jans

Alla inlägg den 5 februari 2015

Av Jan Sandström - 5 februari 2015 17:22

Efter den goda semlan och kaffet körde Anders 363:an mot Vindeln men vi hann bara till Bilprovningen där trafiken stid totalt still.

 

En tradare blockerade halva cirkulationsplatsen och vad som hänt visst vi ju inte.

Tradaren still, en röd bil på insidan och en traktor på utsidan.

Flertalet eller i alla som stod framför oss vände men i och med det fick de tradaren lite bakåt och bilar kunde smita förbi på insidan, inte bara små bilar utan en annan tradare lirkade sig mellan.

Det som felades var att den som blockerade hade kört rakt fram och ut mellan två utfarter.


Så vi kom iväg efter inte allt för lång väntan.

Uppe vid Överrödå eller Rödånäs, till vänster på andra sidan Rödån stod en älgfamilj, ko med två kalvar och betade busksly.

 

Det är aldeles vid korsningen från Varmvattnet och Rödånäs så vi skulle inte längre utan svängde av och fram till ett litet hus Anders tittade på, jo jag tittade också.

Riktigt fint men visst fanns det ett och annat att påpeka men inga grövre fel och brister vad jag kunde se.

 


Det skulle bli fint åt Anders att bo i men inget för mig.

Sovrummet var i källaren och jag vill inte ha någon trapp att gå i.

Uppe var det stort kök med matplats (innanför det höga fönstret) och ett vardagsrum samt en liten toalett och litet kontor eller förråd.


Det är Anders beslut och han ska kolla vidare med det ekonomiska och annat som kommer med ett husköp.

Det är då på rätt sida om ån som vi säger och här innebär det upp mot Tavelsjö och Vindeln.

Av Jan Sandström - 5 februari 2015 14:05

Ullas kondis.

Av Jan Sandström - 5 februari 2015 13:06

Du kanske trodde att jag inte hade koll på när vi hade förlovningsdagen, men det visste jag helsäkert.

Så här såg vi ut den dagen och ursäkta släktingar för att ni får komma med, men vi dåg bara för lustiga ut.

     

Men det är ju några år sedan det hände.


Ännu längre sedan är det då jag träffade Inger, eller om det var hon som träffade mig.

Jag är inte helt säker på det men här hände det i slla fall, i den här logen eller garaget där det hölls logdans i Åkerbäck.

Man kör förbi Ersmark, svänger höger mot Storliden och i Bodbyd svänger man vänster och kör förbi den lilla byn Växtholm.

 

Nu är det inte mycket för välden där men då var det full rulle.

Och tänk det är i sommar 40 år sedan nämligen den 5 juni 1975 träffades vi.

Så i sommar blir det fest men den blir hemma eller i stugan.


Nu är lunchen klar så jag ska äta innen Anders kommer och hämtar mig.

Nudlar är gott, en miljard kineser kan inte ha fel   


Av Jan Sandström - 5 februari 2015 11:10

Torsdag den 5/2.


Hmmm det va något speciellt med det här datumet.   


Igår en dag här hemma som vanligt.


Va va det med idag   


Jag pysslade med ett och annat inne och ute, fyllde fågelautomaterna.

Eljest blev det dator, TV kaffe och ingenting.

Såg tredje delen av "Sagan om ringen" men det blev ett småkonstigt slut.


Sov gott efter att ha lyssnat lite på ljudboken och släppt ut/in Gunnar.


Jo idag har jag och Inger vår förlovningsdag, det skedde den 5/2 1977 så det blir 38 år idag, minns det som igår.

Grattis oss.


Vaknade men låg och drog mig ett tag innan jag duschade och sölade bort en lång tid vid frukostbordet och tidning med korsord.


I eftermiddag kommer Anders och vi ska ta en kaffe med semla någonstans innan vi åker och tittar på ett hus som är till salu.

I kväll lovade jag Gunnar att vi ska se på film och han får ligga i mitt knä.

Nu ligger han på sängen efter att ha varit ute några gånger.


Det är småkallt med -7,6° på altan och solen skiner, himlen är blå.

Väderstationens Aktuella värden:
2015-02-05 11:15:05

Temperatur: -5,2 °C
Lufttryck: 1008,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 85 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från S,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -8,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 36,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,2 °C
Klockan:
11:14
Temp - Max:
-6,7 °C
Klockan:
13:16
Temp - Min:
-9,9 °C
Klockan:
08:11
Temp - Min:
-8,8 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1010,7 hPa
Klockan:
05:30
Lufttryck - Max:
1010,8 hPa
Klockan:
23:35
Lufttryck - Min:
1007,7 hPa
Klockan:
11:04
Lufttryck - Min:
998,6 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:12
Sol upp: 08:06
Sol ned: 15:41
Skymning: 16:35
Dagsljus: 09:23 tim:min
Dag längd: 07:35 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s more daylight tomorrow
Måne upp: 18:14
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 07:45

och så här fint ser det ut att vara.

Det syns att solen står högre för den lyser längre ned på förrådsväggen nu.

 


Men visst var det fina hundar som dansade, de jag lade upp länkar till igår kväll.


Nä lite mer...


Godmorgon.



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards