jans

Alla inlägg den 21 april 2015

Av Jan Sandström - 21 april 2015 13:52

Beställde en handtagssats till altandörren och naturligtvis har de skickat fel.

De har skickat till vänsterhängd dörr när jag har högerhängd ändå bifogade jag bilder på handtaget, dörr utifrån och inifrån så att de kunde se vad jag har.

Och jag skrev rätt i mejlet, har dubbelkollar nu igen.


Det är fellevererat för på plocksedeln står det höger.

 

Men jag tappar bara orken när det ska strula så här.


Kollade på Biltema att de har en passande låscylinder och den finns inne.

 

När jag kom dit gapade kroken tom på hyllan, när jag frågade en tjej så slog hon upp och jovisst har vi den inne men vi har inte packat upp den, men på torsdag ska det finnas upphängd.


Jag tappade t.o.m kaffesuget men om en timme börjar filmen, SÅ kanske jag lugnat ned mig och blodtrycket sjunkit till under det normala igen.

Jag har ju normalt väldigt lågt blodtryck.


Av Jan Sandström - 21 april 2015 12:17

Ivan och Kurt är arbetskamrater och de brukar simma tillsammans varje onsdag. De står där i duschrummet och Ivan var som vanligt klar på nolltid med att klä på sig, och skriker till Kurt:
- Är du inte klar än???
- Jamen snart, svarade Kurt. Jag ska bara sätta på mig korsetten.
- Va??? Korsett??? Hur länge har du haft den?
- Ja, sen i fredags... Min hustru hittade den i handskfacket i bilen.

Av Jan Sandström - 21 april 2015 10:15

SVT 1, 15:00--16:30 Gabrielle (1954)

 

Handling:
I baren på Scandia Club i Paris sitter Bertil Lindström, attaché vid svenska ambassaden. Han berättar för bartendern Jensen: Fyra veckor tidigare lämnar Bertil Stockholm för att flyga till Paris där han ska tillträda sin befattning. Hans fru Gabrielle har valt att stanna i Sverige. Hon ska tillbringa sommaren i en stuga på en skärgårdsö. Hon behöver vara ensam, säger hon. Vid mellanlandningen på Kastrup sammanförs Bertil som hastigast med en annan passagerare, Kjell Rodin, som är på väg hem ...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 21 april 2015 09:52

Tisdag den 21/4


Ja då satt man här hemma igen, det känns som att jag varit borta en hel evighet och det handlar bara om 4 dagar ungefär.

Men vi hann mycket under helgen, det känns i kroppen.

Vi hade ju hjälp med attfälla ett antal träd i skogen för att förbereda plats till en stuga till och nu sågade jag upp i bitar som Inger bar hem och så klöv vi med den nya vedklyven.

Den fungerade fint men borde fått vara en dm. högre ungefär och så ska jag konstruera om manöverspakarna.

Men uppskattat klöv vi tre kubikmeter som nu ligger staplat och i hög för att torka.


Sedan gjorde vi i ordning björk till T&S brölopp i höst.

Men vi fick lov att gå ut i hästhagen och stjäla en liten björk för att få virke i rätt storlek.

Gunnar trivdes fint där i stugan och han jagade möss, sov och var väldigt kelsjuk tidvis, på natten naturligtvis.


Här hemma igår så kom Erik och skulle byta däck på moppen och det gick enkelt och fort när han har dubbla uppsättninga hjul men så var det problem med startmotorn och kanske hittade vi problemet, lite ström i batteriet men jag förstår inte varför det var dåligt laddat. Inte heller fungerade hastighetsmätaren men den får vi titta på senare.

Jag åkte också iväg och hämtade Peter som kom hem efter en dryg veckas vistelse i Holland där han jobbat och då passade jag på att handla på Biltema när jag ändå var på Ersboda.

Men låscylinderna jag skulle ha var slutsålt så det blev lite annat snått och gott jag köpte, nä inte godis eller korv utan en dunk olja till moppe och gräsklippare m.m Eldosor och annat nyttigt.

Men man ska inte vara ute ochhandla den tiden, kring fem för det är så mycket folk i farten.


Inatt har jag sovit sisådär, värk i knän och händer och Gunnar har hållit sig ute hela natten för vi har varmt och skönt. Det blir kaffe ute om en stund.

Småjobbigt med Mirabell och de andra innekatterna här hemma för vi kan inte sova med öppet fönster då risken att de smiter ut är stor. Vi har ju ingen dörr att stänga till vårt sovrum.


Idag ska jag ta mig an och såga upp den där björken vi tog hem så att det får torka ordentligt, jag ska prova att borra hål för värmeljuskopparna och jämföra med en torr bit och se om det är lättare med färkst trä mot torrt.

Montera ned garderoben Maria tog hem och som står fallfärdig på altan, tvätta av motorcykeln som jag satte in batteriet i igår och den startade direkt som om den aldrig stått i ett halvår.

Bara jag blir lite bättre i händerna ska jag väl ge mig ut på en tur och nu håller de på att sopa vägarna fria från grus men det är inget jag oroar mig för, grus på stadsgatorna alltså.


Det är varmt nämnde jag, just nu +11,7° på altan i skuggan.

Vädetstationens Aktuella värden:
2015-04-21 10:00:05

Temperatur: 12,4 °C
Lufttryck: 1007,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 57 %
Vindstyrka: 3,2 m/s från WNW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 11,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 86,1 mm
Året: 188,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,6 °C
Klockan:
09:48
Temp - Max:
16,7 °C
Klockan:
14:36
Temp - Min:
3,5 °C
Klockan:
05:35
Temp - Min:
1,7 °C
Klockan:
05:08
Lufttryck - Max:
1009,0 hPa
Klockan:
07:39
Lufttryck - Max:
1008,2 hPa
Klockan:
09:01
Lufttryck - Min:
1006,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1004,8 hPa
Klockan:
16:12


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:52
Sol upp: 04:49
Sol ned: 20:28
Skymning: 21:27
Dagsljus: 17:35 tim:min
Dag längd: 15:39 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:32
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 23:51

och så här ser det ut idag.

 


Bara det grönskar och det ska det väl göra nu när vi har fått varmt men det sägs bli kallare igen om några dagar.

Men det är då det.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards