jans

Alla inlägg under januari 2015

Av Jan Sandström - 27 januari 2015 10:52

Jag tog ju några kort igår, nätkråkan som letade nätter.

   

Det var fyra nätkråkor här men finast är nog Gunnar och spåren efter han.


 

Det blev fina tassavtryck i nysnön men visst är han söt lilla kissen.

 

Folk (Inger) säger att han är tjock med sina 5,1 kg eller vad han väger men jag säger att han har kraftig benstomme.


Men söt är han.

 


Ska ta en dusch när han kommer in igen och så blir det nog en stund i soffan vi två.

Av Jan Sandström - 27 januari 2015 10:30

Tisdag den 27/1


För många en skön dag för då får de lön efter en fattig månad.

Men är det inte självförvållat om man inte har pengar kvar i januari utan spenderat allt under jul och nyårshelgerna.


Igår en dag hemma med inte så mycket gjort, som vanligt alltså,

Erik kom med bilen och kikade på min HTPC, att han hittade fel information om några filmer berodde på att jag skrev in den svenska titeln och det får man inte göra alla gånger utan på engelska ska de va.

Satt en stund i soffan och fick direkt en kelen Gunnar i mitt knä, det är vår dagliga rutin och matinéfilmen såg jag inte, gillar inte Ingemar Bergman så där värst mycket.

Såg lite TV på kvällen


Inatt har jag lyckats sova riktigt gott även om jag hade lite otäcka drömmar om någonting jag inte kommer ihåg.


Idag, steg upp 8, tog hand om Bosse, frukost och sedan har jag varit ute och skottat så jag är aldeles svettig.

Måste in i duschen när jag varvat ned.

Plogkanten var ordentligt hård så jag passade på och drog av lite hos grannen mitt emot.


Ja nu är det sista dagen för Bosse, imorgon ska han iväg till veterinären och det känns både skrämmande och skönt för han är inte frisk men han skulle ju bli 9 år här i maj.

Han dricker nu nästan en halvliter varke dygn och det verkar rinna rakt igenom, äter gör han och bajsar normalt.


Idag de vanliga sysslorna, kanske kommer Anders förbi med takboxen eller så löste han problemet själv.


Det är soligt och fint ute, var annars, men lite kallt fast tempen stiger, sist var det nästan -10° och nu är det-8,1° på altan.

Men det beror säkert på den värme jag spred ut när jag skottade.

Väderstationens Aktuella värden:
2015-01-27 10:45:04

Temperatur: -3,7 °C
Lufttryck: 989,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -3,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 22,5 mm
Året: 22,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
1,0 °C
Klockan:
06:32
Temp - Min:
-9,2 °C
Klockan:
09:22
Temp - Min:
-9,9 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
990,1 hPa
Klockan:
10:12
Lufttryck - Max:
1000,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
989,2 hPa
Klockan:
06:52
Lufttryck - Min:
989,1 hPa
Klockan:
17:17


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:34
Sol upp: 08:33
Sol ned: 15:11
Skymning: 16:10
Dagsljus: 08:36 tim:min
Dag längd: 06:38 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 2s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:06
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 00:42

men den tempen påverkas för mycket av solen.


Så här ser det ut nu efter skottningen och nu vill Gunnar ut och prova vägarna runt huset.

 


Nu ska jag skriva ett kort inlägg med några bilder jag tog igår.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 27 januari 2015 09:23

Nu ska jag ut och skotta snö.

Måste väl det till slut.

 

Men det är fint väder och -9,9° på altan.


Vi hörs.

Av Jan Sandström - 27 januari 2015 09:20

På andra sidan om det stora vattnet, i New York alltså är man förberedd på ett stort oväder men upp till en meter förväntad snö ska komma.

 

Men här i Umeå kan man inte förbereda när det ska komma underkylt regn och vara på hugget med sandbilar för att halkbekämpa vissa utsatta delar av vägnätet där de vet att lokalbussarna får problem.

Nej då stänger de av lokaltrafiken för att sedan börja göra i ordning sandbilar med grus och först efter flera timmar kommer trafiken igång igen.

Av Jan Sandström - 27 januari 2015 09:15

Kul när man blir citerad i tidningen men som oftast så tar de bara löstyckta delar av det man säger.

Nu var det ett inlägg om dålig blinkersanvändning jag skrev en kommentar enligt nedan.

Men i tidningen tod ge bara gram det här:

 


Varför ska jag blinka, jag vet ju vart jag ska.

Men blink i cirkulationsplatser är ett öde, det finns ingen ordning och jag tror jag sett alla möjliga kombinationer av användning av blinkers i "rondellerna" så hur som helst går det inte att lita på någon oavsett om de blinkar eller inte.
Jag kör efter devisen att inte bry mig om någon blinkar, det går ändå inte att lita på.

Jo jag blinkar enligt reglerna.


Hela artikeln finns här:

Många slarvar med blinkers

Av Jan Sandström - 26 januari 2015 16:16

Skönt att leja bort sånt där.

Så kan vi

:-)

Av Jan Sandström - 26 januari 2015 10:57

Det är måndag igen och det sänds en matinéfilm


Ångestladdat skrev de i tidningen om filmen och då kommer jag att tänka på sketchen med Robert Gustafsson som Ingemar Bergman och hans ångestladdat måste det va, här är en till goding.

Ingmar Bergman - SVT 50 år (Robert Gustafsson)

SVT 1, 15:00--16:25 Kvinnodröm (1955)

 

Handling:
Modefotografering pågår under ledning av Susanne Frank. Modellen Doris poserar. Det är många människor i ateljén, däribland den fete direktör Magnus som dricker grogg. Ingen säger något men stämningen tycks irriterad. Direktör Magnus trummar med fingrarna. Susanne går in i mörkrummet där hon får vara i fred. Hon tänder en cigarrett. Samtidigt hör Doris någon skvallra om Susanne och den gifte älskare hon haft i Göteborg. Honom tycks hon inte kunna glömma. Susanne kommer ut till Doris och medd...Mer
Regi och manus: Ingmar Bergman.
I rollerna: Eva Dahlbeck, Harriet Andersson, Gunnar Björnstrand, Ulf Palme, Inga Landgré m.fl Textat sid. 199 4:3-format
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards