jans

Alla inlägg den 26 april 2015

Av Jan Sandström - 26 april 2015 22:22

...i en SF på TV 12

Av Jan Sandström - 26 april 2015 17:27

Ska bara få upp den här videosnutten på fåglarna i trädgården men den blev visst lite mörk.

Man ser ändå en del av alla bofinkar som jag har och jag har fått fylla på mat tre gånger idag, de är hungriga mina små vänner.   


  Önskar bara att det varit varmare ute så att jag kunnat sitta i vilstolen på altan.


Nu går jag in i rummet och lägger mig på soffan med Gunnar. Ljudboken får väl följa med.

Av Jan Sandström - 26 april 2015 16:14

Nu har ett ljus brunnit i tre timmar och än har inte staken tagit eld   

 

Just nu har jag ett gammalt värmeljus och de var högre än de som man köper idag, säkert beror det på att de ska tjäna mer pengar.
Man får mindre ljus för samma penning.

Men jag misstänker skarpt att jag måste investera i en lite starkare pelarborrmaskin.

Den jag har var en billig sak med en motor på endast 180W, de man köper på typ Biltema är på allt från 250W till över 700W och den starkaste kanske skulle vara något om den inte var så konstig och helelektronisk.

Av Jan Sandström - 26 april 2015 14:38

Bofinkar

   

Men visst är de fina.

Av Jan Sandström - 26 april 2015 09:46

Söndag den 26/4


Å dags att göra i ordning räkningarna IGEN.


Men ibland blir det bara så fel.

Meteogrammet: Umeå Kommun

Vart tog det där ovädret som media gått ut och varnat för?

Det skulle ju bli minst en decimeter snö här i Umeå och alla skulle måsta byta tillbaks till sina vinterdäck igen.

Jo nu regnar det lite här, altanbolvet är faktiskt blött men det kommer inte så mycket att regnmätaren registrerar någon nederbörd.

Så tydligen gick det förbi oss här i Umeå eller så bidde det ingenting av det hela, inte mer än en grå himmel.

Mer om vädret längre ned.


Igår, testade lite att slipa, hyvla och borra i ljusstakarna av björk, men det gick inte så bra. Slipa var bästa metoden att få en någorlunda plan yta för min elhyvel är för liten.

Maria bytte till sommardäck på mors cykel och jag hjälpte till, en aning.

Gav utefåglarna frö i omgångar för nu går det åt som smör i solsken. Vad smör har i solen att göra vet jag inte.


Såg på ett avsnitt av Morden i Midsomer igår kväll innan det blev sängen och ljudboken, den hann jag för övrigt med en stund i soffan på eftermiddan.

Hade värk hela dagen, kvällen och natten, så även nu.

Börjar bli lite less på att ha ont hela tiden, det tär på krafterna.


Men jag lyssnade färdigt på boken inatt, Mankells "Den vita lejoninnan" så nu får jag börja med nästa bok "Mannen som log".

Men jag vaknade vi femtiden av värk i händerna och trodde att jag inte skulle somna om men efter medicinen 6 så gjorde jag tydligen det ändå och en varm Gunnar låg hos mig i mina knäveck.


Idag har jag ont, men funderar ändå på att ta mig ned på stan och köpa de där termostaterna på Kjell & Co som jag behöver.

Eljest blir det nog inte mycket gjort idag heller.

Den här bilden beskriver allt.

 

Tycker den beskriver mig ganska bra.


Över till vädret.

Idag kommer det att vara grått och eländigt hela dagen, kanske för helt säker kan man ju inte vara.

Just nu har jag i alla fall +4,5° ute på altan, utanför fönstret och väderstationens Aktuella värden:
2015-04-26 10:00:05

Temperatur: 4,1 °C
Lufttryck: 988,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 97 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från ENE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 1,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 90,6 mm
Året: 192,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,6 °C
Klockan:
08:19
Temp - Max:
7,3 °C
Klockan:
12:17
Temp - Min:
1,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-3,2 °C
Klockan:
04:27
Lufttryck - Max:
993,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
996,9 hPa
Klockan:
14:15
Lufttryck - Min:
988,3 hPa
Klockan:
09:46
Lufttryck - Min:
990,0 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:30
Sol upp: 04:32
Sol ned: 20:44
Skymning: 21:47
Dagsljus: 18:17 tim:min
Dag längd: 16:12 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:20
Månfas:
Växande gubbe
Moon

Så här eländigt ser det ut, inget inbjudande till kaffe ute på altan vid förrådet direkt.

 


OCH SÅ KOMMER DU VÄL IHÅG.

 

 

SÅ ÄVED DE SMÅ KAN FÅ EN GOD MORGON.


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards