jans

Alla inlägg den 18 februari 2015

Av Jan Sandström - 18 februari 2015 11:38

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6096224


Nu är jag ju bara en gammal gubbe MEN jag tycker ändå att barn ska sova hemma i sin egen säng.
Kan man inte erbjuda detta ska man inte skaffa barn eller byta jobb.

 

Någon trygghet bör väl ändå barnen få eller kanske vi ska kommunala och statliga uppfostrare, man föder barnet och sedan tar samhället över ansvaret helt och hållet på stora anstalter eller vad man kan kalla det.
Sedan får vi fram konstgjorda "livmödrar" (flertal av livmoder) så då slipper vi bära och föda barnet, man lämnar bara ägg och sperma, i förlängningen tar de bara DNA av de som vill bli föräldrar. Tänk vad smidigt.

Inte undra på att vi får otrygga barn när de inte får någon fast plats att hålla sig till.

OK föräldrar skiljer sig men då har de i alla fall två egna platser om det nu blir delad vårdnad.

Men sängen anser jag vara mer eller mindre helig för ett barn att kunna ha sin egen omgivning att somna och vakna i.


Men jag är ju bara en gammal gubbe som inte vet bättre.  

Av Jan Sandström - 18 februari 2015 10:07

SVT 1, 14:40--16:30 Working Girl (1988)

Det här kanske är den sevärd film men de har börjat sända filmerna så sent på eftermiddagarna.

Det är då kända skådespelare fast det är ingen garanti för att filmen är bra.

teniesonline.ucoz.com

Filmfaktablad (pdf)

 

Handling:
Tess McGill är en intelligent och uppåtsträvande sekreterare på en större mäklarfirma på Manhattan. Hon har massor av goda idéer, radikala men fullt genomförbara och näst intill geniala. Dessvärre har Tess en nackdel som gör hennes karriär omöjlig. Hon har utbildat sig på kvällskurser och inte på fina universitet. Chefen, Katharine Parker, stjäl utan problem Tess´ projekt, för vem skulle tro en sekreterare med Tess' bräkiga dialekt. Katharine åker in på sjukhus efter en skidolycka och Tess får t...Mer

Regi:
Mike Nichols.
I rollerna:
Harrison Ford, Melanie Griffith, Sigourney Weaver, Alec Baldwin, Joan Cusack, m.fl HD

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 18 februari 2015 09:40

Onsdag den 18/2


Det börjar bli traligt det här, tycker inte jag gör annat än skriver på det här inlägget.


Igår en lugn dag här hemma, Erik kom hastigt förbi på cykel för att hämta moppen då han blivit inkallad till jobbet.

Gunnar sprang ut och in men för det mesta låg han och sov.

Jag såg en del av matinéfilmen men det var inte så länge sedan den sändes och så var den colorerad, alltså lagt på färg i efterhand.

Det blir sällan lyckat, då är det bättre de har kvar den svart/vit som den spelades in, så jag tog fram ljudboken och fick en kelsjuk Gunnar i mitt knä.

Det blev ingen städning igår och inte heller bytte jag elkontakten. 

Anders har ett nytt hus på gång, det blev ju inget i Rödånäs, nu är det lite närmare stan och i morgon torsdag ska vi kika på det.

Senare på kvällen såg jag på film, en gammal SF med härliga utomjordingar, läskiga masker de kunde göra förr.   


Inatt har jag sovit skapligt, Gunnar har hålligt sig skapligt lugn och sovit antingen hos mig eller Inger men varit ut några gånger.

Nu sover han i rumsfönstret men han har klagat, det börjar bli lite trångt där.

 
Det börjar gå mot vår och då kommer det upp blommlådor lika säkert som att det äv växlande väder den här tiden.

Eljest har jag inget inplanerat idag, jo jag ska fika och har fått en semla till kaffet.

Igår köpte Inger två till vårt eftermiddagsfika och sedan kom hon hem med en semla från jobbet som jag har kvar.


Men idag är det fint väder, solen skiner och homlen är klarblå, inte heller ser det t att blåsa allt för mycket fast där håller inte mina leder med mig, de säger att det är eller kommer att bli sämre väder.

Just nu har jag +0,3° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2015-02-18 09:45:05

Temperatur: 1,8 °C
Lufttryck: 996,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 66 %
Vindstyrka: 7,0 m/s från NW,
i byarna 9,5 m/s
Kyleffekt: -3,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 10,5 mm
Året: 47,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,9 °C
Klockan:
09:34
Temp - Max:
1,3 °C
Klockan:
20:22
Temp - Min:
-1,5 °C
Klockan:
03:33
Temp - Min:
-0,6 °C
Klockan:
01:08
Lufttryck - Max:
996,7 hPa
Klockan:
09:40
Lufttryck - Max:
1011,4 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
990,5 hPa
Klockan:
02:01
Lufttryck - Min:
990,9 hPa
Klockan:
23:40


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:35
Sol upp: 07:25
Sol ned: 16:23
Skymning: 17:13
Dagsljus: 10:38 tim:min
Dag längd: 08:58 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:53
Månfas:
Nymåne
Moon
Måne ned: 15:56

Så här såg det ut 08:25

 

och nu klockan 10

 

Kanske blir det ordentligt med takdropp idag men det blåser lite för mycket för att vara skönt ute.

Vindstyrka: 7,0 m/s från NW, i byarna 9,5 m/s om man inte sitter i lä och det kan jag ju få framför cykelboden.

Men det är skönt i soffan också.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards