jans

Alla inlägg den 25 april 2015

Av Jan Sandström - 25 april 2015 17:55

Skrev ursprungligen det här på vk.se men tar det även här.


Det skulle faktiskt vara intressant att se vad som hände om någon Umeåbo satte sig ned vid en affär i närheten av någon annan tiggare.
Skulle man bli bortkörd eller skulle man inte få några pengar.
Kanske kom det någon som sa att det här är inte din entré utan du får gå någon annanstans.

Som tack för experimentet kunde man ju skänka det man ev. fått till den som satt där tidigare.


För det verkar ju trotts allt som att det finns någon form av system då det bara sitter en person vid varje affär.

Jag har då aldrig sett att det varit någon form av konkurens bland tiggarna och hur kommer det sig?

Kommer vi att få se det till sommaren då det förväntas anlända ännu fler tiggare?

Av Jan Sandström - 25 april 2015 17:21

Gjorde en kanalsökning och tydligen är det den digitala Discovery som försvunnit i nätet för en analog hittades och den kan jag se på nu.  

 

Av Jan Sandström - 25 april 2015 16:46

Fast jag är utbildad på TV så tycker jag det är en enda röra idag.


Funderar av och till på att få digitala kanaler men vet inte hur man ska göra och välja.

Kollade på Sappa och blev bestört när jag inte hittade Kanal Global som jag ville ha, fick se det här istället när jag sökte på kanalen "Kanal Global utgår 15 februari (alltså i år)"

Men det är en enda röra och jag har ju nyss skaffat min HTPC som fungerar hyfsat och den går inte använda om jag ska ha digitala kanaler utan då skulle det bli en apparat till med fjärrkontroll.

Inspelning kan den göra men på egen USB-disk och inte i nätverket som nu.


Så jag nöjer mig nog med vad jag har för stunden och hoppas på att Discovery kommer igång igen.

 

Jag har väl blivit för gammal får sånt här eller så håller jag på att bli senil.


Det blir för mycket för mitt huvud när jag ställs inför allt för många alternativ, Aftonbladet eller Expressen liksom.

 

Att ställas inför två val är mer än tillräckligt, just nu.


Av Jan Sandström - 25 april 2015 10:19

Gunnar och Mirabell ligger på varsin sänghalva och rätt könsindelning dessutom.

 


och så tänker du efter före på torsdag.

 

 


Svaret på frågan är väl 12 månader för alla månader har ju 28 dagar men de flesta fler.

Av Jan Sandström - 25 april 2015 09:24

Lördag den 25/4


Igår var en dag med värk och elände så jag gjorde inte så mycket.


Inatt sov jag halvdåligt fast vi hade öppet fönster.

Det var både värk och tankar som snurrade runt i huvudet under lång tid men till slut måste jag ha somnat för jag vaknade i morse.


Idag har jag egentligen inte lust till någonting men kanske måste ned på stan för att köpa termostatbyggsatser, det är ett litet NTC som är trasigt till badtunneautomatiken och den har utgått från Kjells sortiment.

Men de har en ny modell, jo jag kan beställa ett NTC (Negative Temperature Coefficient (negativ temperaturkoefficient)).

Eller harjust du ett sådant motstånd på 47K liggandes i en låda. Jag ska gräva i mina men jag tror inte jag har något sådant.

Det ingick inte i sortimentet jag hade på min firma.

Det blir ändå så dyrt med en beställning och frakter att det är billigare med en ny byggsats (Art nr: 87019) för 129:90 hos Kjell & Co

Så jag köper två, för varför köpa en när man kan köpa två för dubbla priset.


Men mina planer har ju en benägenhet att spricka så jag ska inte planera så mycket.


Idag är vädret grått, temperaturen ligger på +3,4° på altan men det blåser inte så mycket, men det känns iskallt ute när jag gav fåglarna mat.


På sidan Kamrat ställdes frågan.

Dagens fråga: En del månader har 31 dagar och en del har 30 dagar men hur många har 28 dagar?

De flesta har enligt mig svarat helt galet, vad säger du?

Nu funderar jag på att dra mig ifrån den sidan men med Registreringsdatum: 2001-07-05 har jag liksom blivit lite rotad där.

De flesta ungar som nu är där var inte ens födda då jag registrerade mig där och på den tiden var det mest äldre, men så drog ungarna in och nu är det mest småbarn där men vi är några få äldre kvar.


Vädret skulle jag ju skriva om, tankarna slyger iväg och jag tappar tråden men det värker så förbenat i fingrarna just nu att det går runt i huvudet.

Vädret var det.


Det är kallt ute och mulet.

Väderstationens Aktuella värden:
2015-04-25 09:45:05

Temperatur: 2,5 °C
Lufttryck: 996,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från NE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 0,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 90,6 mm
Året: 192,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,5 °C
Klockan:
07:20
Temp - Max:
11,8 °C
Klockan:
10:30
Temp - Min:
-3,2 °C
Klockan:
04:27
Temp - Min:
-0,9 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
996,2 hPa
Klockan:
09:14
Lufttryck - Max:
990,2 hPa
Klockan:
23:46
Lufttryck - Min:
990,0 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
979,1 hPa
Klockan:
00:22


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:35
Sol upp: 04:36
Sol ned: 20:41
Skymning: 21:43
Dagsljus: 18:08 tim:min
Dag längd: 16:05 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:09
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 02:19

Så här ser det ut med 1000 småfåglar i träden och på marken.

 


OCH TÄNK PÅ

 

 


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards