jans

Alla inlägg den 27 april 2015

Av Jan Sandström - 27 april 2015 14:58

Det pågår ett takbyte där borta.

Grannens garage är snart klart och det drar kallare än jag trodde.

Av Jan Sandström - 27 april 2015 14:41

Nu har jag satt ut ännu en fälla då 4 katter inte lyckades fånga en liten rädd mus i huset.

Jag tog en kartong där jag gjorde ett litet hål i sidan och ett fat med färsk kattmat inne och tids nog kanske den blir hungrig och vågar sig fram.


Då har jag en kattklocka som skriket om den kommer nära öppningen så att jag kan gå dit och hålla något för öppningen och bära ut den i trädgården.

Av Jan Sandström - 27 april 2015 09:56

Måndag den 27/4


Jag hoppar direkt till morgonens händelse.


Vaknade inatt av att Gunnar kom in lite ovanligt snabbt och klumpigt, som han gör när han bär på något han fångat.

Sedan kom han upp till mig i sängen och rullade ihop sig mellan benen som vanligt.


Klockan 4 satte han sig tvärt upp, huvudet på sned och lyssnade rakt ned i sängen. Med ett smidigt språng ned på golvet och in under sängen där han runsterade en stund.

Sedan som en räcerkanin fram från sängen, runt hörnet och in i vardagsrummet där det gick hett till en stund.

Därefter gick han lugnt och åt lite torrfoder innan han lade sig hos mig igen.


Det var inledningen till allt.


I morse var det som vanligt, Gunnar låg hos mig men kom och sa godmorgon klockan 8 till Inger och mig igen. Vi åt frukost och jag berättade vad som hänt inatt, jag tror inte Inger och Maria trodde på mig men senare gick Maria och kikade under soffan, ingenting där.

Inger gick ännu lite senare och kikade runt i rummet och bakom några tavlor som står i hörnet

   

En liten stackar söt mus som vi sedan försökte fånga och släppa ut.


Falskt larm, en leksaksmus och sådana finns det gott om

 

eller fanns det gott om under bokhyllan

     

Både tygmöss och dammråttor hittade vi efter att ha jagad den lilla musen fram och tillbaks i bokhyllan

     

Med kamerans hjälå fotade jag bakom och under men ingenting.

     

Musen är borta.

     

Vi har 4 katter i huset och ingen duger till att fånga musen, Gunnar han ville promt ut. Tror han skämdes över att ha tagit in den och sedan mistat den.

 

Vi har stängt för rummet så gott det går och tror att den är kvar i rummet men var?

   

Mirabell gick och lade sig och sover ostört fast vi bökat under sängen.

 

Tristan och Trassel tror jag mest var nyfikna på allt annat när de nu fick vara här uppe i huset vilket varit förgjudet område tidigare.


Men nu har jag gillrat en fälla till musen som fortfarande är på fria tassar.

 


Det har liksom varit lite livat på morgonen   och hur det ska gå får jag återkomma till, Gunnar är ute, Mirabell sover, Tristan och Trassel har passerats bakom galler nere hos Maria som ska göra skolarbete. Inger ska åka och jobba och jag sitter här och lyssnar på om jag ska höra någonting från rummet.

Men jag hoppas på att Gunnar kommer in och lägger sig på soffan i rummet.

Det ska väl va han som lyckas fånga musen men helst hoppas jag på att den ska ramla ned i burken med solrosfrön så kan jag släppa ut den på gräsmattan.


Igår tror jag inte att jag gjorde så mycket. Såg en film på kvällen efter att ha sett Badhotellet som sändes igår då det utgått i torsdag.


Lyssnade på ljudboken till ett när jag stängde och lyckades somna (en stund) då jag haft värk.

Hur natten var har du läst om liksom morgonen.

Tanken var att jag skulle ta mig ned på stan och till Kjell men det får vara så länge.

Jag har annat att pyssla med på datorn, räkningarna ska göras klara så får jag se om det blir något över. Behöver jag säga   attjag sitter med mina nakna fötter på en pall under skrivbordet, vill inte bli musbiten i tårna.   

Skämt åsido har jag alltid benen på pallen då det är bekvämt och skönt för knäna med raka ben, nu är det ju vår så då börjar det bli dags att raka benen   


Vädret då för det är väder även idag och det är bättre än igår eller helgen.

Det är torrt ute, solen skiner nästan fram, ibland gör den det men det är mer mulet än blått där uppe.

Det är då varmare med 8,9° utanför fönstret och väderstationens Aktuella värden:
2015-04-27 10:30:05

Temperatur: 8,0 °C
Lufttryck: 990,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 77 %
Vindstyrka: 3,2 m/s från SSW,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 6,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 5,1 mm
Månaden: 95,7 mm
Året: 197,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,1 °C
Klockan:
10:22
Temp - Max:
5,2 °C
Klockan:
11:24
Temp - Min:
1,5 °C
Klockan:
04:53
Temp - Min:
1,5 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
990,9 hPa
Klockan:
10:27
Lufttryck - Max:
993,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
987,1 hPa
Klockan:
00:15
Lufttryck - Min:
986,1 hPa
Klockan:
19:16


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:26
Sol upp: 04:29
Sol ned: 20:47
Skymning: 21:51
Dagsljus: 18:25 tim:min
Dag längd: 16:18 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:33
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 03:05

Så här ser det ut...

 

 

Jag får återkomma och skriva vad som hände med musen OM vi nu får reda på det.

Men den var söt där den satt där bakom tavlorna och så rädd stackarn.

 

Men det blev en dålig bild då jag klippte ut från en stor här ovanför.


Kaffe har jag redan tagit mig så


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards