jans

Alla inlägg den 3 februari 2015

Av Jan Sandström - 3 februari 2015 16:33

Matinéfilmen är slut och det var inte så länge sedan den gick tror jag, men jag och Gunnar såg den ändå fast det blev en paus då jag gjorde i ordning lite kaffe.


Nu funderar jag på om jag ska göra nån mat eller sätta på "Sagan om ringen". eller lägga mig och ta en lur på soffan hos Gunnar.


Inger ringde från Hemavan och de har haft en fin dag med sol och -14° så det gänget kände sig trötta de också.

Men varför vara ute och flänga när man kan sitta inne och ändå bli trött.

Av Jan Sandström - 3 februari 2015 10:53

SVT 1, 14:30--16:10 I dag börjar livet (1939)

1939 är på gränsen för att vara lite för gammal film för att falla mig i smaken, gillar bättre de som gjordes runt 50-talet. Men det blir kanske ändå en skön stund i soffan med film, kaffe och katt i knät.

 

Filmfaktablad (pdf)

 

Handling:
Wera Holm, ung dam från en revybalett, står i Gamla Stan på natten i aprilregnet och håller vakt vid en port. Två trappor upp är ett fönster upplyst och där ser man skuggan av en man och en kvinna. Wera fingrar på en revolver och går in i en restaurang för att låna telefonen. Hon får den efter en ung man, målaren Petrus Sommar. Wera slår numret till Margot, en kollega i baletten -- det är hennes rum hon har bevakat. Vi ser in hos Margot: hon och balettkoreografen Börje Fredin betraktar den ringa...Mer

Regi: Schamyl Bauman.
I rollerna: Sture Lagerwall, Sonja Wigert, Dagmar Ebbesen, Nils Ohlin, Barbro Kollberg, m.fl Textat sid. 199 4:3-format

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

Av Jan Sandström - 3 februari 2015 10:29

Tisdag den 3/2


Igår blev en lite hektisk dag till att börja med.

Det hade snöat så ut med slungan och skotta, även hos grannen som hoppade med brutet ben.

Ingela från djurskyddet kom förbi och hämtade kaninsakerna som jag hade men vi glömde lämna en toalett som låg i badkaret och var nytvättad.

Plogen kom så ut igen för att skotta.

Sedan skulle Inger iväg och hämta Maria och handla, under tiden ringde Erik och ville bli hämtad då moppen inte startade så även moppen skulle hem. Bara att klä på sig och dra fram släpen och ta fram spännband och så iväg när Inger kom hem.

Hemma igen så packade familjen som drog iväg upp till fjällen och Hemavan där de ska vara en vecka, jag är hemma i lugn och ro med Gunnar.

Hade ordentligt on i knän och händer.


Hittade filmerna om Ringen, alltså "Sagan om Ringen" som digitaliserades eller lades in i min HTPC.

Jag satte på och såg första delen av Sagan om ringen, nästan 4 timmar skulle den vara men jag tror det var en halvtimmes eftertexter men skönt att bara sitta med en varm yllepläd över knäna.


Sedan var jag trött och gick isäng men då skulle Gunnar ut sista gången under tiden lyssnade jag på ljudboken i sängen.

Sov gott till 4 då Gunnar ville ut, kallt ute så det tog bara 10 minuter för han att kissa eller vad han nu gjorde ute.


Steg upp halv nio, mata utefåglarna, frukost åt mig själv med tidningen och nu datortid en stund, sedan gör jag något annat tills det blir matinéfilmen. I kväll blir det del två av ringen, De två tornen.


Det är kallt ute och smågåglarna har en hektisk tid att få i sig så mycket mat de orkar.

 

Jordnötterna under fryskorgen är populära och det går åt en halv till en glasslåda om dagen men de stora fåglarna kommer inte åt nötterna under gallret.

 


Men även solrosfrön går det åt mycket av, jag har bara fyra påsar kvar men det ska väl räcka till våren, det är ju ändå 80 kg.

Jordnötter måste jag nog köpa lite mer av för där har jag bara en halv påse kvar = 5 kg.


Kallt är det ju, just nu -10° utanför fönstret och väderstationens Aktuella värden:
2015-02-03 10:45:05

Temperatur: -10,0 °C
Lufttryck: 992,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 93 %
Vindstyrka: 3,9 m/s från N,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: -16,5 °C
Inne hos oss. Temp: 19,7 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 36,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-9,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-5,7 °C
Klockan:
00:20
Temp - Min:
-10,5 °C
Klockan:
06:16
Temp - Min:
-9,5 °C
Klockan:
23:56
Lufttryck - Max:
992,3 hPa
Klockan:
10:31
Lufttryck - Max:
985,8 hPa
Klockan:
23:59
Lufttryck - Min:
985,5 hPa
Klockan:
00:10
Lufttryck - Min:
972,5 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:17
Sol upp: 08:12
Sol ned: 15:34
Skymning: 16:30
Dagsljus: 09:13 tim:min
Dag längd: 07:22 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 17s more daylight tomorrow
Måne upp: 15:45
Månfas:
Fullmåne
Moon
Måne ned: 07:12

Nu har vi fått en del snö och så här ser det ut.
 


Nästa gång är det dags att köra upp slungan och dra av altanen.

Men idag håller jag mig inne i värmen och tar det lugnt, har ont och värk i knän och fingrar, ordentligt ont.


Kanske lindrar det med lite kaffe.


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards