jans

Alla inlägg under januari 2015

Av Jan Sandström - 22 januari 2015 12:17

Vill bara visa upp talgoxen som fastnade på webbkameran när han är på väg att landa på fönsterfröautomaten.

Jag har ljusat upp bilden lite.

 


Av Jan Sandström - 22 januari 2015 11:38

Torsdag den 22/1


Igår en snåtrött dag med svårt slut.

Inger jobbade hela dagen och sedan gick hon ut och åt med sina syskon.

Jag var bara hemma och pysslade, scannade en bunt papper då jag inte gjort det sedan förra året, eller ett tag före jul.

Naturligtvis fastnade jag med sifferjobb eller lek, grejade med diagram och annat över elförbrukning och annat.

Sedan lite TV-tittande innan sängen.


Då tog Inger upp att kaninen Bosse kan vi ta bort eller låta somna in på onsdag då hon är ledig. Det är ett beslut jag vet är ofrånkomligt då han inte är frisk men jobbigt för mig.

Jag är övertygad om att han har diabetes för han dricker massot och kissar massor fast det luktar inget utan är bara som vatten.

Salt och mineralstenen som han tidigare aldrig rört slickar han ofta på och höet äter han periodvis.

Eljest äter han pellets med god aptit och bajsar som vanligt men han har tappat intresset att skutta omkring utan sitter bara i sin låda med spån.

Men han är ju så kelsjuk när jag kommer och pratar eller pysslar om han.

Då han kissar så mycket får jag byta spån flera gåger varje dag och nu även en gång på natten så att han inte ska behöva sitta på blätt spån, det får han ändå göra.

     

Dags att städa buren igen fast jag gjorde det klockan 9 i morse, det går åt mycket burspån så vi får bra blandning i komposten.


Inatt hade jag alltså lite svårt att somna för det var mycket som gick runt i huvudet och så Gunnar som skulle ut klockan 2 för att vara ute till 3, sedan kom han in och skulle ligga mellan mina ben igen, det gjorde han även före han skulle ut.


Men till slut somnade jag och sov till 9 då jag steg upp och tog hand om Bosse, åt frukost och löste korsorden i dagens tidning.

Sedan fastnade jag i Mythbusters på TV och sortering och namnändring av scannade dokument.


Idag lite pyssel av ett och annat, ingen bil har jag så jag kan inte åka iväg någonstans ifall någon ringer och vill ha hjälp.

Nu lite Top gear på kanal 9 som står på här utmed.

 


För vad kan man göra när det är svinkallt ute, just nu -10,0° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2015-01-22 12:00:05

Temperatur: -9,4 °C
Lufttryck: 1017,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 96 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från SW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: -12,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 22,5 mm
Året: 22,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-8,6 °C
Klockan:
06:07
Temp - Max:
-4,1 °C
Klockan:
13:37
Temp - Min:
-11,8 °C
Klockan:
00:09
Temp - Min:
-11,5 °C
Klockan:
23:53
Lufttryck - Max:
1019,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1019,7 hPa
Klockan:
10:25
Lufttryck - Min:
1017,5 hPa
Klockan:
11:56
Lufttryck - Min:
1018,4 hPa
Klockan:
15:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:45
Sol upp: 08:47
Sol ned: 14:55
Skymning: 15:57
Dagsljus: 08:12 tim:min
Dag längd: 06:08 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 45s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:50
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 18:37

Fortfarande vind från SW men det kanske stämmer, en klocka som står still gvisar rätt två gånger per dygn, dock inget digitalur.


Jag ska i alla fall ut och ge fåglarna mer mat, ser att det gått åt ordentligt med jordnötter och i fröatomaterna sjunker det fort.

Så här ser det ut i trädgården och den lilla pippin som är på väg att landa på fönsterautomaten.

 


Kaffe har jag tagit mig och druckit upp och slutar jag inte kolla runt för att skriva om mer så blir jag inte klar idag.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 21 januari 2015 16:04

...jag tycker det är lite kallt om fötterna.

Och så är jag kaffesugen. ~o)
Men inte kan man störa kisse när han sover så skönt mellan mina ben. :-)

Av Jan Sandström - 21 januari 2015 11:35

Det är visst sport    istället men det finns ju andra kanaler fast då får man reklam.
Eller så sätter man på något inspelat man aldrig haft tid att titta på.

Av Jan Sandström - 21 januari 2015 10:51

Onsdag den 21/1


Igår en lugn dag hemma, började dagen stort med att sätta upp och flytta tavlor.

Sedan blev det som vanligt. Även en skön stund i soffan med film, kaffe och en gosig katt i knät.


Inatt har jag sovit tungt även om Gunnar väckt mig av och till men sov ändå till 9.


Idag, det känns tungt i huvudet och det gör ont i lederna så jag gör väl som igår, väldigt lite.

Jag känner mig väldigt trött så kanske har jag inte sovit så bra inatt ändå eller vaknat vid fel tidpunkt.


Det är vinter ute, kallt och eländigt.

-5,1° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2015-01-21 11:00:05

Temperatur: -4,9 °C
Lufttryck: 1019,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,9 m/s från SW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -4,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 22,5 mm
Året: 22,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,9 °C
Klockan:
10:53
Temp - Max:
-6,5 °C
Klockan:
12:50
Temp - Min:
-8,6 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-10,3 °C
Klockan:
04:14
Lufttryck - Max:
1019,7 hPa
Klockan:
10:25
Lufttryck - Max:
1019,6 hPa
Klockan:
22:35
Lufttryck - Min:
1018,5 hPa
Klockan:
03:51
Lufttryck - Min:
1015,8 hPa
Klockan:
01:21


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:47
Sol upp: 08:49
Sol ned: 14:52
Skymning: 15:55
Dagsljus: 08:08 tim:min
Dag längd: 06:03 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 40s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:31
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 17:01

Vindriktningsmätaren har nog frusit fast men den mätar hur mycket det blåser.

Eller det blåser ingenting för vimpeln hänger som en korumpa rakt ned men den rör sig en liten aning.


Ute i träden flyger fåglarna liksom springer omkring på marken.

Gunnar sover i rumsfönstret så det är lugnt.

     


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 20 januari 2015 16:19

Det var många fina bilder från Indien men jag gillade inte när de gick på leopardjakt med pil och båge.

             

Fast jag borde ha slagit av blixten då jag fotade med mobilen.

Av Jan Sandström - 20 januari 2015 14:26

Håller på eller glömde totalt bort dagens film.

SVT 1, 14:45--16-10 En djungelsaga (1957)

 

Handling:
Bildrutan är mörk. Arne Sucksdorff talar om Murias som hör till Indiens urinvånare och som lever i Bastars djungelområde i hjärtat av Indien. Självhävdelse är ett okänt begrepp för Murias som i stället strävar efter att människor ska leva lyckliga tillsammans. Murias lever primitivt rent materiellt, men de äger stor kunskap om mänsklig gemenskap. Sucksdorff avslutar med att uttrycka en förhoppning: Att Murias, när filmen är slut, för publiken inte ska vara exotiska främlingar utan vänner och...Mer
 
Regi: Arne Sucksdorff.
I rollerna: Chendru, Ginjo, Tengru-Shikara och andra medlemmar av Muria-stammen i Bastars djungelområde i centrala Indien. Textat sid. 199
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 20 januari 2015 10:58

Tisdag den 20/1


Igår en trött dag här hemma där jag tror att jag inte gjorde någonting.


Inatt har jag sovit men drömt mycket, har varit i stugan som inte är vår stuga egentligen utan nu var den påbyggd med övervåning och riktigt läcker.

Umbicks med grannarna som jag inte vet vilka de är men i drömmen kännde jag dem.

Det konstiga är att området där stugan ligger är återkommande i drömmar jag har fast själva stugan ser annorlunda ut varje gång. Det är då så de gånger jag kommer ihåg vad jag drömt och frågan jag ställer mig är VAR stället egentligen ligger. Ibland har jag för mig att det är en bit innåt landet men det har även varit i Norge ibland. Troligast är att det ligger ingenstans.


Idag har jag satt upp tavlorna, inte så märkvärdigt jobb men ändå lite struligt.

 

Barnen samlade stora som små fast jag är väl inte direkt helnöjd med placeringen, kanske gör jag om allt någon gång i framtiden.

Hela familjen höjde jag upp och nu när granen är borta ser man tavlan, Gunnar ligger på sin vanliga plats och sover.

Jag och Inger hamnade på min sida i sovrummet och doptavlorna flyttades


 

till Ingers sida men väggytan var för smal för tavlorna så de fick gå runt hörnet, eller så har vi för många "ungar"   


Snart är det lunch, Inger äter redan för hon ska till jobbet och dra in mer pengar som jag kan göra av med.

Men det är skönt att hon har ett jobb och håller ihop kropsligen fast jag märker att hon sliter hårt med gamlingarna.

Frågan jag ställer mig är OM hon håller ihop de sista åren till pensionen, hon har ju några år kvar för hon är ju ung.

Jag tog ju slut tidigt i livet och idag är en sämredag eller det kommer att bli, det känns så i kroppen.

Det mal i lederna på ett "malande" sätt.

Igår när jag lade mig skar det ordentligt i höger knä och så kom Gunnar och lade sig mellan mina ben, det lindrade ju inte direkt.


Det verkar inte vara något väderomslag som påverkar mig men prognoserna kan ju vara fel.

Just nu är det -6,9° utanför fönstret och väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-01-20 11:15:04

Temperatur: -7,2 °C
Lufttryck: 1017,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från SW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -7,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 22,5 mm
Året: 22,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-7,2 °C
Klockan:
11:08
Temp - Max:
-5,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-10,3 °C
Klockan:
04:14
Temp - Min:
-8,8 °C
Klockan:
23:34
Lufttryck - Max:
1017,6 hPa
Klockan:
11:03
Lufttryck - Max:
1016,7 hPa
Klockan:
23:39
Lufttryck - Min:
1015,8 hPa
Klockan:
01:21
Lufttryck - Min:
1006,1 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:49
Sol upp: 08:52
Sol ned: 14:49
Skymning: 15:52
Dagsljus: 08:03 tim:min
Dag längd: 05:57 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 35s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:06
Månfas:
Nymåne
Moon
Måne ned: 15:26

Så här ser det ut i trädgården, snö och elände men det har ju i alla fall inte kommit mer av det.

 

Borde lasta snöslungan och ta mig till stugan, men det är en dag imoron också.

Eller har välrlden gått under så behöver jag ju inte skotta alls.


Inger cyklade till jobbet, jag ska ta mig en kopp kaffe och börja scanna papper som kommit med posten.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards