jans

Alla inlägg den 23 februari 2015

Av Jan Sandström - 23 februari 2015 19:10

Gick in på Jula och där hittade jag en svetshjälm med automatisk avbländning, det jag och Erik pratade om när vi lagade moppen.

Jag har så svårt att kika i en springa och sedan byta till svetsglaset för då missar jag svetsstycket.

Får se om den här

blir lite lättare att svetsa med.

Priset på 299:- var då helt OK.


Köpte även en slangvinda till tryckluften som jag tänkt ha inne i garaget så slipper man en lös slang.

Även den för 299:- på Jula


Sedan blev det en del lampor och lysrör, allt betalades för Ingers pengar.

Det är bra att ha en fru som tjänar bra.

Av Jan Sandström - 23 februari 2015 16:34

 

Norton och Bella som Peter o Anna har.

 

Nu har de blivit riktigt gosiga mot mig, Bella var lite avvaktande tidigare men nu är hon lika go som Norton, nästan.

Av Jan Sandström - 23 februari 2015 15:50

Vi köpte semlor till kaffet och nu sitter de andra och pratar vid köksbordet.

Jag har suttit i soffan och klappat barnbarnet Bella, Norton ligger där och sover.

Under pläden på klätterställning som de fick ärva efter Gunnar som inte använde det.

Av Jan Sandström - 23 februari 2015 09:39

SVT 1, 15:10--16:25 Dårskapens hus (1951)

Filmen är en s.k kavalkadfilm sammanställd av åtta andra filmer av Hasse Ekmans 40-talsfilmer och sådna brukar bli lite röriga tycker jag. Det har gjorts liknande av bl.a Poppe och inget jag trånar efter att se.

 

Handling:
Vid utgrävningar i Stockholm år 2248 har man påträffat 45 000 meter film från 1940-talet av mästerregissören Hasse Ekmans hand. Materialet är i oordning men Föreningen för Fornfilm-Forskning har under ledning av sin ordförande låtit göra en sammanställning efter "egen konstnärlig intuition och kombinationsförmåga". Ehuru ordföranden inte är övertygad om att föreningen till 100% lyckats åstadkomma en typisk film av mästarens hand hoppas man ha "kommit sanningen bra nära". För att hjälpa åskåd...Mer

Regi:
Hasse Ekman.
I rollerna:
Hasse Ekman, Lars Hansson, Elsie Albiin, Gunnar Sjöberg, Edvin Adolphson m.fl Textat sid. 199 4:3-format

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 23 februari 2015 09:03

Måndag den 23/2


Igår kändes det som en måndag för mig, helt ut gängorna och ingen energi över till någonting.

Alltså blev det ingenting gjort heller, Inger jobbade men kom hem på timmar så hon tog bilen tillbaks på kvällsdelen.

Jag såg lite TV på kvällen, gick isäng vanlig tid med ljudboken men var trött och stängde tidigt.


Somnade och sov gott till 3 då Gunnar väckte mig för att gå ut, sedan var det kört att somna om.

Låg åtminstone två timmar och inte somnar man lättare om av att ha en katt som envisas med att gå in och ut.

Men i det stora hela har jag nog sovit inatt fram till 8.


Ätit frukost och bläddrat i tidningen, det är verkligen inte mycket i den på måndagar, tror den är tunnare än ICA:s reklamblad.

Idag ska vi ut med skräp, returpapper och sådant. Otroligt vilka mängder kartong och för att inte säga plastförpackningar.

Värst är de tjocka hårda plastomslagen. Jag funderar på om man skulle kunna köra ned dessa i en papperstugg och flisa upp dem så tar det inte så stor plats, men risken är att jag förstör marskinen.

Igår kunde (tack och lov) inte åka med Peter o Anna och handla men idag blir det, ska bara skriva ihop en lista på saker jag behöver.

I ett hus behövs lite ett och annat, ett lysrör vid diskbänken gick sönder häromdagen så det behöver bytas och så är det några andra småsaker som behöver köpas.


Men det ska bli oväderr, kanske det jag känt och känner av i kroppen, igår hade jag ordentligt ont ockå och även idag värker det.

Det gjorde det inatt också så jag har säkert överdoserat med Voltaren, behöver mer sådant också.


Vädret ja, det blev kallt inatt så inget öppet fönster mer än till katten då han ville in.

Temp - Min: -12,4 °C Klockan: 06:47 är det registrerat men just nu är det -7,6° på altan och det stiger stadigt och snabbt.

Så här ser framtiden ut så inte undra på att det värker i lederna.

Meteogrammet: Umeå Kommun

Fick inte med hur det såg ut i morse men det blå strecket gick i en uppåtgående kurva från -10-12° på någon timme.


Väderstationens Aktuella värden:
2015-02-23 09:15:05

Temperatur: -8,6 °C
Lufttryck: 982,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från W,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -8,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 14,7 mm
Året: 51,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-8,6 °C
Klockan:
09:13
Temp - Max:
3,9 °C
Klockan:
14:54
Temp - Min:
-12,4 °C
Klockan:
06:47
Temp - Min:
-9,1 °C
Klockan:
23:56
Lufttryck - Max:
982,6 hPa
Klockan:
09:06
Lufttryck - Max:
979,8 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
979,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
971,6 hPa
Klockan:
08:11


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:19
Sol upp: 07:08
Sol ned: 16:38
Skymning: 17:27
Dagsljus: 11:08 tim:min
Dag längd: 09:30 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:14
Månfas:
Växande skära
Moon

Måne ned: 23:45


och en bild ska jag ta.

 

Det har blivit dimma och värre blir det när tempen tvärstiger så som den gör.


Nu ropar Inger på att jag ska komma så.


Godmorgon

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards