jans

Alla inlägg den 12 mars 2015

Av Jan Sandström - 12 mars 2015 15:25

Gav nyss bort min gamla mobil till en vad jag hoppas behövandes tjej.

 

Den låg ändå bara här i lådan men när jag letade så hittade jag lådan den låg i och instruktionsböcker.


Jag saknar ändå den lilla smidiga och stryktåliga mobilen även om det var svårt att skriva på den lilla skärmen som inte rymde åäö.

Fick byta för att banken krävde modernare programmvara och den kunde inte uppdatera den.

Tror den har Android 2,04 eller något sådant och banken behövde någon tiondel modernare.

Av Jan Sandström - 12 mars 2015 10:12

...och då ska det byggas i/på hus och stuga.

Igår byggdes det hos en granne en bit bort.

 

Det ska tydligen bli en takkupa på huset.


Lite längre bort byggs det på Sandåkern men där hör man inte så mycket från det förutom då det pålas eller något srörre händer.

"Skyskrapan" ser vi från altan och sovrumsfönster.

 

Än så snurrar byggkranen men snart är de väl klara med husen vi har sikt till och då återgår livet till det mer normala.

 


Av Jan Sandström - 12 mars 2015 09:40

Torsdag den 12/3 och det ÄR vår.

Varmt på dagen men kalla nätter, just sådant väder där man glömer vantar och halsduk.

På morgonen måste man ta på sig till jobbet men hem är det nästan sommarvärme så då blir kläderna kvar.


Såg just ett mysigt klipp på facebook.

 

Den katten har en ängels tålamod. Hoppas bara att det fungerar med inbäddning av videoklipp i bloggen.

Eljest är det en kisse som har en massa små hundvalpar klättrande runt och över sig där hon ligger på stenkanten.

Tog kameran och filmade av bildskärmen en liten stund.


 

Igår var det fullt hus här hemma, tror Inger nämnde 17 paltsugna gäster och jag var lagom förkyld så jag höll mig så ycket som möjligt på sidan av.

Sedan blir det så stimmigt för mina öron att jag inte trivs att vistas i samma rum eller i närheten.

Men det var gott med palt och två st. fick jag ned direkt.

Innan festen så skruvade jag lite i bilen och fick loss bakljuset, troligen felmonterat av den som monterade efter omlackeringen i höstas.

Men det visade sig att det var sönderrostat under så jag måste nog byta hela baklycktan, Om jag inte är så fräck att jag löder fast en kabel på lampan och går förbi lamphållaren. Det blir kanske billigare och jag behöver ju inte säga något om jag byter bil.

Det blev några timmar ute på altan i värmen från en skön sol och det gör så gott i onda leder men så gick solen ned och det blev kallt.

Såg eller försökte se lite TV på kvällen men fastnade inte för något speciellt.


Gick isäng och sov riktigt gott inatt förutom de gånger Gunnar skulle ut.

Att han inte begriper att han kan gå ut genom kattluckan fast man bär han till den varje gång och håller jag upp den så kan han gå ut men inte annars.

Jag har legat med sängen i högläge och det är inte direkt bekvämt men det fungerar.


I morse vaknade jag med förkylning, idag har den brutit ut, tror jag för jag hostar och snyter. Har eller är tung i huvudet och trött.


Hade tänkt mig ut och åtminstone köpa nytt bilbatteri vilket behövs men som det är nu får det vara. Ger mig inte ut bland folk utan stannar hemma, kanske går det att sitta ute idag också beroende på vilken vind det är.

Enligt vimpeln är det svag sydlig vind av något slag.


Just nu +3,3° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2015-03-12 10:00:05

Temperatur: 5,1 °C
Lufttryck: 1018,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 73 %
Vindstyrka: 5,6 m/s från SSW,
i byarna 10,2 m/s
Kyleffekt: 1,2 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 13,5 mm
Året: 73,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,1 °C
Klockan:
09:47
Temp - Max:
10,4 °C
Klockan:
16:27
Temp - Min:
-6,8 °C
Klockan:
03:14
Temp - Min:
-5,8 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1019,2 hPa
Klockan:
00:17
Lufttryck - Max:
1019,2 hPa
Klockan:
23:12
Lufttryck - Min:
1017,9 hPa
Klockan:
06:50
Lufttryck - Min:
993,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:23
Sol upp: 06:10
Sol ned: 17:30
Skymning: 18:17
Dagsljus: 12:54 tim:min
Dag längd: 11:20 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 00:47
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 07:50

Så här fint är det ute när man ser genom fönstret.

 


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards