jans

Alla inlägg den 9 februari 2015

Av Jan Sandström - 9 februari 2015 21:23

Det blir öppet fönster i natt   

Aktuella värden:
2015-02-09 21:15:05

Temperatur: 6,9 °C
Lufttryck: 985,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 80 %
Vindstyrka: 4,7 m/s från W,
i byarna 6,8 m/s
Kyleffekt: 3,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 9,3 mm
Året: 45,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,7 °C
Klockan:
12:20
Temp - Max:
-1,0 °C
Klockan:
00:14
Temp - Min:
-7,1 °C
Klockan:
05:36
Temp - Min:
-4,9 °C
Klockan:
19:32
Lufttryck - Max:
985,5 hPa
Klockan:
20:57
Lufttryck - Max:
992,9 hPa
Klockan:
11:41
Lufttryck - Min:
981,3 hPa
Klockan:
00:32
Lufttryck - Min:
976,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:01
Sol upp: 07:54
Sol ned: 15:54
Skymning: 16:47
Dagsljus: 09:46 tim:min
Dag längd: 08:00 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s more daylight tomorrow
Måne upp: 23:14
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 08:30
Av Jan Sandström - 9 februari 2015 17:35

Vet inte var jag hörde det men att i nyare bilar står det på vilken sida tankluckan är.

Det ska vara en pil på tankmätaren och vid symbolen för bensinpumpen.

 

Så här ser det ut i min bil, en Ford Focys C-max 2007.

Av Jan Sandström - 9 februari 2015 17:05

Vi åkte iväg förbi Arken Zoo på Teg (de har förresten fått dit en parkeringsautomat så nu blir det sluthandlat där) och vi köpte två luckor av lite större storlek.

Inte jättestora men 17,7x18,7 cm invändigt mått.

Men jag vet inte hur jag ska montera dem för de är gjorda för att sitta med flappen på insidan av luckan och är det då ytterväggen blir det en öppen tunnel in till insidan.

Men jag kan ju sätta den tvärtom fast då kommer reglaget för att stänga olika lägen på utsidan.

 

Problemet kanske löste sig själv för en stund sedan då Inger höll i Gunnar och jag luckan mellan mina ben och så försökte vi att få han att gå igenom.

Jag har aldrig sett kisse så livrädd någon gång. Alla benen åt olika håll villt kämpandes och ändå försökte vi inte tvinga han.

Ingen risk att Gunnar går in till någon granne genom kattlucka.


Jag tror jag får lämna igen dem för han kommer aldrig att gå igenom en kattlucka.

När vi hade myggnätet hängande ned vid altandörren så satte han sig bara innanför och väntade till någon kom och förde det åt sidan så han kunde gå ut eller in och det hängde ändå bara löst ned och var inte tätt vid sidorna.

Gunnar har uppfostrat sin personal ganska bra men vi får turas om att åka på semester om det inte är till stugan eller om vi får någon att bo här hemma med kisse.




Av Jan Sandström - 9 februari 2015 10:07

Eller kattdörr som de även kallas.


Men vad ska man köpa?

Gunnar är ju inte chipmärkt så dessa luckor går bort.

Då finns de med magnetlås men då jag vet att Gunnar ibland tappat halsbandet kan han ju inte komma in och är det för att stänga ute andra katter så har väl de andra också magnet så de kan komma in.

Fast under alla år vi haft han och sovit med öppet fönster har ingen obehörig kommit in så jag tror inte risken för besök är så stor.


Då är det storleken   


Ferplast Kattdörr Swing 5 Vit verkar bra med dragfritt och annat

Ferplast Kattdörr Swing 5  VitMen storleken???

Innermått 13,5 x 13,7 cm tror jag är för litet för Gunnar.

 

Nästa är Ferplast Kattdörr Swing 3 Vit.

Ferplast Kattdörr Swing 3  VitMen storleken???

Innermått 14,5 x 14,8 cm tror jag också är för litet för Gunnar.

En cm gör lite så nästa jag hittade.

 


Ferplast Kattdörr Swing 11 verkar stor och bra med ventilationsgrejen.

Swing 11 - Kattlucka Innermåtten är 21,8×2505, det vill säga betydligt mer omfattande än vad som är normalt för kattluckor.

Där kommer Gunnar igenom bara han lär sig att använda en kattlucka.

Jag har tänkt montera den genom ytterväggen och bygga ett litet förrum utanför med även där en kattlucka utifrån så det blir två luckor för att komma in och i 90° vinkel mot varandra så det bör inte dra kallt inne.

 

Men jag funderar på att köpa en av de mindre och bygga in den i en träskiva för att se och läga Gunnar att använda OM han nu kan komma igenom den mindre.

Det går säkert bra om det bara skulle vara luckan i en dörr men nu blir det en tunnel genom väggen och den är 30 cm tjock.

MEN, jag kan bygga en större tunnel för att ha en mindre lucka längst ut för då kan han kliva in genom den och ha en större gång att gå igenom.

 

Eller gör jag det onödigt jobbigt och oroar mig i onödan, vi ska åka iväg för att handla så då blir det ett besök på Arken Zoo där vi kan prata och få råd.


Av Jan Sandström - 9 februari 2015 09:52

SVT 1, 15:15--16:25 Calle P (1965)

Nu sänds den igen och jag tycker inte det var länge sedan den sändes, (25 december 2013) enligt bloggen.

Jag får se om det blir den igen eller om jag sätter på något inspelat, den är kul men inte så kul att man kan se den hur många gånger som helst.

Det ska i så fall vara för de gamla fina skådespelarna.


Handling:
Filmen är en burlesk fars, som försöker imitera stumfilmstidens situationskomik, vilda jakter och fantasifulla trick. Den saknar såväl dialog som texter, ljudeffekterna är, där de förekommer, i första hand parodiska. Handlingen kretsar kring Calle P., som inför parkeringseländet i Stockholm gjort en genial uppfinning: bilen som kan fällas ihop och då inte blir större än en resväska. Men när han optimistiskt försöker intressera myndigheterna för sin uppfinning, kommer han i konflikt med de bägge...Mer

Regi: Robert Brandt.
I rollerna: Carl-Gustaf Lindstedt, Lill Lindfors, Lena Söderblom, Frej Lindquist, Sune Mangs, m.fl Textat sid. 199 4:3-format

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas


Tidigare blogginlägg.

av Jan Sandström 25 december 2013 kl 12:35

SVT2, 14:45--15:55 Calle P (1965) En helt galen ironisk film om trafik och byråkrater som jag bara måste se igen.   Handling: Filmen är en burlesk fars, som försöker imitera stumfilmstidens situationskomik, vilda jakter och fantasifulla trick. Den saknar såväl dialog som texter, ljudeffek...

av Jan Sandström 19 mars 2013 kl 12:03

SVT1 15:10--16:20, Calle P. (1965)   Filmen är en burlesk fars, som försöker imitera stumfilmstidens situationskomik, vilda jakter och fantasifulla trick. Den saknar såväl dialog som texter, ljudeffekterna är, där de förekommer, i första hand parodiska. Handlingen kretsar kring Calle P., som inf...

Av Jan Sandström - 9 februari 2015 09:32

Måndag den 9/2


Igår gjorde jag inte så mycket, plockade lite i nedre hallen som jag även mätade upp. Den är större än man tror och det går åt många meter dörrfoder. Det är ju 6 dörrar i den.

Sedan kom Inger hem från Hemavan och efter att hon gått igenom en veckas tidningar så såg vi TV, nytt avsnitt av Shetland.

En typ deckare eller polisfilm eller något sådant efter Ann Cleeves böcker om polismästare Jimmy Perez.

Det jobbiga är att varje händelse eller bok är uppdelad i två delar.


Sedan blev det sängen och lite ljudbok innan jag sov gott inatt.


Idag blir det mer småjobb här inne men även kanske matinéfilm i eftermiddag, en vilm som gick för inte så länge sedan men jag kan ju sätta på någon inspelad.

Mer om filmen i nästa inlägg.


Vädret har stabilicerat sig så det blåser inte men inte heler sol fast det kan bli för himlen är nästan blå.

Just nu -3,3° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2015-02-09 09:30:05

Temperatur: -3,1 °C
Lufttryck: 984,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,2 m/s från S,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -3,1 °C
Inne hos oss. Temp: 19,9 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 8,7 mm
Året: 45,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-1,0 °C
Klockan:
00:14
Temp - Min:
-7,1 °C
Klockan:
05:36
Temp - Min:
-4,9 °C
Klockan:
19:32
Lufttryck - Max:
985,1 hPa
Klockan:
08:33
Lufttryck - Max:
992,9 hPa
Klockan:
11:41
Lufttryck - Min:
981,3 hPa
Klockan:
00:32
Lufttryck - Min:
976,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:01
Sol upp: 07:54
Sol ned: 15:54
Skymning: 16:47
Dagsljus: 09:46 tim:min
Dag längd: 08:00 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s more daylight tomorrow
Måne upp: 23:14
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 08:30

Så här ser det ut.

 


Nu måste jag ut och ge fåglarna mat ser jag.


Sedan kanske det blir kaffe men mjölken tryter så jag kanske sparar skvätten till senare.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards