jans

Alla inlägg den 15 maj 2015

Av Jan Sandström - 15 maj 2015 22:53

Åter här i morgon men det är lördag så kanske inget före tio.

Det beror på hur marigt lördagens sudoku är.

Av Jan Sandström - 15 maj 2015 18:43

 

Den bör väl vara lite drygt 30 år eller så, nä jag vet inte men vi har haft den så länge vi kommer ihåg.

Perfekt men reglaget för hastighet och värme har gått sönder så den är på full effekt och en brytare på sladden som är bytt och 3 meter lång.

Nu gick motorn körft och gnällde men jag har smort upp den med specialolja för glidlager.

Lite nytta har jag av att ha haft en serviceverkstad en gång i tiden.

Men när jag föst skruvade ihop den så stod fläkten still, så även andra gången jag sett över den men då hade jag så ont i ryggen att jag gick ovh lade mig en stund.


När jag innan middagen öppnade och kollade igenom den och skruvade ihop så surrade den som en humla och blåste varm härlig luft.

Så nu kanske den håller ihop 20 år till.

Av Jan Sandström - 15 maj 2015 17:14

Det här var felet på Eriks moppe.
Sladdar som gått av.
Men vi fick tvärköra upp till Biltema för att köpa en svänghjulsavdragare då jag inte hittade den jag hade eller haft.

Sedan hem och löda ihop 4 sladdar, krympslang och vulktejp runt
Erik skruvade ihop moppen och viss startade den,direkt.

Jag hade fått ont i ryggen igen men skruvade isär vår hårtork som jag använde till krympslangen, torken hade börjat gnälla och jag tänkte smörja motorn, men nu går den inte alls.

Men skönt att moppen funkar igen och Erik kom iväg till jobbet.

Av Jan Sandström - 15 maj 2015 09:13

Fredag den 15/5


Varför ska det strula jämt. Alltid är det någonting som jävlas för mig.

Fortfarande är det kopplingen Bloggplatsen ► Facebook, hur jag än försöker får jag inte till det utan får bara felmeddelandet

"Fatal error: Uncaught Exception: 602: publish_stream is not a member of the permissions table. (602) thrown in /home/www/bloggplatsen/funktioner/facebook/base_facebook.php on line 1238"

när jag klickar på

Inställningar

Facebook Connect och

Koppla bloggen till Facebook


Jag har mejlat supporten men inte fått något svar från dem.

Nu har jag gått igenom Facebooks inställningar och hittade en app från Bloggplatsen, tog bort den och försökte, då fick jag frågan om att koppla ihop men sedan kom samma felmeddelande igen.

Nu tror jag att de helt enkelt tagit bort möjligheten att ha en permanent koppling Bloggplatsen ► Facebook för det finns ju den man klickar i just efter att man skickat in ett inlägg.


Sedan är det Eriks moppe som jävlas men där är det inte min grej som det är fel på men irriterande ändå.


Och sist min hälsa, men jag blir sakteligen bättre i ändan men än kan eller orkar jag inte stå upprätt någon längre tid för då får jag värk främst på vänster sida och ibland liksom kramp i en liten muskel eller sena eller vad som nu finns där inne och gör ont.


Rasdramat i Norge då, det där berget i Rauma som höll på att rasa i höstas.

Ännu har jag inte hittat något som säger att det är på gång men jag kollar varje morgon VG och några andra sidor.

Jag har funderat på att mejla och fråga vad som händer eller inte händer där borta för de sa i höstas när kylan kom att det kunde eller skulle släppa när det började tina till våren.

Snart börjar det alltså bli dags för någonting där men det är väl än mycket snö uppe på fjället.

Det skulle i alla fall vara kul om de satte upp kamerorna igen få att man fick se raset.


Här hemma hos mig då. Jo igår grejade jag lite i garaget, Erik kom med moppen och vi eller han mekade och jag bistod lite på sidan om med en hjälpande hand, vilket resulterade i ONT I RYGGEN.

Erik kollade lite på nätet och sedan åkte vi alla hem till han där vi fikade, det blev prat om fotografierna han har på väggen och att de är fina.

     

Jag tycker han ska försöka lägga ut bilder och kanske försöka få lite pengar för dem.

Uppsättningen är något vi kom på, järnskenor som skruvades upp på väggarna och sedan sitter foton med magneter.

Nu är det obehandlade plattjärn som kan vara fint på sitt sätt men man kan ju även lackera dem i den färg man tycker om eller som passar på väggen.

Jag har tänkt gå ett steg längre då vi tapetserar om i köket nästa gång och då ska jag slå in pappspik

(kort men stor platt skalle)  i ett rutmönster över stor del på väggen och sedan tapetsera över.

Då kan jag sätta upp foton med magneter mot spikarna på ett nästan osynligt sätt.

Nåja, efter fikat åkte vi hem och jag lade mig på soffan och värmedynan ett par timmar innan det blev middag vid 21-tiden, vi värmde en köpt pizza som vi delade på jag och Inger.

Jag såg lite TV, Starwars men släckte vid 22 då jag gick isäng och fortsatte på ljudboken.


Somnade och sov gott hela natten, nä jag vaknade vid midnatt av att det väkrte i knän och händer men efter Voltaren så somnade jag igen med Gunnar i knävecken.


Vaknade tidigt men låg kvar tills Inger stack iväg ½7 någonting och sedan steg jag upp, har lite ont i ändan men inte så farligt.


Någonting blir det väl gjort idag men inget direkt planerat, jo kanske försöka få upp det där lysröret ovanför maskinerna i snickeboa.

Men det är ju en dag i morgon också, det kanske blir soffan istället.

Vädret är ju inte det bästa då det är mulet, retnar och blåser. Kanske det jag kände av inatt.

Inte heller är det någon värme med +3,6° på altan.


Väderstationen:

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-05-15 09:45:05

Temperatur: 4,0 °C
Lufttryck: 992,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 96 %
Vindstyrka: 5,1 m/s från N,
i byarna 8,2 m/s
Kyleffekt: 0,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 4,2 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 37,8 mm
Året: 235,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,2 °C
Klockan:
08:56
Temp - Max:
12,9 °C
Klockan:
13:59
Temp - Min:
2,4 °C
Klockan:
03:22
Temp - Min:
3,3 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
992,8 hPa
Klockan:
09:44
Lufttryck - Max:
986,3 hPa
Klockan:
23:22
Lufttryck - Min:
986,0 hPa
Klockan:
00:18
Lufttryck - Min:
980,7 hPa
Klockan:
00:45


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:48
Sol upp: 03:29
Sol ned: 21:44
Skymning: 23:22
Dagsljus: 21:34 tim:min
Dag längd: 18:15 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:27
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 17:11

 

Ochs å här ser det ut, webbkameran har armlat ned. Måste fixa den också.

 


Det får bli kaffe så kanske jag sätter på den där TV-serien jag fick hem.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards