jans

Alla inlägg under januari 2015

Av Jan Sandström - 13 januari 2015 09:02

SVT 1, 14:50--16:10 Lilla Märta kommer tillbaka eller Grevinnans snedsteg eller Den vilda jakten efter det hemliga dokumentet (1948)

 

Handling:
Tidpunkten är andra världskriget. Av en slump råkar godsägaren Bruzell från Knättarp få ett hemligt dokument stoppat i sin innerficka på tåget. Den som placerat dokumentet på honom är en hemlig tysk agent, som strax därefter arresteras av svensk säkerhetspolis. Bruzell kommer hem till sin gård i vars flygel ett antal militärer är förlagda under befäl av fänrik Svensson. Fänriken är emellertid mer intresserad av godsägarens dotter Inga och av amatörteater än av Sveriges beredskap. Några barn rå...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

tvprogram.nu

Matiné: Lilla Märta kommer tillbaka - SVT1
Svensk långfilm från 1946. Under andra världskriget försvinner ett hemligt dokument med godsägaren Bruzell utan hans vetskap. En liten nazistisk grupp i Knättarp får i uppdrag att återta dokumentet. Men fänrik Svensson befinner sig på orten tillsammans med Sture Lagerström som får dra på sig kvinnokläder för att förhindra att dokumentet hamnar i fel händer. Regi: Hasse Ekman. I rollerna: Stig Järrel, Hasse Ekman, Hugo Jacobsson, Brita Borg, Douglas Håge. Textat sid. 199 4:3-format

 

Av Jan Sandström - 13 januari 2015 08:35

Tisdag den 13/1


Idag är det en månad efter Lucia och då vi körde Hugo ned till Gävle.

Det är alltså något ont med den trettonde för även idag fick jag stiga upp tidigt.

Jag har hämtat Tomas sambo Sara som kom med nattåget från södern, de bor ju i Jönköping nu men hon hade kvar något skolarbete hon måste hit för.

Just när jag skulle backa ut bilen så kom väghyveln och drog av vägen men det gick att backa över kanten.

Däremot har han breddat och rivit upp stora isstycken från blötsnön vi fick tidigare men jag klarade mig från sådana på infarten.


Igår en vanlig dag men med middagsgäster från Vännäsby.

Sedan såg jag film på TV och Trollkarlens lärling i en ny inspelning.


Sov skapligt, vaknade 03:30 då jag startade motorvärmaren för jag skulle enligt ovan ut tidigt.

Måste skaffa en timer till den men det är inte så ofta jag behöver ut tidigt på morgonen.

Satte ju i alla fall dit frärrkontroll så jag slipper gå ut.


Idag, Sara sover, Inger hemma ett tag till och sedan får jag se vad det blir mer än dagens matinéfilm. Mer om den i nästa inlägg.


Det har ju snöat men inte så mycket, mest drevat. Kanske har vi fått 5 cm kallsnö.

Kallt är det, just nu -13,2° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2015-01-13 08:45:05

Temperatur: -13,3 °C
Lufttryck: 972,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 93 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från N,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -18,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,0 °C Fukt: 27 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 15,9 mm
Året: 15,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-11,4 °C
Klockan:
01:09
Temp - Max:
-12,0 °C
Klockan:
23:59
Temp - Min:
-13,4 °C
Klockan:
05:15
Temp - Min:
-15,8 °C
Klockan:
05:43
Lufttryck - Max:
972,5 hPa
Klockan:
08:39
Lufttryck - Max:
985,8 hPa
Klockan:
02:39
Lufttryck - Min:
969,1 hPa
Klockan:
01:38
Lufttryck - Min:
970,5 hPa
Klockan:
23:46


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:00
Sol upp: 09:08
Sol ned: 14:28
Skymning: 15:35
Dagsljus: 07:35 tim:min
Dag längd: 05:20 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 50s more daylight tomorrow
Måne upp: 00:16
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 10:20

Vitt är det men ännu inte dagsljus.

 

Nu för tiden håller jag upp ett spår bak till uteplatsen vid förrådet så kan man gå dit när vårsolen skiner.


Inger har stigit upp och jag ska gå in i köket för en till kopp kaffe.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 12 januari 2015 15:10

Det märks redan att dagarna blivit längre.


 

Men lite besvärligt att ha kameran innanför fönstret för jag får släcka ned så mycket som jag kan för att man inte bara ska se spegelbilden av rummet.


Erik har varit här och mekat lite med moppen, jag hjälpte till lite.

Igår kom han från jobbet och bytte till bilen så att den fick stå inne och torka upp.

Samtidigt gick han igenom min HTPC och fixade kanaler och annat.

Bra med billig datasuport.


Dagens film vet jag inte om den är så bra, eller den är inte i min smak så jag tror det blir soffan och ljudboken innan Inger kommer hem och middagsfrämmandet.


Glömde säga i morse att igår kväll kom Anders och tog med sig Mirabell hem, inga problem utan hon gick villigt in i transportburen. Men det är lite tomt utan henne.

Av Jan Sandström - 12 januari 2015 10:49

SVT 1, 15:00--16:25 I taket lyser stjärnorna (2009)

 

Handling:
När 13-åriga Jennas cancersjuka mamma blir allt sämre flyttar de båda in till mormor. Jenna drar inte jämt med henne och för att slippa konfrontera sin sorg börjar hon umgås med den festglada Ullis. Tillsammans snattar och dricker de, medan moderns sjukdom fortskrider.
 

Matiné: I taket lyser stjärnorna - SVT1
Svensk långfilm från 2009. Jenna är fjorton år och borde bara behöva oroa sig för brösten som aldrig växer, varför hon inte är lika populär som Ullis-Knullis och hur hon ska få Sakke snygg snygg att bli kär i henne, eller åtminstone upptäcka att hon finns. Men hemma hos Jenna finns en jobbig mormor och en älskad cancersjuk mamma. Och i Jennas ficka ligger en bortglömd dikt: "Om du dör mamma, då tar jag livet av mig". Regi: Lisa Siwe. I rollerna: Josefine Mattsson, Mika Bernsdotter Ahlén, Annika Hallin, Anki Lidén, Samuel Haus, m.fl Textat sid. 199

 

 

Av Jan Sandström - 12 januari 2015 10:15

Måndag den 12/1


I morgon är det en m¨nad sedan vi åkte till Gävle med parakiten Hugo.


Igår en dag som de flesta andra.

Men jag lyckades laga min MP3-spelare (Cowon D2).

 

Det var enklare än jag först trodde, tre små skruvar och där ser man två hål i nederkant och så var det bara plastreglaget (inringat) som halkat efter ett steg.

Det gick att slå på och av men åt andra hållet för skärmlåset gick det inte att dra det.

Men nu fungerar den, felet uppstod när den ramlade i golvet från sängen för någon vecka sedan.

Nu har jag dokumenterat batterinummret om jag ska behöva beställa ett nytt men det är lite marigt, tror det blir ett mobilbatteri om jag förstod nätsidan rätt där jag kollade igår.


Inatt har jag sovit dåligt som vanligt, värk, griller i huvudet och en katt som delvis störde mig.


Idag ska vi plocka undan julen fast det är imorgon det är Knut.


Vi har fortfarande kallt men det ska bli mildare, -14,7° och den hoppade just upp 3 tiondelar.

Väderstationens Aktuella värden:
2015-01-12 10:30:05

Temperatur: -14,9 °C
Lufttryck: 984,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 88 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från N,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: -19,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,1 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 15,9 mm
Året: 15,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-14,9 °C
Klockan:
10:17
Temp - Max:
-5,4 °C
Klockan:
04:53
Temp - Min:
-15,8 °C
Klockan:
05:43
Temp - Min:
-15,3 °C
Klockan:
23:37
Lufttryck - Max:
985,8 hPa
Klockan:
02:39
Lufttryck - Max:
984,4 hPa
Klockan:
23:55
Lufttryck - Min:
983,9 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Min:
966,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:02
Sol upp: 09:10
Sol ned: 14:25
Skymning: 15:33
Dagsljus: 07:31 tim:min
Dag längd: 05:15 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 42s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 10:08

Men det är ljusare för var dag som går, nu ökar det med över 4½ minut per dag.


Så här ser det ut och idag blåser det inte så mycket men nordlig vind så det blåser in genom friskluftsspringan i mitt fönster.

 


Jag måste ut och fylla på automaterna och den här på fönstret tror jag frusit ihop för fåglarna kommer och knackar hårt på den utan att verka få ut något frö.


Kaffe får jag ta senare.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 11 januari 2015 18:21

Hon är ganska bestämd och vet hur hon ska få bort mig från stolen när hon vill lägga sig och sova.

 

 

Hon har lärt sig rutinerna här hemma lilla Mirabell, tidigare låg hon i rumsfönstret när Gunnar kom in och hoppade upp dit.
Inget bråk men hon hoppade ganska fort ned efter att de nosat på varandra så hon vet sin plats i rangordningen, så gör även jag.

Gissa vem som står längst ned på stegen   

Av Jan Sandström - 11 januari 2015 17:09

Jag blev grattad via facebook på min namnsdag.
Det är ju Jan idag men det är först på senare tid som jag haft det namnet i almanackan.
Som barn var det endast Evert dern 24/10 och gissa om jag gillade namnet, nu är det annorlunda.

Inger var hemma på timmar och skulle ta bilen till jobbet i kväll men när hon skulle åka så var batteriet tomt.

Jag som tänkte skotta fint när bilen var borta men nu blev det inte så, har ändå kört slungan runt litegrann men det har mest drevat och kallsnö så det gick fint att köra.

Bara lite kallt med -13,8° som vi har nu.


Blåsten har i alla fall avtagit en del.

Men jag undrar om inte riktningsmätaren frusit fast.

Jag fick i alla fall en skön stund i soffan med Gunnar i knät eller mellan benen.

 

Bara ett problem, han låg så att vänster ben och fot domnade bort men man kan ju inte köra iväg han när kisse ligger så skönt.


Nu tror jag att jag ska återgå till soffan, det var längre kvar på ljudboken än jag tro men nu har jag bara drygt en timme kvar.

Eller så letar jag fram någon sevärd film att titta på, alltid finns det något att se.

Av Jan Sandström - 11 januari 2015 10:08

Söndag den 11/1


Blåsväder idag, inget jag gillar, inte heller mina leder. Tyvärr fick jag inte med hur snön yr horisontellt.


Att kameran skakar beror på en nyfiken och lekfull Mirabell.

 


 

Hon blev nästan lite väl närgången ett tag   


Men jag har varit ut och gett fåglarna mer mat för det behöver de när det är sådant här väder.

Jag höll på att frysa ihjäl, nästan i alla fall eller det blåste kallt.


Igår blev en dag där jag inte gjorde så mycket, en helt vanlig dag med andra ord.

Det har varit småjobbigt när kroppen värker mest hela tiden.


Det positiva är att jag fått sova i stort sett hela natten och klockan 8 steg jag upp.

Gunnar var bara ut en gång så det blev två gånger han väckte mig.


Nu går ett avsnitt av Knight Rider (Amerikansk actionserie från 1984 med den där svarta bilen KITT).

Jag har faktiskt sett den i verkligheten. Jag var nere i Eskilstuna och då var det en bilutställning där.

  KITT

Batmobilen 

  8-hjulig WV Golf   



Idag har jag som vanligt inte några egentliga planer, som vanligt.

Anders ska komma hem från "fjällen" idag men jag tror inte han hämtar hem Mirabell i kväll. Men det gör inget för hon verkar trivas här och mår gott.


Det är blåsväder och ledverken distraherar mig, tappar tråden i inlägget och det blir inte bättre att jag sneglar på TVn av och till.

Tror jag ska göra kaffe och ta en stund i soffan med ljudboken, är inne på slutet och kan höra klart den idag, för att börja på nästa bok.


Jag tror inte det behöver skottas och förresten väntar jag tills det slutat blåsa.

Kallt är det med -8,6° på altan utanför fönstret.

Väderstationens Aktuella värden:
2015-01-11 10:30:05

Temperatur: -8,5 °C
Lufttryck: 973,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 90 %
Vindstyrka: 9,4 m/s från N,
i byarna 12,2 m/s
Kyleffekt: -18,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,0 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 15,9 mm
Året: 15,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,4 °C
Klockan:
04:53
Temp - Max:
-4,3 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-8,5 °C
Klockan:
10:26
Temp - Min:
-8,8 °C
Klockan:
14:13
Lufttryck - Max:
973,1 hPa
Klockan:
10:28
Lufttryck - Max:
978,3 hPa
Klockan:
05:03
Lufttryck - Min:
966,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
966,1 hPa
Klockan:
23:10


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:03
Sol upp: 09:12
Sol ned: 14:22
Skymning: 15:31
Dagsljus: 07:28 tim:min
Dag längd: 05:10 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 34s more daylight tomorrow
Måne upp: 23:00
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 09:58

Så här eländigt är det ute, skönt att man har det varmt och härligt här inne.

 


Skulle bara varit skönare om man inte hade denna ledvärk, börjar faktiskt bli less på den.


Nä lite kaffe och så Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards