade inte kiss utan var som vatten.

Kanske hade han fått en liten stroke i höstas för höger bakben hängde liksom inte med och det blev sämte här i vinter.

Han kunde ramla omkull i buren och hade svårt att ta sig upp igen MEN det kan ha berott på att han bara ville sitta still under värmelampan ovanför toaletten som var fylld med sågspån.


Några minnesbilder.

 

På väg hem till oss en sommardag 2006 i Marias knä.


 

Utrorskat huset i uteburen där Pompe hade bott på sommaren.


 

Toalettlådan provades. Han blev rumsren direkt och kissade alltid i lådan med burspån.

När han gick lös här inne stod lådan på toaletten dit han gick och kissade.

Bajskulorna kom allt eftersom då kaninen inte har kontroll på den funktonen.


 

Då han inte var kastrerad fick han prova på en tjej och det gick fint det också, han blev pappa till 6 små skuttisar.

 

Den andra från vänster är ganska lik Bosse.


 

Ute i hagen fanns gott grönt gräs men Bosse blev lätt lös i magen av för mycket grönfoder.


 


Nu var han trött lille vännen.

 


Jag har massor av foton av Bosse och kanske kommer han tillbaks i bloggen.


Nu ska vi bara besluta vad som ska hända med alla grejor som vi har, buren, kartong med mat och annat.

Sälja eller skäna till djurskyddet, jag tror det blir det senare.

Av Jan Sandström - 28 januari 2015 13:17

Nu är Inger med Bosse hos veterinären :'( :'( :'(

Av Jan Sandström - 28 januari 2015 09:10

Onsdag den 28/1


Ja så har den här dagen kommit till slut, önskar bara att det var torsdag för nu har Bosse bara 4 timmar kvar.

     

Till du som inte läst tidigare så är han inte frisk och ska få somna in för gott.


Igår var jag hemma som vanligt, fick ut och skotta men det är skönt med snöslungan, utan den skulle det inte fungera för mig.

Fast ibland önskar jag att jag köpt en banddriven för de lär gå stadigare å andra sidan är de kanske jobbigare att svänga i trånga utrymmen.

Men jag är glad för den jag har och elstarten är ovärderlig.


Sedan jag duschat blev det en stund i soffan med ljudboken och som vanligt Gunnar i knät eller mellan benen.

Matinéfilmen såg jag inget eller ytterst lite av och jag spelade in den istället.

Jag glömde väl skriva om den igår, tror jag.

Inger var på bio med jobbarkompis så jag var ensam hemma från morgon till sena kvällen men överlevde det också.

Kom på att jag åt ingen middag igår, hade ändå ingen matlust då jag går i ett ständigt mindre depptillstånd.

Såg en film här i kontoret för då jag läste in DVD-filmer i datorn hittade jag Diktatorn med Chaplin, en härlig film och han är otrolig eller var otrolig skådespelare.

Det finns två scener i den som är helt fantastiska och det är när han rakar till musiken och när han håller tal som diktator och jag kan tänka mig att Hitler gick i taket av den filmen.


Inatt somnade jag sent, lade bort ljudboken vid ½2 men kunde inte somna med våta ögon så det belv en timme till med boken till batteriet i spelaren började ta slut.

Jag måste nog försöka få tag på ett nytt batteri dör nu tycker jag att det håller mindre och mindre, kan säkert bara lyssna 10 timmar men jag har ju lyssnat mycket på sista tiden.


Idag ja, sista dagen för Bosse. Inger är hemma så jag vet inte om hon inte ska få åka iväg och göra det, tror inte jag kan klara av det.

Vet hur skrämmande det var en gång när jag och Maria åkte iväg med en undulat som var sjuk. Riktigt sjuk.

Men det var nog det värsta jag gjort.


Vädret har slagit om, en temperatur på -1,1° på altan, mulet och svag vind.

Väderatationens Aktuella värden:
2015-01-28 09:30:05

Temperatur: -0,8 °C
Lufttryck: 972,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från SSE,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: -3,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 22,5 mm
Året: 22,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,4 °C
Klockan:
05:27
Temp - Max:
-0,7 °C
Klockan:
13:20
Temp - Min:
-4,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-10,5 °C
Klockan:
19:06
Lufttryck - Max:
981,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
990,1 hPa
Klockan:
10:12
Lufttryck - Min:
972,1 hPa
Klockan:
09:29
Lufttryck - Min:
981,8 hPa
Klockan:
23:54


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:32
Sol upp: 08:30
Sol ned: 15:15
Skymning: 16:13
Dagsljus: 08:41 tim:min
Dag längd: 06:45 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 5s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:28
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 02:04

och så här ser det ut.

 


(God)morgon.

Av Jan Sandström - 27 januari 2015 17:54

Varför blir jag så blöt i ögonen så fort jag går till Bosse eller tänker på han.

Jag har en stor klump i bröstet och är inte på hugget för någonting.

       

Huvudet säger en sak men hjärtat kan inte övertygas om det rätta, kanske är det bara eller det kan ju gå till sig säger hjärtat.


Nä får eller kan inte fortsätta, måste hitta på något annat en stund innan jag går ned mig totalt.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards