jans

Direktlänk till inlägg 19 februari 2015

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 19 februari 2015 09:06

Torsdag den 19/2


Igår hände inget särskillt, satt hemma och pysslade som vanligt, spelade in matinéfilmen då jag satt i soffan med ljudboken och sov.
Gunnar gillade den stunden.

Anders kom förbi med släpvagnen och han hade missluckats med den, av någon anledning hade bil och släp vikt sig för mycket så skruvhandtaget till stödhjulet blev böjt men det spelade ingen roll, värre var att det tagit i stötfångaren och gjort ett hål i den.

Något liknande hände mig en gång till stugan då jag åkte baklänges utför en backe som var glashal.


Inatt har jag sovit gott när jag somnade, öppet fönster så vi blev inte direkt störda av Gunnar, bara när han stod på bröstet och ville bli kliad och han verkade aldrig bli nöjd men kurra kan han.

Han är gosig lilla kisse.

Jag låg i morse och funderade på kattluckan, jag tror jag ska ta och lyfta bort sidofönstret vid altandörren och sätta in en tillfällig spånskiva med kattluckan i.

Kanske har han lättare att lära sig gå igenom den om han får komma ut eller in.

Fungerar det bra kan jag snickra en bättre och isolerad del med kattlucka inmonterad.

 

Det gäller att göra den inbrottssäker men det ska inte vara några problem.

Däremot funderar jag på om jag ska göra den så att den hänger på gångjärn eller inte.

 

Och så måste jag byta ut handtaget på altandörren till ett med låscylinder.

Men det blir ändå enklare och billigare än att ta hål i en vägg och göra en tunnel till katten.


Idag blir det städa för Inger är hemma fast jag har tänkt att byta ut strålkastaren på biluppfatren nu när det är plusgrader.

Det blir ändå som det blir med mina andra planer, ingenting. Det brukar bli så.


Senare i eftermiddag ska vi i alla fall följa med Anders och se på hus ett par mil utanför stan.


Plusgrader är det och det är skönt.

Så här såg det ut för en stund sedan men nu kom solen fram så jag lägger upp en till bild längre ned.

 


Just nu har jag +3,4° på altannivå och väderstationens Aktuella värden:
2015-02-19 09:15:05

Temperatur: 4,6 °C
Lufttryck: 983,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från SSE,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 3,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,8 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 12,6 mm
Året: 49,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,7 °C
Klockan:
08:54
Temp - Max:
2,8 °C
Klockan:
13:22
Temp - Min:
1,3 °C
Klockan:
00:57
Temp - Min:
-1,5 °C
Klockan:
03:33
Lufttryck - Max:
989,9 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
998,0 hPa
Klockan:
11:31
Lufttryck - Min:
983,8 hPa
Klockan:
09:14
Lufttryck - Min:
989,3 hPa
Klockan:
23:28


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:32
Sol upp: 07:21
Sol ned: 16:26
Skymning: 17:16
Dagsljus: 10:44 tim:min
Dag längd: 09:05 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:11
Månfas:
Nymåne
Moon
Måne ned: 17:35

Så här fint blev det just ute.

 


Mutar jag Inger med nybryggt te kanske vi kan sitta ned en stund och jag får kaffe innan det blir jobb.

Nu gnäller hon på katten att han är hårig, klart han är det, han har ju päls men han älskar att bli borstad av henne. Han tycks aldrig bli nöjd.

 


Godmorgon.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 08:02

Söndag den 21/4 6 timmar kvar för nu är klockan åtta.   Till vad räknar jag ned, jo idag får vi smått. Tillökning i familjen kan man säga fast vi är, inte gamla men lite äldre så funkar det också.   För vid 14-tiden kommer Gabriella från D...

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 12:40

...i Tavelsjö på Wärdshuset. Och passande kom solen fram och värmer i kylan. ...

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 07:07

Lördag den 20/4 och en dag kvar   Igår skrev jag ut några sidor med QR-kod så att folk får lättare att betala när de besöker Överrädå Byaförenings aktiviteter. Ute flyttade jag alla 13 däck jag förvarar, funderar på nån ställning bakom förråd...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards