jans

Alla inlägg den 14 maj 2015

Av Jan Sandström - 14 maj 2015 19:59

Som bekant skickas inte mobilinlägg vidare till Facebook så därför det här inlägget.


 Fina bilder. Text

2015-05-14 17:42:09

och

Sitter hos Erik. Text2015-05-14 15:48:44

http://jans.bloggplatsen.se/

Av Jan Sandström - 14 maj 2015 17:42

Erik har väldigt fina foton på de väldigt fina fotoväggarna.

Och många bilder i lagret.

Jag gick ut på balkongen och tog kort på björkarna som slår ut.

Av Jan Sandström - 14 maj 2015 15:48

Tjejerna åkte och handlade.

Tidigare kom Erik och hämtade Maria och de hämtade moppen.
Men vi fick inte igång den trots de nya delarna.
Det som hände var att jag gjorde illa mig i ryggen igen.

Här på Umedalen lade jag märke till en skylt med särskrivning.

Eljest bor Erik med fin utsikt.

Nu hoppas jag att tjejerna kommer så att det blir kaffe.

Av Jan Sandström - 14 maj 2015 09:27

Torsdag den 14/5

Kristi himmelsfärds dag eller "flygardagen" som man sa då jag var ung, om man gör det nu vet jag inte.


Igår var en dag med omväxlande gott och ont, god mat och ont i ändan, av och till ont för det växlar ganska fort nu.

Sträcker jag mig så att jag liksom får kramp så släpper det och går över ganska fort igen.

Jag borrade några klabbar men inte ändträt utan på tvärsan, liggande vedträn som fick två hållare för ljus och den vägen är det hur enkelst som helst att borra.

Såg två första avsnitten av en gammal TV-serie jag hittade igen och tog hem. The Prisoner - The Complete Edition

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/96/Rover.jpgbilden från Wipedia och Rover.

Erik ringde och gissa vad han ville, jo moppen stannade på Tegsbron och han undrade om jag kunde komma med släpvagnen.

Nu slutade det med att han rullade den till ett gammalt jobb han ibland är på och där står den, Maria åkte och hämtade Erik som satt här när jag gått isäng.

Jag lyssnade på ljudboken, just nu "Steget efter" av Henning Mankell.

 

Sov gott inatt då vi kan ha löppet fönster och inte blir väckta av Gunnar som ska ut och in hela tiden.

Katter är lustiga, de vill vara ute när de är inne och inne när de är ute och gärna samtidigt.   

 

Idag känns "ändan" bra, så bra att jag kunde tvätta fötterna i duschen, alltså tvätta utan att använda den långa borsten.

Jag har ju inte gått omkring med förfärlig fotsvett de här två veckorna.

Likaså kunde jag torka mig med handduken mellan tårna, det har varit svårt tidigare, eller omöjligt rättare sagt.

Inger sa att vi senare idag var bjudna till Erik som ville bjuda på fika, han brukar ha gott om fikabröd så det ska bli gott.

Pst tjejer: Erik är jättehuslig och skulle bli en perfekt kille till er.

Men berätta inte att jag tipsade om han fast det gäller ju även Anders som dessutom är utbildad kock, men då får du bereda dig på att sova i tält när det är -20° och snöstorm.

 

Tomas o Anders tältade på Ålidhem, Foto Josefin Sandberg

 

Eljest blir det väl plockande i garaget idag, vi måste få lite plats för moppen och så ska vi plocka ihop allt björkträ som ska till brölloppet i höst och det som inte ska användas dit åker ut i vedstapeln här ute till grillning.

 

Jag tror vi får hålla till inne med att meka med moppen även om solen skiner idag, det blåser isande kallt.

Erik fick hem delar till den igår och gårdagens fel är nog urladdat batteri, det höll inte så länge han hoppats på då vi laddade upp det för några dagar sedan.

Laddningen har ju lagt av så man kan nästan säga att han kört en battetimoppe.

 

Solen skiner ja, det är +10,3° ute på altan och väderstationen har.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-05-14 10:00:04

Temperatur: 10,6 °C
Lufttryck: 983,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 51 %
Vindstyrka: 8,0 m/s från NW,
i byarna 12,6 m/s
Kyleffekt: 7,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 5,7 mm
Månaden: 32,1 mm
Året: 230,1 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,2 °C
Klockan:
09:36
Temp - Max:
8,2 °C
Klockan:
16:05
Temp - Min:
6,8 °C
Klockan:
04:12
Temp - Min:
3,9 °C
Klockan:
03:07
Lufttryck - Max:
983,7 hPa
Klockan:
09:39
Lufttryck - Max:
986,0 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Min:
980,7 hPa
Klockan:
00:45
Lufttryck - Min:
979,5 hPa
Klockan:
15:34


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:01
Sol upp: 03:32
Sol ned: 21:41
Skymning: 23:15
Dagsljus: 21:14 tim:min
Dag längd: 18:09 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:13
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 15:39

 

Men inatt och morgon förmiddag spås det regn igen men nattetid kan det få regna.

Då är enda problemet att vi har öppet fönster och en katt som springer ut och in, in för att värma sig i min säng och det är som att ligga i en höstack med grustag samtidigt.

Han borde lära sig att torka tassarna innan han kommer in.

 

Men så här ser det i alla fall ut i trädgården.

 

 

Nu ska jag ta och klä på mig och sedan blir det väl en kopp kaffe med Inger i köket, det är ju lördag här idag då hon är ledig.

 

Godmorgon.

 

 

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards