jans

Alla inlägg den 7 april 2015

Av Jan Sandström - 7 april 2015 11:05

SVT 1, 14:45--16:30 Bohus Bataljon (1949)

Det här kan bli en sevärd film helt i min smak men får nog spela in den då vi får besök i eftermiddag, tyvärr för då kan jag ju inte texta filmen, det borde gå att spela in med textning, nu kommer Inger och ska ha ut mig på kaffe så...

 

 

Handling:
Pelle Holm, Kålle Götlund och Kirre Johansson är nyinryckta på I 17 i Uddevalla. Alla tre får tjänstgöring i stallet, Pelle genom att påstå att han inte orkar med trupptjänst. Pelle sitter en kväll ensam vid ett piano på en utomhusscen. Han spelar och sjunger. Elsie Tonérus, Blå Stjärna och dotter till regementets musikdirektör Sebastian Tonérus, kommer förbi och Pelle inleder ett flörtigt samtal med henne. Bara en stund efter det att Pelle och Elsa skilts, börjar han söka efter henne. Han s...Mer
 

 

 

Av Jan Sandström - 7 april 2015 10:09

Tisdag den 7/4


Nu åter till vardagen igen.


Det har varit en jobbig, intressant, rolig och mysig vecka men skönt att vara hemma igen och att ha fått sova i sin egen säng.

Kanske håller jag på att bli gammal, men inte riktigt än.


Det började med att vi lastade bilen med Tomas skökdpadda Stina i bilen i onsdags, körde till Ö-vik där vi fikade hos Annelie och Signe, sedan till Borlänge där vi överlämnade Stina till sin nya husse och där hon skulle få bo tillsammans med 7 andra sköldpaddor.

Det blir säkert roligt för henne.

Vi avslutade dagen med mat hos våra gamla grannar Hammarbäck där vi låg över.


Dag två körde vi ned till Jönköping och Tomas o Sara (T&S) men på delvis småvägar och igenom Motala samt Vadstena.

I Jönköping av det motormässa med massor av folk och bilar av allehanda slag, både fina och rishögar typ Jönsonligans svarta rishög. T&S bor ju efter en huvudgata där raggarstråket går så det var fullt liv på kvällarna och nätterna.

Vi gick ut en rundtur första kvällen tills det skymde.


Andra dagen åkte vi till IKEA där T&S skulle köpa lite grejor till sin balkong och passade på medan vi hade bilen, sedan en utflykt till Taberg, en liten bergsknalle söder om stan där det varit gruvbrytning men nu var det messt Mullvadarna som gick under jorden.

 

Och dem fanns det gott om om man ser på alla jordhögarna.

Tyvärr blåste det lite väl kallt och våren hade inte kommit igång så som vi hoppats på.

Så vi åkte hem och tog en lugn kväll.


Dag tre skulle vi till Husqvarna motormuseum men först till BYGGmax där vi fick lite spillvirke och jag köpte lite skruv för att bygga ett underrede till balkonghyllan de köpte men först hem med grejorna, på vägen till Husqvarna körde jag upp på E4 naturligtvis och där var det trafikstockning men vi var glada att vi inte skulle till mässan med dessa kilometerlånga körerna.

Museet tog två timmar att gå igenom och sedan åkte vi till centrum där vi åt mat på en liten restaurang, därefter ut till Gyllene Uttern där vi drack kaffe med godbit, gillar man caféet på facebook så bjöd de på kaffet så vi kom lindrigt undan där.

 

Trötta åkte vi hem och efter en stunds vila monterades inköpen.


Dag fyra tog vi avsked av T&S och körde hemmåt men vid Gyllene Uttern körde vi av E4 och in på mindre vägar där vi höll oss ända upp till Linköping där jag skulle köpa borrar men gjort något fel för de hade inte dessa.

Lite tidigare hörde vi på radion att E4 var blockerad av en olycka så jag lyckades ändra rutten i min vilsedosa (GPS) så vi fortsatte köra på småvägarna upp till Norrköping där vi vek av upp mot Stora Sundby där vi skulle övernatta hos min kusin Cicki och hennes Anders.

Men innan vi kom fram köpte vi hämtmat i Katrineholm som vi tog med och bjöd på.

 

Det är alltid lika roligt att träffa dem och oftast förlägger vi resorna söderut förbi Cicki då det passar så bra med där de bor.

Kör jag MC har de stort garage där jag kan ställa in hojen om jag vill.

Synd bara att jag inte träffade de andra kusinerna när nere men ibland har man bara inte tid till allt.


Hemresan började tidigt då de själva skulle bort på morgonen så redan 9 var vi iväg.

Körde lugnt men mot Västerås varnade min GPS om stopp på rutten så den lade om mig till en mindre väg och kul att ibland få se någon nytt.

Sedan gick det fint ända hem, vi tankade och åt en korv på OKQ8 i Söderhamn.

Avtalade möte med Hans i Sjöland så där stannade vi två timmar, jag hann ligga på soffan och vila en halvtimme.

Sedan gick det fort hem och skönt att komma hem, det tyckte säkert Gunnar också som mötte oss på altan och han har varit väldigt kelsjuk i natt och vi fick sova med öppet fönster igen.


Men nu är vi hemma och åter till vardagen.

I morse såg vi en skördare köra ris här utanför tomten.

 

 

 

 

 

De håller på att rensa och ta bort dåliga trän efter kraftledningen vi har här bakom men våra björkar blir kvar än ett tag som skydd mot nordanvinden och industriområdet.

       


Idag ser det ut att bli fint väder, kanske en vårdag rent utav.

Erik ska komma förbi och hämta bilen, kanske får vi hit Mirabell som nu är hos Maria då Anders är bortrest ett kortare tag.

Jag håller på med foton från resan men det är så mycket annat som ska göras efter 6 dagars bortavistelse.


Men just nu är det +10,4° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2015-04-07 10:45:05

Temperatur: 11,2 °C
Lufttryck: 994,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 60 %
Vindstyrka: 5,4 m/s från WNW,
i byarna 6,8 m/s
Kyleffekt: 8,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 2,1 mm
Året: 104,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,3 °C
Klockan:
10:38
Temp - Max:
9,7 °C
Klockan:
16:58
Temp - Min:
3,5 °C
Klockan:
01:07
Temp - Min:
-1,0 °C
Klockan:
01:55
Lufttryck - Max:
999,6 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1011,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
994,5 hPa
Klockan:
07:19
Lufttryck - Min:
999,4 hPa
Klockan:
23:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:48
Sol upp: 05:38
Sol ned: 19:46
Skymning: 20:37
Dagsljus: 15:49 tim:min
Dag längd: 14:08 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 23:37

Månfas:
Avtagande gubbe

Moon

Måne ned: 06:30




 

Sådär ser det ut idag, inte som när vi reste då jag dagen innan körde snöslungan   


Det här blev långt så ju avslutar jag med ett Goemorgon.



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards