jans

Alla inlägg den 18 maj 2015

Av Jan Sandström - 18 maj 2015 17:56

Nu är det klart att vi ska ha larm i huset.

Skrev på kontraktet för en stund sedan och det blir från

Sector Alarm Sverige

Tack vare att vi nu har Trygg Hansa som försäkringsbolag så kostar det inte mer än månadsavgiften på runt 400:- beroende på hur mycket extragrejor vi sätter in.

Så nu ungar måste ni lära er att larma av när ni kommer hit och vi är borta, eller om vi vill vara ifred.   



Av Jan Sandström - 18 maj 2015 17:47

Skulle det va lönt, den var ju städad när vi köpte den

 

i maj 2010.

Av Jan Sandström - 18 maj 2015 14:44

SVT 1, 14:50--16:25 Matiné: Lyckliga skitar - SVT1

Svensk långfilm från 1970. Lastbilschauffören och ungkarlen Charlie träffar bostadslösa Pia som är gravid i sjunde månaden. Båda drömmer de om att hitta någon att leva tillsammans med. Och så ställs Charlie inför ett dilemma om han ska ställa upp i en demonstration till förmån för Kuba. Regi: Vilgot Sjöman. I rollerna: Bernt Lundquist, Solveig Ternström, Tomas Bolme, Bertil Norström, Gösta Wälivaara, m.fl Textat sid. 199 4:3-format

Skrev det här inlägget från mobilen och soffan.

Av Jan Sandström - 18 maj 2015 13:52

Vi har varit ute och handlat.

En kostym till mig med skjorta och slips för jag måste ha det på brölloppet sägs det.

Även ett par skor har inhandlats så nu klarar jag mig till min egen begravning 2079, någon gång i augusti.

Jag måste ju få fira 100-årsbrölloppsdagen min.

Det blev en jätteräkmacka på Cavé Victoria men nu tror jag gränsen för vad den får kosta är nådd, 79:- och 30:- för kaffe.

Men den var god.

 

Sedan åkte vi till Carglass och skulle köpa glass    men det hade de inte utan där lagade man bara stenskott

Efter att han tittat på skadan erbjöd han lagning direkt bara bilen före var klar så på en halvtimme var allt klart.

    Men de bjöd på kaffe.

Betalningen får jag hem i form av en faktura på 100:- senare.


Därefter åkte vi hem men så skulle Inger förbi Granngården och där tappade jag bort henne bland allt grönt men det fanns ju gräsklippare och annat gott att kika på tills hon kom till rätta igen.


Nu är vi hemma och ska ta en fika. Och jag är helt slutkörd så det blir en stund i soffan efter fikat.


Men snälla Bloggplatsen, kom igång med

Dela inlägget på Facebook (Aktivera under menyn Inställningar -> Facebook Connect)

Av Jan Sandström - 18 maj 2015 12:32

och det verkar gå bra.
Det finns en risk att rutan spricker när de börjar vakuumsuga skadestället men det händer inte min ruta.

Av Jan Sandström - 18 maj 2015 12:13

...på att få vindrutan lagad.

De kunde ta emot oss direkt.

Av Jan Sandström - 18 maj 2015 11:36

Lunch eller fika blev det för vi kom relativt billigt undan med kostym och skoköp.

Av Jan Sandström - 18 maj 2015 08:59

Måndag härliga måndag och den 18/5


För 30 år sedan var det här första morgonen i huset och förmodligen ganska rörigt, som nu alltså.


Igår var en dag jag tog det lungt på, gjorde ingenting tror jag men något blev det säkert fast jag glömt bort det.

Min privata sköterska kom förbi och stack en lång nål i min ända, men hon är duktig och det kändes nästan inget mer än ett litet stick i början.

Det var min Depo-Medrol mot pollen så nu klarar jag våren utan annan medicin.


Jag började se Fråga Olle dokumentär på kanal 11 igår vid 22 och intressant vilka intressen en del personer har när det gäller sex.

Det var tramping, alltså de blev trampade på av en i programmet tjej men det kan vara tvärtom, han ville bli trampad på när hon både hade skor och inte på fötterna.

Ballonger, en tjej som gick igång på ballonger som kramades, gnisslades med och small.

Kissa, en kille som levde på att visa videos på tjejer som kissade genom trosorna och tjejerna eller tjejen själv tände på att göra det.

Jo så var det armhålesex, killen gillade att slicka armhålan på tjejen och sedan ha utlösning i den.

Men de skadar ju ingen så visst får de hålla på som de vill, jag har ju mina egna feticher även om jag nu inte ägnar mig åt dem men de finns där ändå och skadar ingen annan.


Sedan gick jag isäng innan programmet var färdigt och lyssnade på ljudboken men jag hade och fick mer ont i händer och knän så det blev upp och gå några gånger och smörja med Voltarenet.

Till slut somnade jag ändå och sov gott, vaknade en gång med ont i ryggen men då låg Gunnar hos mig så jag låg lite krokigt.

Efter att ha lyckats vrida på mig somnade jag om och idag känns faktiskt ryggen normal igen.

Men fingrarna hänger inte riktigt med.


Idag ska vi ut och handla, Inger ska köpa en kostym till mig som jag ska ha på brölloppet den första augusti då Tomas o Sara gifter sig. Den kan nog komma till nytta fler gånger.

Kanske kan vi hitta något roligt att köpa också, men bara kanske för jag ska till Biltema och lämna igen en avdragarsats jag köpte då vi mekade med Eriks moppe. Det lilla verktyget vi också köpte fungerade så då behövdes inte stora satsen.

Hmm jag kanske skulle åka och kolla om lagning av vindrutan när vi ändå är där uppe och kör. Vi har ju ett stenskott som borde åtgärdas.

Klockan 4 kommer Henrik från Sektor Alarm och pratar om just larm och säkerhet.

Företaget har en drive här på Västerslätt och kanske sätter vi in något, det blir ganska förmånligt då försäkringsbolaget bjuder på installationen men sedan kostar det nästan 400 i månaden, det är dyrt men kan vara värt det.

Föräkringspremien kostar ju också och det blir en viss rabbatt på den om man har larm.

Samhället är ju inte som igår idag, förr hängde man ju husnyckeln på en spik bredvid dörren då man åkte bort så att besökare kunde se att man inte var hemma, det kanske fungerar idag men jag vill inte prova.


Men vädret är inte bra just nu men det ska lätta.

Just nu regnar det ganska ordentligt just nu och således helmulet, en temperatur på 4,9° säger att det inte är något väder som lockar till kaffe på altan direkt.

Väderstationens data.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-05-18 09:15:05

Temperatur: 5,5 °C
Lufttryck: 994,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,0 m/s från NNE,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 2,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,9 mm
Dygnet: 1,5 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 39,9 mm
Året: 237,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,8 °C
Klockan:
05:48
Temp - Max:
11,7 °C
Klockan:
12:21
Temp - Min:
4,9 °C
Klockan:
03:54
Temp - Min:
-2,9 °C
Klockan:
03:16
Lufttryck - Max:
994,9 hPa
Klockan:
09:13
Lufttryck - Max:
998,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
993,2 hPa
Klockan:
04:00
Lufttryck - Min:
993,8 hPa
Klockan:
23:54


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:24
Sol upp: 03:20
Sol ned: 21:53
Skymning: 23:47
Dagsljus: 22:23 tim:min
Dag längd: 18:33 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 15s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:29
Månfas:
Nymåne
Moon
Måne ned: 21:30

Så här ser det ut om jag lyckas ta en bild genom fönstret.

 


Nu kanske det blir kaffe.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards